Atribuirea traseelor pentru transportul persoanelor trebuie să se facă la prețul cel mai mic

702
Atribuirea traseelor pentru transportul persoanelor trebuie să se facă la prețul cel mai mic - fondatribuirea-1640716468.jpg

Articole de la același autor

Consiliul Concurenței a decis, în urma unei investigații, că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, județean sau interjudețean de persoane prin curse regulate trebuie să constituie criteriul principal de atribuire concurențială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse și trasee.

Pe baza unei investigații, Consiliul Concurenței a constatat că nivelul tarifului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului județean, cât și în cazul celui interjudețean, deși au fost acordate drepturi exclusive. Astfel, criteriile de evaluare a operatorilor de transport în scopul obținerii licențelor de traseu pentru transportul de persoane prin curse regulate favorizează operatorii existenți în piață.

În acest fel, operatorii de transport care ar fi putut să ofere serviciile respective la un nivel de calitate superior (vehicule mai noi, confort sporit, aer condiționat) și la un preț posibil mai mic au fost împiedicați să intre pe piață.

De asemenea, Consiliul Concurenței a decis că valabilitatea programului de transport interjudețean, precum și a licențelor de traseu nu trebuie prelungită de către Ministerul Transporturilor mai mult de sfârșitul lunii iunie 2023, deoarece încalcă legislația în domeniul concurenței, blocând accesul pe piață al unor noi operatori de transport.

Practic, prin prelungirea licențelor de traseu, operatorii nu au fost motivați să investească în dotarea cu vehicule noi. În prezent, pe trasee pot exista vehicule care la data realizării atribuirii, în speță anul 2013, aveau deja o vechime de peste 15 ani (vechime ce depășește durata normală de funcționare de maxim 9 ani).

În acest fel, este afectată nu numai activitatea firmelor ce ar dori să intre pe aceste piețe, ci și consumatorii cărora li s-au oferit condiții calitative reduse la un preț cel mai probabil mai mare decât cel care ar fi rezultat în urma unei proceduri concurențiale.

În aceste condiții, autoritatea de concurență consideră că trebuie stabilite criterii de calificare și selecție clare, obiective și nediscriminatorii. Astfel, pe lângă necesitatea unor mijloace de transport care respectă normele de poluare, trebuie avute în vedere și alte criterii de atribuire, precum: nivelul de siguranță în trafic, gradul de confort al autovehiculului, accesibilitate pentru persoane cu dizabilități și, mai ales, nivelul tarifului de călătorie.

Ca urmare, autoritatea de concurență solicită Ministerului Transporturilor să finalizeze, în maximum 15 luni, noua procedură de atribuire a serviciilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel interjudețean.

În urma investigației, Consiliul Concurenței recomandă Parlamentului și Guvernului României să nu mai fie emise acte normative prin care să se prelungească valabilitatea programelor de transport, indiferent dacă acestea sunt județene sau interjudețene. Totodată, orice modificare a legislației în domeniul transporturilor trebuie să prevadă expres faptul că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, județean sau interjudețean de persoane prin curse regulate va constitui criteriul principal de atribuire concurențială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse și/sau trasee.

În plus, autoritatea de concurență a transmis către consiliile județene, organismele responsabile cu organizarea noilor proceduri de atribuire a traseelor din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel județean, un set complex de recomandări care să asigure și să mențină concurența pe această piață. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4955 secunde