Ancheta "Cuget Liber"

Cât pierde statul român din afacerea "Daewoo - Mangalia" (I)?

6591
11
Cât pierde statul român din afacerea
Compania româno - sud coreeană Daewoo - Mangalia Heavy Industries (DMHI) și subcontractorii ei se află în centrul unui scandal de evaziune fiscală și spălare de bani. 


Potrivit Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate și Terorism prejudiciul cauzat prin activitatea infracțională de către mai mulți cetățeni coreeni și români este de aproximativ 11 milioane lei.


O asociere "cu cântec"
Nu trebuie să surprindă pe nimeni acest fapt, câtă vreme acționarul majoritar, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. (DSME), din Coreea de Sud, este zguduit periodic de scandaluri de corupție. 


Dar mult mai grav decât aceste inginerii financiare este faptul că interesele statului român sunt prejudiciate de parteneriatul cu sud-coreenii.


DMHI a luat naștere, oficial, la 14 februarie 1997, printr-un joint-venture între concernul Daewoo și Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia. Sud-coreenii au intrat în asociere cu 53 mi-lioane de dolari (din care 23 de milioane de dolari sub forma unui know-how, pe care nimeni nu l-a evaluat) obținând 51% din acțiuni, iar românii, cu șantierul naval propriu-zis (mai puțin terenul), evaluat la 50,92 milioane dolari, respectiv 49% din acțiuni. 


La înființare, Daewoo - Mangalia avea 3.400 de angajați, preluați de la Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia. 


Din această afacere, statul român ar fi trebuit să câștige noi locuri de muncă, profit și mai multe venituri din taxe și impozite. În plus, Daewoo - Mangalia promitea să stimuleze industria pe orizontală aferentă sectorului naval, după cum se arăta într-un comunicat de presă din 22 ianuarie 1997.


Ceea ce puțini știau la acea dată este faptul că asocierea avea la bază un contract care îi asigura nu doar importante facilități părții sud-coreene, dar îi permite să-și tragă asociatul pe sfoară. La acea vreme, ziarul "Cuget Liber" a semnalat faptul că afacerea dezavantajează statul român.


Un munte de pierderi și datorii 
Din 1997 până în 1999, societatea mixtă a lucrat în pierdere. Era un rezultat negativ planificat, fiind vorba de o perioadă de reorganizare și investiții. În 1999, pierderea se ridicase la 4.461.044,4 de dolari. Situația s-a inversat, apoi, și timp de cinci ani s-au obținut beneficii. Profitul brut a crescut continuu: 
- anul 2000 - 1.231.437,9 de dolari;
- 2001 - 2.380.515,14 de dolari;
- 2002 - 2.873.017,55 de dolari;
- 2003 - 7.403.744,06 de dolari;
- 2004 - 9.843.445,98 de dolari. 
Începând din 2005, în ciuda creșterii cifrei de afaceri, a productivității, a numărului și tonajului navelor livrate, rezultatele economico - financiare s-au înrăutățit cu fiecare an. Compania a început să lucreze în pagubă, pierderea brută crescând până la nivelul record din 2014, după cum urmează: 
- anul 2005 - 23.035.200,26 dolari;
- 2006 - 12.772.400,85 dolari;
- 2007 - 31.000.000 de dolari;
- 2008 -151.821.812 dolari;
- 2009 -144.320.822 dolari;
- 2010 - 43.736.302 dolari;
- 2011 - 21.797.567 dolari;
- 2012 - 66.115.357 dolari:
- 2013 - 32.474.313 dolari:
- 2014 - 191.512.869 dolari.
Practic, în 13 din cei 18 ani de existență, Daewoo - Mangalia a lucrat în pierdere. Cu alte cuvinte, zecile de nave construite în toți acești ani au adus doar pagube, compania cheltuind mai mult pentru producerea lor decât a încasat. Cel puțin asta reiese din raportările financiare ale companiei, postate pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.


