Aventurile unei femei "lup de mare"

5631
13
Aventurile unei femei

Articole de la același autor

Românca Ramona Petcu este ofițer pe nava de croazieră "Costa Mediterranea", un gigant de 292,5 metri lungime. S-a născut
pe 16 aprilie 1983, în Galați, și a absolvit Facultatea de Științe Politice și Administrative, din cadrul Universității "Babeș - Bolyai", din Cluj - Napoca.

- Ramona, cum ai ajuns ofițer de marină?
- Simplu. O perioadă am lucrat la o mare companie din București. Răspundeam de sectorul licitațiilor. Când m-am plictisit de job, am decis să fac o schimbare. Am găsit o firmă din Brașov, care face recrutări pentru navele de croazieră și am trimis CV-ul. Mi s-au echivalat cursurile pe care le făcusem și, în final, am ajuns la compania de navigație "Costa Crociere". Când am început practica în 2009, contractul era de cadet, pentru departamentul hotelier. Întrucât aveau nevoie de oameni, în urma unor interviuri am încheiat contractul pentru funcția de ofițer cu problemele de trecerea frontierei.


- Ce responsabilități ai?
- Mă ocup cu documentele pasagerilor și formalitățile la îmbarcare și în timpul escalelor.


- După mai bine de doi ani de activitate pe mare, cum ți se pare viața de navigator?
- Îmi place foarte mult. Lăsând la o parte zilele când, din cauză că am mult de lucru, mă culc la ora 1,00 noaptea și mă scol la 5,30 pentru că am ajuns în port, îmi place ideea că adorm într-o țară și mă trezesc într-alta. Este extraordinar! Indiferent cât ai avea de lucru, tot îți găsești puțin timp să ieși în portul respectiv. Mi se pare o oportunitate faină să merg și să văd lumea, lucru pe care mulți dintre cei de pe uscat nu și-l permit.


- În ce zone ai navigat?
- În Mediterana, Marea Neagră, Caraibele franceze și cele americane, Egipt și Emiratele Arabe, în special în Dubai.


- În navigația modernă mai este loc pentru aventură?
- Spre deosebire de navele comerciale, de mărfuri, cele de croazieră au escale frecvente. Aproape în fiecare zi suntem în alt port. Aventurile sunt de toate felurile, începând cu oamenii pe care îi întâlnești zilnic, pe navă și în fiecare port. Ai contact cu civilizații și mentalități diferite și trebuie să te adaptezi.


- Câte limbi străine vorbești?
- Șase: engleză, franceză, spaniolă, italiană, portugheză și ceva germană. Pentru unele dintre aceste limbi străine aveam cunoștințele de bază de acasă. Dar adevărul este că cel mai mult se învață la bord. Presupun că aceste cunoștințe lingvistice m-au recomandat pentru funcția pe care o dețin.


- Ce îl deosebește pe un navigator de ceilalți oameni?
- Cred că pentru a fi marinar trebuie să fi pregătit să lași deoparte viața personală. Oamenii pe care îi întâlnești la bord ajung puțin câte puțin să devină familia ta, în timpul contractului respectiv. Mulți alți oameni nu sunt dispuși să-și vadă familia, prietenii doar o dată la cinci - șase luni. Iar când este vorba de meseria de ofițer, e nevoie de foarte multă responsabilitate. Trebuie să știi să separi momentele în care toată lumea glumește, zâmbește, de cele în care îi ceri subordonatului ca totul să fie făcut la timp, ca la carte.


- De câte ori ajungi pe uscat, acasă?
- Contractele mele de îmbarcare au durata de cinci luni. În funcție de ele, vacanțele mele sunt de două până la patru luni pe an.
- Se spune că marinarul, când e pe uscat, duce dorul mării, iar când e pe mare, duce dorul uscatului. Cum e în cazul tău?
- Mai mult duc dorul oamenilor pe care îi las pe uscat, dar cu ajutorul internetului și telefonului mobil comunic des cu cei de acasă. Astăzi, tarifele telefonice sunt destul de convenabile.


- Prin zonele infestate de pirați ai ajuns?
- Am traversat Canalul Suez, spre Dubai. E o zonă renumită în privința actelor de piraterie, dar nu am avut de a face cu pirații. La sfârșitul anului 2011, am plecat cu o navă din Italia până în Dubai. S-au luat măsuri speciale de securitate. Am avut nave militare care ne-au escortat și echipa de securitate de la bord. Ne-am confruntat cu o situație deosebită în Bahrain. S-a întâmplat să fim acolo în momentul izbucnirii revoluției. Am fost nevoiți să anulăm o serie de croaziere, întrucât era periculos pentru pasagerii noștri să-i lăsăm să coboare în port, când oamenii se împușcau în piața centrală.


