Când industria navală sud coreeană "strănută", Daewoo-Mangalia "cade la pat"

940
2
Când industria navală sud coreeană
Potrivit publicației interne "Infonaval" (nr. 625, din 31 august 2015), compania româno-sud-coreană Daewoo-Mangalia Heavy Industries se confruntă cu întârzieri în construcția navelor contractate. De aceea a fost inițiat un "program de recuperare pe termen scurt". În esență, acesta are în vedere creșterea timpului de lucru direct productiv, prin prelungirea programului de muncă zilnic cel puțin până la ora 18 și introducerea programului de 8 ore sâmbăta.

În apelul lansat prin intermediul ziarului se spune: "Angajații noștri și ai colaboratorilor noștri (ai subcontractorilor - n.n.) sunt chemați să răspundă la acest apel, să participe activ la acest program important, care va fi nu doar un instrument de recuperare a întârzierilor acumulate, dar și fundamentul siguranței locurilor noastre de muncă, pentru anii ce vin."

Dacă ar fi vorba doar de recuperarea unor întârzieri ar fi simplu pentru DMHI, dar situația este mult mai gravă. În 13 din cei 18 ani de ani de existență, compania a lucrat în pierdere, altfel spus, zecile de nave construite în această perioadă i-au adus doar pagube.

Pierderile cumulate în intervalul 2005- 2014 au depășit cu mult capitalul subscris și vărsat al companiei și valoarea activelor imobilizate. Pe altă parte, gradul de îndatorare la băncile sud-coreene și românești este uriaș: 4.298.970.786 lei (1.064.233.391 dolari), în 2014.

Situația de la DMHI este, într-o mare măsură, efectul crizei prin care trec acționarul său majoritar, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), din Coreea de Sud, și întreaga industrie navală din această țară.

Potrivit agenției de știri "Yonhap", primii cinci constructori de nave sud- coreeni, între care Hyundai Heavy Industries și DSME, acumulaseră, la sfârșitul lunii iulie 2015, credite în sumă totală de 41,9 miliarde de dolari, partea companiei DSME fiind de 12,9 miliarde de dolari.

Pe de altă parte, șantierele navale din Coreea de Sud se confruntă cu pierderi uriașe generate de livrarea navelor la prețuri reduse și cu întârzieri contractuale, îndeosebi la construcția instalațiilor și navelor off-shore. Restanțele contractule ale industriei navale sud-coreene erau estimate la 32,2 milioane tone brute compensate, în iu-nie 2015.

Primii trei mari constructori navali ai lumii - Hyundai Heavy, DSME și Samsung Heavy Industries au înregistrat o pierdere combinată de 3,95 miliarde de dolari în prima jumătate a anului 2015.

Situația continuă să se agraveze. În luna august, constructorii de nave sud- coreeni au fost devansați de rivalii lor chinezi și japonezi în privința comenzilor de nave noi, semn că piața a început să reacționeze la turbulențele din industria navală sud-coreeană, printr-o atitudine de neîncredere.

Conform consultantul internațional Clarkson, șantierele navale din Coreea de Sud au obținut un portofoliul de comenzi în valoare totală de 150.000 de tone brute compensate, în timp ce japonezii au obținut comenzi totalizând 430.000 tone brute compensate, iar chinezii, 410.000 de tone brute compensate.

În aceste condiții, problema restructurării companiei Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering este tot mai apăsat pusă de acționari. Aceasta ar urma să fie realizată în cursul lunii septem-brie. Se vorbește despre vânzarea unor active în valoare de 339,1 milioane de dolari. Este vorba de două clădiri de birouri și un teren de golf de la marginea Seulului. Se are în vedere și restruc-turarea forței de muncă și a personalului de conducere, numărul locurilor de muncă urmând să fie redus cu 30%.

La criza financiară și de comenzi se adaugă și cea socială. Sindicatele constructorilor de nave din Coreea de Sud au anunțat că vor lansa o grevă comună, ca reacție la blocajul în care au intrat negocierile salariale.

Într-un briefing de presă, alianța sindicatelor din construcțiile navale a anunțat că va organiza o grevă parțială, de patru ore, în această săptămână. Alianța cuprinde sindicatele din opt societăți coreene de construcții navale, inclusiv cele trei mari: Hyundai Heavy Industries (HHI), Samsung Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding și Marine Engineering (DSME). Alături de ele sunt: Hanjin Heavy Industries, Hyundai Mipo Dockyard și Sungdong Shipbuilding & Marine Engineering.

Situația actuală este similară celei din timpul crizei care a lovit industria navală asiatică în perioada 1997 - 1999. Atunci, cel mai grav afectat a fost concernul Daewoo, care s-a dezmembrat din cauza pierderilor și datoriilor acumulate. Astăzi, dintre toate șantierele navale, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering se simte cel mai rău.

Subsidiara sa din România se con-fruntă cu propriile necazuri, dar este puternic afectată și de ceea ce se întâmplă în compania-mamă. Când DSME "strănută", Daewoo-Mangalia "cade la pat".

Comentează știrea

Ciby
9 septembrie 2015
Nasol aici

Cum ne-am obisnuit,cand managementul strain este prost iar oamenii care reprezinta partea romaneasca sunt covoare de sters pantofii, sufera exact cei care de fapt muncesc si nu au nici o vina ca executa ordine,dispozitii si cel mai des chiar porunci ,toate idioate. Cum sa-i pui pe romani sa hamaleasca si mai mult decat deja o fac pe salarii pentru care in Corea, sefii ar fi fost scuipati in bot ? La noi merge,ca romanii sunt slugoi lasi si tradatori. Pacat. La cum merg treburile,nesimtitii de coreeni si scursurile de romani pupincuristi vor chinui angajatii deja mutilati sufleteste de stress. Nici o problema,ar zice unii de dincolo de gardul DMHI,bine ca este de munca.... OK,dar bataia de joc,nesiguranta,marlania conducerii coreano-romane,sila zilnica cu care suporta angajatii dispretul suveran al sefilor,toate aste consuma mai mult decat datul cu tarnacopul,asta sigur,si imbolnaveste.

Ciby
9 septembrie 2015
Nasol aici

Cum ne-am obisnuit,cand managementul strain este prost iar oamenii care reprezinta partea romaneasca sunt covoare de sters pantofii, sufera exact cei care de fapt muncesc si nu au nici o vina ca executa ordine,dispozitii si cel mai des chiar porunci ,toate idioate. Cum sa-i pui pe romani sa hamaleasca si mai mult decat deja o fac pe salarii pentru care in Corea, sefii ar fi fost scuipati in bot ? La noi merge,ca romanii sunt slugoi lasi si tradatori. Pacat. La cum merg treburile,nesimtitii de coreeni si scursurile de romani pupincuristi vor chinui angajatii deja mutilati sufleteste de stress. Nici o problema,ar zice unii de dincolo de gardul DMHI,bine ca este de munca.... OK,dar bataia de joc,nesiguranta,marlania conducerii coreano-romane,sila zilnica cu care suporta angajatii dispretul suveran al sefilor,toate aste consuma mai mult decat datul cu tarnacopul,asta sigur,si imbolnaveste.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5955 secunde