"Am ajuns să cerșim pe la uși, oameni cu peste 20 de ani pe mare!"
Articole de la același autor
24 iunie, a fost votată și de Senat, pe 30 iunie, în regim de urgență. Legea urmează să fie publicată în "Monitorul Oficial", după care va urma perioada de implementare în legislația națională.
Trebuie spus că, încă de la decizia din Camera Deputaților, vestea ratificării convenției a fost bine primită de oamenii mării și familiile lor. Navigatorii români își pun speranța că, o dată cu punerea ei în aplicare, vor fi eliminați "rechinii" de pe piața crewing-ului românesc, că ei nu vor mai fi victimele abuzurilor practicate de unele agenții de plasare a forței de muncă și că intermediarii ilegali vor dispărea definitiv.
În aceste zile, Sindicatul Liber al Navigatorilor a primit numeroase mesaje de felicitare din partea marinarilor și soțiilor lor. Oamenii au ținut să-și exprime aprecierea pentru eforturile depuse de SLN, alături de celelalte sindicate ale marinarilor din întreaga lume, pentru adoptarea convenției de către Organizația Internațională a Muncii, în 2006, iar mai apoi, pentru ratificarea ei de către statul român.
"În mesajele primite, navigatorii își exprimă încrederea că o dată cu aplicarea MLC 2006 de către statul român vor beneficia de protecție socială și de pensii mai bune" - a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.
Totodată, sindicatul a primit sesizări din partea unor navigatori care reclamă tratamentul la care au fost supuși de companiile de crewing. Un marinar, spre exemplu, a dezvăluit că a fost pus să își achite transportul până la nava aflată într-un anumit port al Europei și "o asigurare pentru eventualitatea neplății salariului". Asigurarea inventată arată cât de "creativi" sunt cei ce vor să tragă foloase de pe urma navigatorilor, mai ales de pe urma celor aflați la început de carieră, care nu își cunosc drepturile. O dată cu ratificarea MLC-2006, astfel de practici sunt scoase în afara legii.
Un navigator care semnează cu pseudonimul Ady a semnalat, într-un comentariu postat pe pagina online a ziarului, faptul că pe site-rile de recrutare apar oferte pe care mulți dintre cei ce vor să mai navige, oameni sănătoși și cu documente în regulă, cu greu le pot îndeplini. Respectivele agenții de cre-wing impun cerințe precum: o anumită limită de vârstă, o anumită vechime la o anumită companie sau un număr de voiaje pe un anumit tip de navă. Angajatorii în cauză nu țin cont de faptul că navigatorul are o experiență de peste 20 de ani și se poate descurca în orice condiții, chiar dacă nu a mai navigat un timp.
Semnatarul comentariului consideră că, prin politica lor, unele firme de crewing românești îi favorizează, în fapt, pe marinarii altor țări, precum cei filipinezi. El îndeamnă sindicatul să urmărească anunțurile de oferte ale companiilor de crewing și să le tragă de mânecă atunci când lucrurile nu sunt în regulă.
"Sunt oameni care doboară munții la peste 50 ani și care sunt dați la o parte (chiar și ofițeri) ca și paraplegicii. Dacă ai stat deoparte doi-trei ani nu înseamnă că ai vrut tu. (…) Am ajuns să cerșim pe la uși fără să ne bage nimeni în seamă, oameni cu peste 20 ani pe mare" - afirmă navigatorul.
Prin intermediul ziarului "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu face un apel către toți marinarii să sesizeze Sindicatului Liber al Navigatorilor toate greutățile întâmpinate, indiferent că sunt sau nu membri de sindicat.
Comentează știrea
Cum sa zic,eu daca as vrea sa-mi fac o firma de intermediere,cu siguranta ca nu voi reusi,ba chiar as primi suturi in cur . Cei care au asa ceva,inseamna ca au pe cineva care le garanteaza cumva drum liber la smenuiala. Intr-un cuvant,mafia e mare. Avem mafii si sisteme interlopizate absolut peste tot,pe bune ca absolut peste tot.
Ar trebui scris si despre marinarii Romanii care incalca contractele, pleaca pe banii agentiei si apoi numai ajung la nave, consuma alcool in exces, isi bat joc de logistica navei, muncesc dupa cum au chef, raspund si vorbesc obraznic imediat cand nu le convine ceva, fura din marfa, fura din containere, fura din inventarul navei, fura din cambuza si combustibil, nu vorbesc limba engleza, sunt f. slab pregatiti profesional dar cu gura mare etc etc. Pe langa problemele de mai sus multi armatori se plang ca unii Romani si chiar dintre cei bine pregatiti, sunt plini de ifose si fite si se cred de ne inlocuit si datorita unor astfel de exemplare, echipaje intregi de-ai nostri nu mai sunt chemate, preferand sa ia Filipinezi, mai slabi pregatiti dar buni executanti si disciplinati! Poate intr-o zi si cat mai repede, ar trebui f. serios investigat si comportamentul nostru la nave, pt ca cererea de Romani se micsoreaza din aceste cauze pe zi ce trece!