A sosit ziua cea mare! Sărbătoarea mării, marinarilor și orașului-port Constanța

1340
Ziua Marinei Române a împlinit 120 de ani. A fost sărbătorită pentru prima oară la data de 15 august 1902. În acea dimineață, la bordul crucișătorului „Elisabeta”, au fost prezenți toți ofițerii Diviziei de Mare, ministrul de război Sturza, comandorul Koslinsky - comandantul Marinei, generalul Năsturel - comandantul Diviziei Active și alți ofițeri superiori din trupele terestre.

Festivitățile oficiale au început cu o ceremonie religioasă și au continuat cu un dejun la bordul navei militare. După-amiază au avut loc jocuri marinărești organizate de primărie. La acea vreme, în fruntea urbei era primarul Cristea Georgescu. În mesajul adresat de acesta primarilor orașelor reședință de județ se spunea: „Cu ocazia serbării zilei de 15 august a.c. - Sfânta Maria, patroana Marinei, vor avea loc în apele Constanței și pe uscat niște serbări demne de văzut precum regate, alergări, serate venețiene, mare bal pe apă, bărci alegorice, descoperirea Americii, naufragiul Meduzei, corabia Argonauților și altele.”

Potrivit presei vremii, seara au avut loc „iluminații feerice, tablouri alegorice, coruri și altele.” La sărbătoare a participat „lume enorm de multă venită cu trenuri de plăcere pentru această ocazie, în toată țara.”

Dau forță și frumusețe Constanței

Și în zilele noastre, Ziua Marinei Române este cea mai importantă sărbătoare din an pentru orașul-port Constanța. Locuitorii străvechii cetăți a Tomisului își serbează marinarii, breasla lupilor de mare fiind omagiată prin festivități religioase și militare, prin jocuri marinărești, prin manifestări culturale și sportive. Când viața urbei gravitează în jurul celui mai mare port de la Marea Neagră, al flotei militare, al celor două prestigioase instituții de învățământ superior care pregătesc tinerii pentru marea aventură a mării, este firesc ca Ziua Marinei Române, devenită după anul 1990 și a Lucrătorului Portuar, să fie socotită ziua tuturor constănțenilor.

Marile bănci și companii de asigurare ale orașului își trag „seva“ din activitățile portuare, comerțul și serviciile locale gravitează în jurul mării, constructorii navali constănțeni mănâncă o pâine albă de pe urma comenzilor de reparații nave și construcții noi, un număr de 103 firme de crewing trăiesc de pe urma recrutării navigatorilor români pentru armatorii din întreaga lume, iar existența a zeci de mii de familii constănțene depinde de traficul portuar și de locurile de muncă de pe mare.

Marea, marinăria și portul sunt cele ce dau forță și frumusețe Constanței, făcând din ea orașul unic al României și, de aceea, este firesc să fie omagiate. Festivitățile organizate cu acest prilej reprezintă un adevărat festival închinat mării și oamenilor ei.

Creștere spectaculoasă a numărului navigatorilor

Ziua Marinei Române este un bun prilej pentru a vedea câți navigatori are țara noastră la această oră. Iată, la data de 12 august 2022, în evidențele Autorității Navale Române erau înregistrați 71.023 de navigatori cu documente valabile. Față de situația de la 4 august 2010, când erau doar 48.432 de navigatori, numărul lor a înregistrat un salt de 46,64%.

În prezent, 53,19%, respectiv 37.777 de navigatori, sunt atestați pentru sectorul maritim. Numărul navigatorilor cu documente valabile din sectorul fluvial a crescut la 33.246 de persoane și o pondere de 46,81%.

Structura personalului navigant din sectorul maritim este următoarea:

3.359 de ofițeri aspiranți (cadeți); 10.487de ofițeri maritimi de nivel operațional; 13.885 de ofițeri maritimi de nivel managerial; 1.200 de ofițeri maritimi portuari; 8.846 de nebrevetați.

Corpul celor 13.885 de ofițeri maritimi de nivel managerial cuprinde: 4.107 comandanți; 4.117 ofițeri punte secunzi; 3.055 de șefi mecanici;

2.606 ofițeri mecanici secunzi. Cei 10.487 de ofițeri maritimi de nivel operațional au următoarele specialități: 2.374 de ofițeri electricieni; 2.810 ofițeri mecanici; 5.303 ofițeri punte.

În rândurile celor 1.200 de lucrători maritimi portuari se află: 367 de piloți maritimi și piloți maritimi aspiranți; 374 de căpitani maritimi portuari; 217 șefi mecanici maritimi portuari; 118 ofițeri punte; 7 ofițeri electricieni; 92 ofițeri mecanici; 15 marinari;7 motoriști; 3 timonieri.

Din rândurile celor 8.846 de navigatori nebrevetați din sectorul maritim, fac parte: 935 de ajutori de ofițeri mecanici; 84 de conducători de șalupe; 890 de electricieni; 1.037 de fitteri; 1.238 de marinari; 1.351 de motoriști; 78 de pompagii; 315 șefi de echipaj; 1.814 șefi timonieri; 1.104 timonieri. Iar printre cei 33.246 de navigatori din sectorul fluvial se află: 13.174 de ofițeri; 26.052 de nebrevetați; 20 de piloți maritimi II, pentru Dunărea maritimă.

x x x

Flota maritimă comercială și flota de pescuit oceanic a României au dispărut în urmă cu 25 de ani. Astăzi, parcul naval al țării noastre – potrivit evidențelor Autorității Navale Române - cuprinde: 526 de ambarcațiuni, nave tehnice și nave maritime portuare și 5.406 ambarcațiuni și nave fluviale.



Pagina a fost generata in 0.2834 secunde