- Cât timp vei rămâne pe mare? Ți-ai stabilit un orizont de timp?
- N-am stabilit nimic în privința asta. Am cunoscut foarte mulți oameni care spun: "Acesta-i ultimul meu contract. Vreau să merg acasă și să nu mă mai îmbarc vreodată." Mi s-a întâmplat să-i întâlnesc după o lună-două, pe altă navă și să-mi spună același lucru. N-aș vrea să fac ca ei. Marinăria oferă o viață frumoasă, dar nu e genul de meserie din care să poți să ieși la pensie. O voi practica atâta vreme cât, pentru mine, în balanță, vor atârna mai greu plusurile decât minusurile.


- Ai trecut prin situații deosebite pe mare, care te împingeau să renunți la meseria de navigator?
- Chiar să renunț, nu, dar au fost niște provocări. Să vă dau un exemplu. În Dubai, sunt niște reguli stricte pentru oamenii care le traversează granița. Când am ajuns în port, ofițerii responsabili cu trecerea frontierei erau bărbați. Mentalitatea lor este diferită de a noastră și mi-au spus că nu vor să vorbească cu mine, ci cu șeful meu, care ar fi bine să fie bărbat, dacă vrem să ne permită debarcarea. Au fost două-trei săptămâni în care a trebuit să mă lupt cu ei în fiecare zi, întrucât refuzau să-mi vorbească direct. Se adresau agentului portuar, care îmi comunica ce aveau ei de spus. Până la urmă, ne-am obișnuit unii cu alții și ne-am împrietenit. Chiar la sfârșit, când am terminat contractul în Dubai, am primit niște oferte de genul: "Am niște cămile și vreau să le dau pentru tine", ceea ce la ei este o cerere în căsătorie. Cei de acolo au voie să-și ia până la patru neveste și cel ce îmi făcuse invitația avea două deja.


- În ce relații ești cu superiorii tăi?
- Eu cred că faine. Superiorii mei sunt din toate țările. În teorie, ofițerii de pe puntea de comandă și din sala mașinilor ar trebui să fie italieni. Practic, sunt români, italieni, spanioli, din Peru, Honduras…


- Cum este viața într-un echipaj internațional?
- E un pic mai dificil, dar este și foarte plăcut, căci de la fiecare ai câte ceva de învățat, începând cu ziua națională a fiecărei țări, pe care noi, la bord, o sărbătorim în mare stil, cu mâncare tradițională, îmbrăcăminte și muzică tradițională.


- Aveți exerciții, acțiuni de instruire pe navă, vă ține comandantul în priză?
- Da, avem. Fiecare membru al echipajului, la îmbarcarea pe navă, trece prin așa numita "săptămână neagră", cu training-uri de siguranță, de protecția mediului și așa mai departe. Pe lângă astea sunt tot felul de cursuri la care poți învăța ceva nou. Eu, spre exemplu, am învățat să conduc bărci de salvare și sunt atestată, conform STCW.


- Ai prieten?
- Da.


- Unde, la uscat sau pe navă?
- Ha, ha! Serios vorbind, am un prieten la bord. Mă rog, încerc să nu mă gândesc că va fi ceva de lungă durată, pentru că, așa, în termeni maritimi vorbind, prietenia noastră durează cam cât timp durează și contractul. După care, cine știe…


- Știți ce se sărbătorește pe 15 august?
- Ziua Marinei Române!


- Ei bine, îți urez: "La mulți ani!"



Comentează știrea

13 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
mec
14 august 2012
lup de mare?

scuze dar nu confundati navigatia cu ceea ce face ea :) ca sa ajungi ofiter trebuie sa faci o facultate ..sa dai niste examene la Autoritatea Navala Romana brevet kestii trestii :) si nu ceea ce face ea.dupa epoletii ei ..este doar o asistenta la spital. nu confundai merele cu nucile. Ce responsabilități ai? - Mă ocup cu documentele pasagerilor și formalitățile la îmbarcare și în timpul escalelor. Assistent purser sau concierge :) termenul de lup de mare este mult prea departe :)

Andrei
14 august 2012
Pt mec

Mai mare dreptate nu poti sa ai. Dar copiii astia de la CL, de dragul senzationalului, o fac si pe coana Mita, femeia de serviciu, inginer tehnolog ... Gasiti domnilor, o fata, ofiter "de-adevaratelea" si luati-i interviu... o fata care a facut o facultate de specialitate, care a fost cadet adevarat, care a "indurat" misoginismul marinarilor si poate si avansuri badaranesti in timpul cadetiei, dar care a reusit sa treaca peste asta si acum comanda "lupii" de mare... Gasiti o "lupoaica" de mare adevarata apoi scrieti un articol

de la fitter
14 august 2012
pentru mec

Greșiți, Functia fetei este de ofițer, Lup de mare este și orice cadet care a trecut printr-o furtună e lup de mare.