Pierderile cumulate în perioada 2005 - 2014 au depășit cu mult capitalul subscris și vărsat al companiei, care este de 30.614.832 lei (7.578.866 dolari) și activele imobilizate 1.054.729.977 lei (261.104.091 dolari). 


Mai grav este că unitatea este îndatorată până peste cap la băncile sud-coreene și românești. Datoria totală a urcat în 2014 la 4.298.970.786 lei (1.064.233.391 dolari). "Tot șantierul este girat la bănci: clădiri, macarale, utilaje. Compania nu mai are ce gira" - afirmă Marin Florian, președintele Federației "Navalistul". 


Se pune întrebarea: va putea compania să returneze împrumuturile, având în vedere că produce în pierdere? Nu se va trezi cu executorii la poartă?


Miracol sau sfidare?
Pare un miracol sau o sfidare a tuturor legilor economiei de piață faptul că Daewoo - Mangalia nu a dat faliment până acum, că produce și primește, în continuare comenzi, că obține împrumuturi. 


Dar nu are nimic miraculos faptul că statul român doarme în cizme și nu își întreabă asociatul sud-corean: "Unde este profitul așteptat? Unde sunt veniturile din impozitul pe profit, din impozitele și contribuțiile pe salarii, din TVA, pe care ar fi trebuit să le obțin? Unde este industria pe orizontală care ar fi trebuit să crească în jurul companiei mixte?" (Va urma)


Comentează știrea

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Florin
27 iulie 2015
Urgent! Lucru la domiciliu!

Lucru la domiciliu! Exista frica de esec,dar exista frica si de succes. Exista oameni care-si doresc succesul.Eu fac parte din acei oameni.Vino si lucreaza cu mine, in echipa si poti sa devii omul potrivit pentru a avea succes.Copleleteaza-ti veniturile si vei vedea ca totul va fi bine.Fii altfel decat cei din jurul tau.Trimite "INFO"la adresa de email : florin_33_2006@yahoo.com si vei putea afla mai multe informatii.

Maior
27 iulie 2015
Loc toxic

Exact aceiasi Daewoo au primit un sut in C de la polonezi,care si-au dat seama ca au de a face cu niste smecheri. Nu-I nimic, au venit la noi,ca aici orice talhar este binevenit saca da ce ,cat si cui trebuie. Partea romana din treaba asta a fost constant reprezentata de niste meduze,oameni fara coloana si de fapt inamici ai romanilor din santier. Coreenii au fost accepati ca stapani de locuri si de suflete,romanii trebuind se fie supusi total. De frica somajului romanii tac si executa orice li se cere,chiar se si umilesc intre ei mai mult decat le cer coreenii sa o faca.

naekst
27 iulie 2015
Daewoo Mangalia

Eu nu le-as plinge asa de mila romanilor ajunsi slugi in propria tara, eu zic ca acesti romanii au destin de slugi oriunde s-ar afla ei. Altfel cum sa explicam faptul ca oricene vine la putere, de 26 de ani, se cacă in capul romnilor fara ca acestia sa reactionez in vreun fel. Oare nu mai sint furci si coase?

Răspuns la: Loc toxic
Adăugat de : Maior, 27 iulie 2015
Exact aceiasi Daewoo au primit un sut in C de la polonezi,care si-au dat seama ca au de a face cu niste smecheri. Nu-I nimic, au venit la noi,ca aici...
Mario
27 iulie 2015
Evaziune fiscală mare

Lucrez la daewoo Mangalia este o hoție continua in acest santier!!! Coreeni sunt niste jeguri ei sunt pe profit continu nu au mers niciodata in pierdere la Mangalia.pe ăștia de ce nu îi arestează nimeni!?

