Câtă ȘPAGĂ dau marinarii români?

8543
40
Câtă ȘPAGĂ dau marinarii români? - marinarispaga-1350345867.jpg
Articolul "Marinarii cad pe capete la examenele de la Ministerul Transporturilor", publicat în ediția de ieri a ziarului "Cuget Liber", a stârnit o polemică aprinsă pe pagina on-line. Cititorii-navigatori au dat curs invitației noastre de a-și exprima opiniile în legătură cu cauzele scăderii promovabilității la 50%.

Taxa de fraier

Numitorul comun al tuturor comentariilor este că examenele pentru obținerea brevetelor și certificatelor de capacitate maritimă, organizate de Autoritatea Navală Română la Constanța, au fost alterate de corupție. Cuvântul șpagă revine obsesiv în fiecare dintre ele.

Unii dintre comentatori au făcut aprecieri la obiect. Alții au lansat acuzații cu nume și prenume, dar fără să spună dacă pot dovedi ceea ce afirmă. Astfel că este imposibil să îți dai seama ce este adevăr și ce este bârfă sau calomnie în afirmațiile lor. Nici măcar subsemnatul nu am scăpat de insulte și calomnii, semn că articolul a deranjat în anumite cercuri. Dar am luat asta ca o dovadă că libertatea de a înjura, câștigată la Revoluție, a rămas neștirbită.

Fenomenul corupției în shipping-ul românesc are ștate vechi. Pentru pâinea câștigată cu mari sacrificii și înfruntând numeroase pericole, marinarii au dat șpagă și înainte de 1989, și după. Pe vremea fostului IEFM Navrom, "buful" obținut din voiaj se împărțea cu inspectorii de la serviciul personal, dacă doreai "o navă mai bună". Unii, care aveau "probleme la dosar", dădeau șpaga și la Securitate.

După împărțirea flotei maritime în trei companii, practica a fost preluată și perfecționată de serviciile de personal de la "Navrom", "Romline" și "Petromin". Mai mult, a fost impusă și în relațiile cu firmele private, care luaseră nave în bare-boat și aveau obligația să preia echipaje de la armatorii de stat.



Șpagă, dar cu alt nume


Odată cu deschiderea pieței shipping-ului internațional pentru marinarii români, a apărut un business nou în țara noastră: recrutarea și plasarea forței de muncă. Printre firmele de crewing care au început să activeze după 1992, erau destule care încasau, pe lângă comisioanele legalizate la acea vreme, comisioane nedeclarate de sute și chiar mii de dolari, pentru o îmbarcare sau numai pentru înscrierea pe lista de așteptare.

Ce adusese nou piața liberă? Șpaga își schimbase numele în comision. Nu mai era încasată doar de funcționarii de la stat, ci și de patronii și funcționarii din sectorul privat. Altfel spus, s-a produs "privatizarea șpăgii". Au fost multe cazurile în care navigatorii s-au trezit și cu banii luați, și fără contract de îmbarcare. De-a lungul anilor, ziarul "Cuget Liber" a relatat numeroase scandaluri în centrul cărora s-au aflat "rechinii" din crewing.

 

Într-un articol publicat în ediția din 24 mai 2002, a acestui cotidian, menționam că: "Unele companii de crewing autorizate le pretind clienților comisioane de 400.000 - 500.000 lei, pentru a-i înscrie pe tabelul de așteptare, plus 400 - 500 dolari, înainte de a le asigura vreun loc de muncă, drept taxă de garanție pentru performarea contractului de îmbarcare. După ce fraieresc 30 - 40 de navigatori disperați, respectivele firme își schimbă adresa, fără să informeze Ministerul Transporturilor. Firmele ilegale sunt și mai lacome, în cazul lor "taxa de fraier" depășește mia de dolari. Sute de marinari șomeri sunt jefuiți anual de rechinii din crewing, fără ca escrocii să dea socoteală în fața justiției, iar pe de altă parte sute de mii de dolari dispar fără urmă în economia subterană."