Cititor
14 august 2012
Articol scris aiurea

NU este ofiter (navigatie). In schiumb, in engleza, termenul de ofiter (officer) poate sa insemne si functionar (avem si noi, de ex. : ofiter credite - la banci). Asta inseamna ca e ofiter?>>>>

Mihaela Nistor
14 august 2012
disputa

Aproape toti cei ce au comentat interviul se vede că nu l-au citit cu atentie. Ramona nu a spus niciun moment că este ofițer de punte, mecanic sau electrician. Face parte din categoria ofițerilor auxiliari, dar tot ofițer este. Nu înțeleg de ce personalul navigant auxiliar ar avea mai puține merite decât restul echipajului. O cameristă, un barman. un fotograf, un medic sau un ofițer cu relatiile publice muncește tot pe mare, departe de casă, de cei dragi, înfruntă furtinile, pericolele din zonele cu pirați, pericolul de naufragiu și altele. Comentatorului Andrei ar trebui să-i fie jenă de propria atitudine. Cum adică, un ofițer auxiliar nu merită să apară în ziar, ca orice alt marinar. După cate știu eu, care urmăeresc rubricile dedicate marinarilor, în acest ziar au apărut inteviuri cu cel puțin trei femei ofițeri de punte. Una dintre ele scăpase din mâinile piraților somalezi împreună cu tatăl ei, șef mecanic. Atunci de ce n-ai comentat Andrei, că nu apar și auxiliarii? Se vede că nu ești decât un cârcotaș, unul căruia îi pute tot ce-l înconjoară și care nu poate să se bucure pentru reușita altora. Eu o felicit pe Ramona pentu acest interviu sincer, deschis și bogat în informații. Bravo, baftă!

Cornelia Istrate
14 august 2012
pentru Mihaela

Bravo, Mihaela! i-ai pus la punc pe îngânfații ăștia, care au impresia că le știu pe toate și nu sunt de fapt decât niște inculți și niște lași. N-au curaj nici măcar să-și dea numele. Felicitări Ramona pentru interviu și sinceră să fiu te invidiez pentru aventurile tale pe mare. La mulți ani de Ziua Marinei Române tuturor fetelor de pe mare!

Alexandra Bondariuc
14 august 2012
pentru Ramona

Sunt absolventă a UMC, dar nu am reușit să ajung pe mare. Uite că Ramona, care a terminat alt tip de facultate, a reușit. Felicitări Ramona și ziarului! Îmi luasem gândul de a mă mai îmbarca vreodată, dar acest interviu simt că mi-a dat curaj să lupt. Dacă Ramona și alți tineri care nu au pregătire marinărească au reuțit să se îmbarce întrun fel sau altul, eu de ce să nu pot. Îmi voi împlini visul. Mulțumesc Ramona! La mulți ani!

Dana Apostolache
14 august 2012
replica femeilor

Bravo, fetelor! I-ați taxat pe inculții și clevetitorii de bărbați, care s-au trezit să comenteze și s strâmbe din nas ca șoarecele din cambuză când dă de prea multe bunătăți. Păi, ăștia n-au văzut în viața lor o santină și se apucă să dea lecții. Ei au impresia că vaporul are roți și frână și se apucă să țină teorii despre femeile ofițeri. Sunt jalnici și rudimentari. Bravo, Ramona! Eu sunt secund pe un cargo britanic, dar nu cred că sunt mai lup de mare decât alții. Titlul de lup de mare pe care ți l-a atribuit ziaristul îl meriți pe deplin. Câți bărbații ofițeri se pot lăuda că au fost îmbarcați pe Costa Mediterranea, că stăpânesc 6 limbi străine și că răspund de desfășurarea în bune condiții a îmbarcării și debarcării a 2.600 de pasageri în porturrile de escală? Dacă cei din Emirate au ajuns să te respecte pentru perseverența și corectitudinea ta, este mare lucru. Înseamnă că ești un caracte puternic, un adevărat lup de mare. La mulți ani!

marian
16 august 2012
minciuni

bai oameni buni este asta ofiter .............poate ofiter clopotar.....nu are nici o treaba cu navigatia sau cu masina.este pur si simplu o muncitoare ,probabil promovata din cleaner si a supt unde trebuia si ia dat si ei un stripe.hahahahahhaha

constanta
16 august 2012
lup de mare

Exista la Azamara o adevarata fata lup de mare, o constanteanca de a noastra, Daniela B., care este Chief Navigation Officer, cu studii si brevetata si care a ajuns pe aceasta functie pe propriile ei forte, fara sa faca compromisuri...

Răspuns la: Pt mec
Adăugat de : Andrei, 14 august 2012
Mai mare dreptate nu poti sa ai. Dar copiii astia de la CL, de dragul senzationalului, o fac si pe coana Mita, femeia de serviciu, inginer tehnolog...
13 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole din aceeași secțiune

Marţi, 14 August 2012
Stire din Economie : Declin economic în zona euro
Marţi, 14 August 2012
Stire din Economie : Comerțul auto în declin
Pagina a fost generata in 3.0384 secunde