Haos pe calea ferată. Mii de oameni blocaţi în trenuri sau pe peroane

227
Haos pe calea ferată. Mii de oameni blocaţi în trenuri sau pe peroane - fondhaospecaleaferata2-1640028483.jpg

Articole de la același autor

O grevă spontană declanşată luni dimineaţă, 20 decembrie, de o parte din mecanicii de la CFR Călători a dat peste cap călătoriile a mii de oameni, chiar în prag de sărbători. Trenurile au rămas în gări sau, şi mai rău, pe câmp, ore în şir, cu oameni cu tot în vagoane, în frig, fără apă şi mâncare.

Un protest care se anunţa de scurtă durată şi de mică intensitate s-a transformat într-un adevărat haos pe calea ferată. În jur de 1.000 de angajați s-au oprit din lucru luni dimineaţă, 20 decembrie, în București, Brașov, Constanța, Sighetul Marmației, Cluj, Arad, Craiova. Ulterior, le-au urmat exemplul şi alţi colegi și aşa se face că, la amiază, peste 250 de trenuri erau blocate.

În Gara Constanţa, greva cfr-iştilor a creat multe nemulţumiri în rândul călătorilor care fie aveau deja bilete şi se pregăteau să se urce în tren, fie urmau să plece. Cei care au renunţat la tren şi au ales autocarele au primit banii înapoi pe bilete. Însă pentru mulţi situaţia a fost mult mai complicată. „Urma să ajungem la Târgu Mureş, dar trebuia să schimbăm trenul în Bucureşti. Avem biletele cumpărate de o săptămână. Chiar dacă ne cerem banii înapoi ce putem să facem apoi, căci tot nu avem cu să ajungem la Târgu Mureş. Şi dacă luăm autocarul mergem până la Bucureşti, dar de acolo tot în tren trebuie să ne urcăm. Am întrebat la Informaţii şi au spus să mai aşteptăm puţin, până se termină greva. Dar suntem de trei ore în gară. Probabil că o să ne întoarcem acasă şi să plecăm mâine, cu aceleaşi bilete”, ne-au declarat doi pensionari care aşteptau în gară, cu mai multe bagaje lângă ei.

Cer salarii mai mari

Potrivit Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, angajaţii CFR care se ocupă cu repararea locomotivelor sunt nemulțumiți că le sunt înghețate salariile și că nu mai au bani pentru cheltuielile de zi cu zi. „Cei intrați în grevă au salariul minim, nu înțeleg de ce oameni calificați nu pot să își mai asigure existența. Toate prețurile au crescut, facturile cresc, iar ei nu mai au cu ce să le plătească. Toți CFR-iștii sunt în unități între 8.00 și 10.00, așteaptă un comunicat de la ministrul Transporturilor, în care să li se explice de ce s-a abandonat transportul feroviar în România. Peste tot, în UE, în 2021, țările s-au lăudat cu infrastructură modernă și cu trenuri noi care circulă cu viteză. La noi trebuie schimbate o treime din trenuri și proiecte pentru celelalte două treimi și nu s-a făcut nimic”, a declarat sindicalistul.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit în cursul zilei de luni, 20 decembrie, cu directorii CFR, însă acesta a lăsat să se înţeleagă că nu sunt bani pentru a acorda majorări salariale greviştilor. „Pe zona feroviară este o realitate economică neplăcută sau nesustenabilă economic de orice tip de CFR, Infrastructură, Marfă, Călători… unde vreţi să discutăm, este nesustenabilă economic. Sunt două coordonate la discuţii: sustenabilitatea economică şi jaloanele pe care trebuie să le îndeplinim pe parcursul anului 2022. Sunt două lucruri de la care nu am cum să abdic şi, împreună cu managerii şi cu liderii de sindicat, să găsim soluţii, astfel încât veniturile să crească, dar soluţii care să fie susţinute economic”, a precizat ministrul Sorin Grindeanu.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.4876 secunde