Sub presiunea Sindicatului Liber al Navigatorilor, care a impus autorizarea firmelor de crewing și scoaterea comisioanelor plătite de marinari în afara legii, dar și a armatorilor străini, piața s-a însănătoșit. Șpăgarii din crewing s-au rărit dramatic, cedând locul companiilor de crewing serioase. Nu trebuie omis faptul că la reducerea corupției pe piața crewing-ului românesc au contribuit în foarte mare măsură criza de ofițeri de pe piața internațională și aderarea țării noastre în Uniunea Europeană.

Computerul "corupt"

Un domeniu aparte îl reprezintă corupția legată de eliberarea carnetelor de marinar și examenele organizate de ANR (fostul Inspectorat al Navigației Civile - INC). După 1990, căpităniile portuare au primit dreptul de a elibera carnetele de marinar. Era vremea când românii obțineau cu greu viză pentru Europa. Cum carnetul de marinar avea același regim ca pașaportul de serviciu, căpităniile s-au apucat să-l tipărească pe rupte și să-l comercializeze. Micul trafic în Serbia, Ungaria și Moldova se făcea pe bază de carnet de marinar.

Totul a ieșit la iveală prin 1993 sau 1994, când autoritățile din Austria au reclamat guvernului de la București că au depistat un grup de rurali români, cu carnete de marinar în buzunar. Cercetările au scos la iveală atunci că un întreg sat din nordul Moldovei, de la copilul de șapte ani, până la barbă albă, se pricopsise cu carnete de marinar. Fiindcă Justiția era "bine unsă", totul s-a mușamalizat. În martie 1999, când a preluat conducerea INC și a schimbat sediul instituției de pe malul lacului Snagov pe malul Mării Negre, inspectorul șef Mihail Grigorescu a descoperit la Căpitănia Constanța mai multe brevete și certificate de capacitate ilegale. Plângerile penale împotriva persoanelor care întoc-miseră și semnaseră falsurile s-au soluționat, după cum era de așteptat, cu scoaterea de sub urmărire.

Începând din luna mai 2003, pe vremea când la cârma ANR era Marin Chintoan-Uță, s-a introdus examenul computerizat în vederea eliberării brevetelor și certificatelor de capacitate. Piesa de bază a sistemului era constituită din aproximativ 11.000 de întrebări, în română și engleză, în medie peste 3.500 pentru fiecare specialitate (navigație, electromecanică, electrică). La proiectarea testelor lucraseră, timp de un an, 40 de specialiști din cadrul CERONAV, Universității Maritime, Academiei Navale, ANR, industriei navale și unor companii private.



"Care sunt oamenii dumneavoastră?"


Ambroziu Duma, director adjunct al ANR la acea vreme, declara că sistemul elimină subiectivismul din procesul de examinare și reduce posibilitatea de manifestare a fenomenului corupției. Am consemnat, la scurt timp, rezultatele primei sesiuni de examene asistată de calculator. Fuseseră declarați promovați 80% dintre ofițerii de punte examinați și 38% dintre ofițerii mecanici. În anul anterior, 2002, când verificarea cunoștințelor se făcea prin metoda clasică,  procentul de promovabilitate fusese de 90% pentru ofițerii de punte și, respectiv 80%, pentru ofițerii mecanici.

Bunele intenții inițiale au fost uitate. Și odată cu trecerea anilor s-a găsit metoda de a trage pe șfoară computerul. Când afirm acest lucru, mă bazez, în principal, pe destăinuirea off-record a unui fost șef al ANR. Omul mi-a relatat că nici nu se uscase cerneala pe decizia de numire în funcție, când a venit la el, în birou, un subordonat, care i-a comunicat că începe o nouă sesiune de examene și cu un anumit număr de candidați. "Dintre ăștia, care sunt oamenii dumneavoastră?" - l-a întrebat funcționarul.



Datoria ANR față de marinari


Se povestesc multe despre examenul computerizat. Se spune printre altele că în bateriile de întrebări ar fi fost introduse unele cu schepsis, al căror rol nu este să testeze cunoștințele, ci să-i pice chiar și pe cei mai bine pregătiți dintre candidați. Rostul acestor întrebări ar fi să netezească drumul șpăgii.

