Administrația Portului Constanța își extinde și întinerește flotila de nave tehnice

1247
Investițiile și modernizările din ultimele două decenii au făcut din portul Constanța etalonul regiunii Mării Negre, un model de urmat pentru celelalte porturi.

Portul românesc a dat tonul în competiția de pe această piață. A construit terminale de containere și de cereale, a executat ample lucrări de creștere a adâncimilor, a prelungit și întărit digurile de larg, astfel că celelalte țări riverane - Ucraina, Rusia, Bulgaria și Georgia – s-au văzut nevoite să-i urmeze exemplul, pentru a rămâne în cărți.

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime a avut principalul rol în această evoluție. În toată această perioadă a investit în infrastructura portuară, asigurând cadrul necesar marilor și micilor investiții private.





O flotilă bătrână

În tot acest timp, fiind concentrată pe marile lucrări de investiții, Administrația Portuară a acordat mai puțină atenție înnoirii parcului propriu de nave tehnice, care a ajuns să fie depășit fizic și moral.

În prezent, CNAPMC deține o flotilă de 17 nave, cu vârsta medie de 30 de ani. Dintre acestea, 12 nave au vârsta cuprinsă între 24 ani și… 58 de ani, unele dintre ele depășind cu mult norma de exploatare de 20 – 25 de ani.

Flotila are în componență următoarele nave:

- macaraua plutitoare „Gigant” (construită în 1962);

- nava colector „Canara” (1969);

- nava PSI „Pompier 8” (1980);

- nava de depoluare „Depol 5” (1981);

- remorcherul „Pescăruș 1” (1981);

- remorcherul „Pescăruș 2” (1981);

- șalanda nepropulsată „101” (1982);

- nava de depoluare „Depol 9” (1985);

- nava de depoluare „Depol 10” (1988);

- pontonul de largare „64” (1995);

- pontonul de largare „66” (1995);

- nava de măsurători hidrografice „Anghel Saligny” (1996);

- pontonul tehnologic nr. 2 (2002);

- colectorul „Nicolae Zeicu” (2005);

- șalupa de servitute „Sirius 1” (2005);

- șalupa de servitute „Sirius 2” (2006);

- șalupa „Galateea” – navă hidrografică (2020).



Proiecte de nave noi

Începând din acest an, parcul de nave al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța se extinde și întinerește.

Iată, în curând va intra în exploatare nava tanc multifuncțională „Nereus”. 




Construit de Navrom Shipyard Galați, vasul are 44,57 metri lungime, 8,90 metri lățime, pescajul de 2,90 metri, capacitatea de 500 tdw și dezvoltă o viteză de 11 noduri. Dispune de facilități de cazare pentru un echipaj de șase persoane. „Nereus” va executa servicii de preluare a reziduurilor petroliere și a apelor uzate de la navele aflate în porturile maritime românești și în rada acestora.

În urmă cu două săptămâni, nava a fost testată pe Dunăre, iar săptămâna trecută a venit în portul Constanța, pentru probe de mare.

„Nereus” a fost construită și achiziționată prin proiectul finanțat prin „CEF Transport - Infrastructură pentru operațiuni sigure și pentru protecția mediului în Portul Constanţa – PROTECT”. Valoarea investiției se ridică la 8.970.000 lei, fără TVA.

Administrația portuară mai are în derulare alte două proiecte pentru reînnoirea parcului de nave tehnice, finanțarea fiind asigurată din surse proprii. Este vorba de:

- o navă tanc cu capacitatea de 500 metri cubi, destinată preluării reziduurilor lichide de la navele care tranzitează porturile maritime românești. Proiectul se află în etapa de recepție a navei;

- două nave multifuncționale, care vor asigura o gamă largă de servicii portuare: intervenții pentru depoluarea bazinului portuar, preluarea reziduurilor de la navele care tranzitează porturile, intervenții pentru stingerea incendiilor produse pe nave și pe instalațiile plutitoare, remorcajul maritim portuar.

Navele se află în construcție la Șantierul Naval ATG Shipyard Giurgiu, finalizarea lor fiind prevăzută în primul trimestru al anului 2021.

După preluarea activității de pilotaj maritim, Administrația portuară va lansa comenzi pentru construcția a patru pilotine, finanțarea urmând a fi asigurată tot din surse proprii. În perspectivă, compania intenționează să achiziționeze un complex de dragaj.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7375 secunde