Patraulea
27 iulie 2015
Podul Agigea

Domnule Tita , cand mai aflam ceva despre podul inaugurat de Tariceanu anul trecut (confundat cu vechiul pod dupa cum ne amintim ) si ne dat in functie pana la aceasta data ? Probabil se asteapta alte alegeri pentru a taia o noua panglica....

DANIELA
27 iulie 2015
timp liber

PORTITA SPRE CASTIGURI!Chiar si oamenii obisnuiti,fara experienta in afaceri, pot castiga bani cu acest sistem revolutionar!Nu e nevoie sa recrutati oameni sau sa construiti retele!Castigul depinde numai si numai de dumneavoastra!MERITA TESTAT!Va astept in echipa noastra!INFO la e-mail:dprodan50@yahoo.com

Gabriel
27 iulie 2015
Ma bucur ca s-a ajuns aici.

Ma bucur foarte mult ca s-a ajuns aici cu acest santier. Cunosc foarte bine acel loc si sunt mandru ca am plecat de acolo. Imi aduc aminte de acei romani care sa plimbau prin orasul Mangalia in salopete. Asa ii educau Koreenii, iar ei trebuiau sa se supuna din stiu eu ce motive personale sau ambtii de viitor. Erau mandri de ei in acele salopete si incercau sa ofere un exemplu orasului Mangalia. Ceea ce de fapt nu stiau este ca luau parte la un alt sistem corupt ce ne afecteaza pe toti mai devreme sau mai traziu. Dar na , ce nu face romanul pentru un pumn de bani ! Sincer , am participat si la greva dorita de toti acei angajati dezamagiti. Organizata de Marina Florian. O tiganie macabra. Nici nu era de mirare ca , compania nu ne oferea atentie. Pai nici eu nu as fi oferit atentia unor oameni care bateau cu betele in butoaie , suflau in vuvuzele , mancau seminte si se manifestau ca niste maimute. Mi-a parut rau ca am participat la asa circ. Dar una peste alta vreau sa spun ca ma bucur pentru ce se intampla acum acelui santier naval din orasul Mangalia. Oamenii inca nu inteleg ca schimbarea pleaca de la noi. In acel santier oamenii se trateaza rau unul pe celalalt si bunul simt este departe de ei. Atat de departe incat nu ai nici speranta ca l-ai putea vedea catusi de putin. Mentalitatea comunista domina in acel santier iar viata acolo nu este usoarea pentru nimeni cu asa oameni incuiati. P.S. Pentru domnul Codrescu inca am acelasi gand. Astept sa mori fraiere ! Si nu , nu-mi este rusine cu acest gand pentru ca este un comunist imputit care a putut face diferenta dar nu a avut curaj. Mai usor a fost sa dea in cap celor din neamul lui si sa-si ofere loialitatea strainilor pentru un pumn de bani. Sa-si puna copilul bun de nimic intr-o pozitie ce necesita numai mainile adanci bagate in buzunar si privirea in gol pana in ziua de salariu s.a.m.d.

Ionut
27 iulie 2015
Ne merităm soarta

Sunt perfect de acord cu Gabriel

cineva din DMHI
27 iulie 2015
DMHI

Niste jeguri pe c...e, vorba unui mare smecher din DMHI, care acum este morcovit ca a inceput sa-i ia cineva la intrebari si pe astia mai de sus.

Cosmin
27 iulie 2015
Proști

Cum să nu fie in pierdere când ei cotizează periodic la câțiva parlamentari ca să le meargă treaba pe minus . Plus că marea parte din bani îi trimit in Corea prin materialele primite ,un surub care costă 10 bani ei il comandă din Corea cu 10-100 lei , nu mai zic de piesele importante. Construiesc vapoare pe bandă rulantă cu mâna de lucru foarte ieftina , in alte tari construiesc cate 1 vapor pe an si au salarii de mii de euro și profit dar noi românii suntem un popor de curve , ne vindem pe doi lei și îi pupam in cur . Felicitări Corenilor că ne fac de comandă si ca au ouă.

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2832 secunde