Cu doar 120 de candidați promovați (din 213 prezenți) la concursul pentru ocuparea funcției de director și director adjunct, județul Constanța - cu promovabilitate 56,33% - s-a situat undeva în jumătatea inferioară a clasamentului național. Județele cu cele mai bune rezultate sunt Cluj (93%), Sălaj (81%), Mureș (78%), iar București - 64%, în timp ce rezultatele cele mai slabe au fost înregistrate în Mehedinți (44%), Călărași (45,1%), Satu Mare (50,3%).De altfel și ministrul Sorin Cîmpeanu s-a arătat dezamăgit de rezultate: „Avem nevoie de conduceri profesioniste în şcolile din România. Mi-aş fi dorit ca proba scrisă să fie promovată de mai mulţi, proba scrisă a cuprins verificarea abilităţilor cognitive şi de leardship, verificarea abilităţilor manageriale şi verificarea cunoaşterii reglementărilor din sistemul de educaţie din perspectiva aplicării. Mă aşteptam să fie un procent de promovare mai mare, dar asta e, pentru posturile care nu vor fi ocupate, vom demara imediat ce se va încheia acest concurs încă un concurs. În cele din urmă, va trebui să avem directori în şcoli numiţi strict pe criterii profesioniste”.
Șase contestații și un singur candidat constănțean la proba suplimentară de pe 28 octombrie După cum informează Inspectoratul Școlar Județean Constanța, la concursul de vineri, 15 octombrie, fuseseră validați 226 candidați, dar un candidat a optat să susțină proba scrisă în municipiul București, alți 11 au absentat, iar unul și-a amânat participarea pentru sesiunea suplimentară dedicată candidaților înscriși care nu s-au putut prezenta din cauza infectării cu virusul SARS-CoV-2 sau din cauza carantinării.
Conform aceleiași surse, distribuția pe note a celor declarați admiși este următoarea: cinci note între 9,00 și 10; 40 de note între 8,00 și 8,80; 75 de note între 7,00 și 7,80.
Inclusiv duminică, 17 octombrie, candidații constănțeni au putut contesta proba scrisă a concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct, la final fiind contabilizate șase contestații.
Prof. Violeta Ioniță, director adjunct al Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă „Delfinul”, a obținut cel mai mare punctaj la concursul de vineri - 94 de puncte. „Mulți dintre noi au avut succes vineri, iar pentru aceia care nu au reușit să treacă acest concurs, rezultatul nu face, sub nicio formă, vreo dovadă a capacității profesionale a colegilor mei. Consider că acest concurs nu le umbrește toți acei ani de activitate în care au reușit să facă lucruri grozave în școlile dumnealor”, a spus aceasta.
„Mulți dintre itemi nu au avut acoperire în bibliografia de concurs”
Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a transmis o adresă ministrului Educației, în care enumeră o serie de erori de redactare a subiectelor care nu sunt imputabile candidaților și... „pentru a evita acțiunile în instanță (avem experiența concursurilor anterioare, în urma cărora instanțele de judecată au admis contestațiile formulate de către candidați), apreciem că se impune reglementarea posibilității pentru candidații care nu au obținut nota 7 de a susține încă o dată proba scrisă în cadrul sesiunii speciale din data de 28 octombrie 2021.
Dar iată care sunt erorile semnalate sindicatului de către candidații la concurs (mulți dintre ei promovați, dar și nepromovați), precum și din ceea ce au constatat colegii participanți în calitate de observatori.
Organizarea deficitară a constituit un prim aspect subiectele ajungând în sălile de concurs cu peste 40 de minute întârziere, ceea ce a generat o presiune suplimentară pentru candidați, supuși deja stresului concursului. Dar, principalul motiv pentru care procentul de promovabilitate este de doar două treimi îl constituie, în opinia celor care au reclamat, modul în care au fost gândite subiectele, mulți dintre itemi neavând acoperire în bibliografia de concurs (itemii cognitivi).
În egală măsură, la elaborarea itemilor nu s-a ținut cont de specificul formelor de învățământ, o parte dintre aceștia defavorizând candidații care, pe parcursul formării inițiale și continue, nu au avut în planul de învățământ disciplinele matematică, fizică etc. (au fost evident dezavantajați candidații din învățământul preșcolar și vocațional).
În plus, o serie de itemi erau formulați ambiguu, fiind susceptibili de interpretări diferite (de exemplu, itemii 1 și 3 sau itemii 11-13).
În același timp, au existat inclusiv erori în barem – un exemplu în acest sens este itemul 46, unde, potrivit șablonului, răspunsul corect ar fi fost litera b, în loc de litera a, cum prevede expres aer. 4 din Legea Educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare: «Educația și formarea competențelor, înțelese ca ansamblu multifuncțional și transferabil de cunoștințe, deprinderi/abilități și aptitudini»; deci, răspuns corect a (cunoștințe, abilități, aptitudini), iar nu lit. b (cunoștințe, abilități, atitudini). Mai mult, unii dintre itemi nu au nicio legătură cu învățământul preuniversitar de stat – a se vedea, în acest sens, itemii 22 și 23, în care li se solicită candidaților inclusiv să calculeze profitul (acesta în condițiile în care învățământul este, prin lege, nonprofit)”.
Până pe 20 octombrie urmează soluționarea contestațiilor la proba scrisă și afișarea rezultatelor finale la proba scrisă. Între 21 octombrie și 1 noiembrie va avea loc înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează și, în funcție de opțiune, depunerea documentelor pentru unitățile de învățământ care necesită avize suplimentare.