De altfel, de ani de zile, candidații reclamă faptul că în bateria de întrebări există unele greșite, incomplete, care asigură eșecul garantat la examen. Oare de ce ANR nu a analizat sesizările și nu a luat măsuri de corecție? Cine a avut interesul să se perpetueze actuala situație? Mutarea examenului la Ministerul Transporturilor, începând cu data de 1 octombrie 2012, este un răspuns la aceste întrebări și suspiciuni. Măsura este criticată și privită cu neîncredere de mulți marinari. Cei mai sceptici susțin că, de fapt, șpaga s-a mutat de la Constanța la București, și că navigatorii nu vor scăpa de ea decât dacă examenele sunt duse la Bruxelles.

Trebuie să le dau dreptate celor ce susțin că nu prin plimbarea examenelor dintr-un oraș în altul și prin postarea procurorilor în ceafa comisiei de examinare se pune capăt corupției. Soluția corectă constă în îmbunătățirea probelor. Ele trebuie să fie valide, adică să măsoare competența cerută la navă, nu cea presupusă sau inventată de unii sau alții. Întrebările încuietoare, ambigue, prost formulate, incomplete și care nu au legătură cu cunoștințele cerute la navele zilelor noastre trebuie eliminate. Odată cu ele vor dispărea și motivele pentru care cei ce știu meserie sunt nevoiți să dea șpagă. Cei ce nu învață, incompetenții, vor încerca întotdeauna să corupă.

ANR are datoria față de marinari să revizuiască sistemul de examinare. Operațiunea trebuie să pornească de la standardele STCW și să fie realizată în colaborare cu instituțiile de învățământ superior, CERONAV, companiile de navigație și de crewing, șantierele navale și Sindicatul Liber al Navigatorilor.

 



Comentează știrea

40 comentarii. Pagina 2 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 3 4 
geto-dacul
16 octombrie 2012
pt toti comentatorii

Daca nu si-ar fi luat examenele la UMC cu spaga, nu ar fi fost nevoie de spaga nici in alte locuri !!!! ANR e distrus de Preda si Olteanu care au in comun pasiunile bahice si comiterea de ilegalitati - vezi si TAROM, unde Olteanu a facut prapad si i s-au intentat procese penale. Asta e ! Cei mai buni sunt penalii !!

procurorul se serviciu
16 octombrie 2012
anr

ANR e distrus de Preda si penalul de Olteanu, care fac totul doar la vendeta ! Olteanu s-a inhaitat cu parasuta de Avram R., care si-a petrecut viata in ANR pe sub birourile mai marilor ( Chitoan, Grigorescu, fostului sef al sindicatului, Dorian,s.a .) si care a facut acte false salariatilor sub forma de demiteri ilegale si numiri in functii inexistente, dintr-o organigrama fantoma, care nu e aprobata de nimeni. Abuzuri, ilegalitati, falsuri in inscrisuri oficiale , uzurpare de calitati oficiale, abuz de putere...cate si mai cate !!! Asta e fratilor, adevarata situatie din ANR. Nu intereseaza problema spagilor, ci problemele personale de razbunare ale lui Olteanu . Ia verifcati ce "palmares" are la TAROM, care i-a intentat si procese penale ! De ce oare ? ca s-a comportat exemplar acolo ? Ha,ha...ANR era o institutie care functiona bine. Acum nimeni nu mai face nimic. E haos . Nazistii de Preda si Olteanu au pus ANR pe butuci. Ar trebui sa se autosesizeze procuratura ca nici sindicatul nu vrea sa ii apere pe salariati.

Aditza
16 octombrie 2012
Answer back - Capt Hook

Cat te costa toate astea? Peanuts. . . Am 8 nationalitati la bord(din pacate) si stiu cam toate lucrurile bune si rele din Vest. Englezii fac vizita medicala ff serioasa / ENG1, dureaza 2zile in UK. Navig pe UK flag, am brevet de Master unlimited pe UK flag.Am dat examen la ei pt a-l obtine. Nu te m impiedica de nimicuri. Fii barbat. . .

Răspuns la: @Aditza
Adăugat de : Captain Hook, 16 octombrie 2012
Aditza tata, noi nu trebuie sa ne comparam cu indienii,rusii ,chinezii,congolezii sau somalezii.noi trebuie sa ne comparam cu cei din UE cu...
Banias
16 octombrie 2012
Ptr "Aditza

"Hai sictir mai boule , stai in banca ta si nu te mai agita atata ca o sa mori dracului si nu mai ajungi acasa !!!Nu cumva ai vreo ruda / cunostinta printre curvele alea de la ghiseu ?!?Mare cacat de brevet ce ai ... In afara de asta ce ai mai realizat in viata ta mai curistule? Cam banuiesc cine esti dupa ce ai insirat informatiile in comentarii. Esti Adrian M. , pe care toata lumea il stie de homosexual notoriu. (mi-e jena sa-ti dau si numele de familie). Asa ca , stai in banca ta POPONARULE (sau mai bine spus:stai cu curul pregatit pentru licente....)

Dulgheru
16 octombrie 2012
Vai...vai..

Directorul ANR s-a dus la Londra sa caute investitori ptr ANR :-) Investitori ptr ANR? Incredibil. Cred ca inca nu se constientizeaza ce inseamna ANR si faptul ca ANR nu este o firma!!! Daca trebuie investit ceva in ANR atunci investiti in resurse umane, in profesionisti. Autoritatea Navală Română este instituție publică, organul tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii prin care acesta își exercită funcția de autoritate de stat în domeniul siguranței navigației. Cine in afara de statul roman are interes sa investeasca in ANR in contextul in care aceasta institutie are atributii de control si reprezinta statul roman? Subiectele sunt cu totul altele. Cum de nimeni nu a descoperit si faptul ca sunt foarte multe salarii in ANR si capitaniile de port, in special al celor cu functii de conducere, care depasesc cu muuult grila unica de salarizare stabilita? Verificati declaratiile de avere ale sefilor si veti observa ca toate sunt peste grila unica de salarizare. Spre exemplu, in grila unica de salarizare directorul general ar trebui sa aiba salariul maxim corespunzator gradatiei 9 la o valoare a punctului de 600 ron, mai precis 5400 ron, un director de directie din ANR sau director de ex. Capitanie zonala 8,57 x 600 = 5142 ron, un sef serviciu 7.76 ron x 600 = 4656 ron. Ce spuneti despre asta? Pai hai sa corelam acum declaratiile de avere ale catorva din ANR si sa intelegem de ce nu se aplica Legea unica de salarizare? Pai de exemplu un fost director de capitanie zonala avea un salariu de 6100 ron, cu vreo 1000 ron peste grila, in rest...ce mai conteaza... Intrebarea este de ce nu scad salariile imense ale acestor angajati care au ajuns la un nivel de salarizare cu mult peste grila si obtinute urmare a unor negocieri subiective, bazate pe nepotisme si alte interese. Esti incredibil cum o institutie a statului nu aplica legea cel putin in domeniul salarizarii si nimeni nu observa nimic. Legea 283 din 2011 prevede ca pentru personalul din autoritățile și instituțiile publice finanțate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor și celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și din cele aflate în coordonarea primului-ministru și cele aflate sub controlul Parlamentului, ale căror contracte colective de muncă își încetează valabilitatea în anul 2012, salariile se stabilesc potrivit anexei nr. VIII la Legea-cadru nr. 284/2010 (adica cu aplicarea grilei de salarizare!!!!), cu modificările ulterioare, fără a depăși nivelul din luna decembrie 2011. Dl Sagau poate va descoperi si faptul ca sunt foarte multe salarii in ANR si capitaniile de port, in special ale celor cu functii de conducere, care depasesc cu muuult grila unica de salarizare stabilita? Directia Economica, Biroul de Audit Intern, Biroul Control Financiar Intern, Serviciul Resurse Umane cum de nu au observat ca nu se respecta legea de salarizare? Pai cum sa observe daca si salariile lor sunt peste grila??? O institutie bolnava, dominata de interese meschine si care se doreste a fi ingropata ptr ca toti cei care fac afaceri in domeniul naval sa nu aibe nici un stres. Atat timp cat institutiile statului nu isi fac datoria greu va fi pentru tarisoara asta. Pacat. Poate dl. SAGAU va reusi sa faca ordine, cine stie...Succes oricum!

Capt Hook
16 octombrie 2012
@Aditza 2

Pai daca se face testul psihologic pe bune Cruella&Co mor de foame.Vracii aia de la Spitalul CFR sunt niste ciurli-burli de spagari nenorociti.Fara spaga data de navigatori ar ajunge pe drumuri.Si apropo de "peanuts" de ce sa le dau bani daca nu merita.Cu toate ca zici ca ai brevet de Master UK ,tot cu mentalitatea Navrom ai ramas.De ce sa le dau si acel"peanuts" cum zici tu?Ptr ce?Eu unul nu fur banii,ii castig cinstit prin munca,nu stau la mana intinsa.Sti cum e chestia aia cu "peanuts",exact cum faceau navromistii pe vremuri, "sa le dam la fete ceva,sa fie bine".Tu in UK te-ai dus cu un pachet de cafea sau tigari ca sa-ti rezolve problemele la Harbour Master?Asa se procedeaza si acolo? PS.Daca acum 20-30 de ani se lua un carton de tigari,o sticla de whisky sau un pachet de cafea,"peanuts " cum spui tu ,acum au ajuns sa ia pielea de pe om.Problema este ca sunt aceeasi oameni.(vezi ce tarife practicau tovarasii de la ANR ptr fct de C/O sau Master) Daca vrem sa schimbam ceva trebuie sa taiem in carne vie,sa mergem cu "ghilotina" inainte.

Ali Pasa haiducul
16 octombrie 2012
ANR

Aici nu spuneti nimuc de bine. Injurati ca asa iunjura marinaru roman dar pe la spate. In fata? Blind si neajutorat, figura docila si calma. Problema se pune pentru marinari nu pentru birjari

P.Valentin
16 octombrie 2012
ANR

Dl Sagau a dat pentru instalare mult mai mult decit ar putea sa ia prin salariu. Diferenta o va "scoate" presupun prin metodele cunoscute.

vorbesti aiurea
16 octombrie 2012
latrator infect

pana la "curvele de la ghiseu",uita-te mai intai la curvele care colhaie prin primaria C-ta,prin prefectura,prin consiliul jud,la CAS,prin justitie,unde grefiere si judecatoare se trag in draci cu procurori si avocati,prin spitale,prin scoli,prin alte institutii asa zise de importanta maxima...si nu mai latra ca un catel prost ce esti !

Răspuns la: Ptr "Aditza
Adăugat de : Banias, 16 octombrie 2012
"Hai sictir mai boule , stai in banca ta si nu te mai agita atata ca o sa mori dracului si nu mai ajungi acasa !!!Nu cumva ai vreo ruda / cunostinta...
angajat
17 octombrie 2012
SUBIECT

Mai Tita Calin,daca te crezi jurnalist studiaza cu atentie comentariul de mai sus si in calitatea pe care o ai mergi si pune intrebari! Spaga nu s-a inventat in ANR.Oare tu ai luat vreodata asa ceva?Sau la tine s-a numit,atentie,onorariu,etc. Ia vezi mata care-i treaba cu salariile,ce s-a intamplat cu economiile pe fond salarii si cine stie,poate o sa-ti iasa un reportaj de senzatie.Cunosti drumul in ANR ca doar il faci regulat.Bafta tata!

Răspuns la: Vai...vai..
Adăugat de : Dulgheru, 16 octombrie 2012
Directorul ANR s-a dus la Londra sa caute investitori ptr ANR :-) Investitori ptr ANR? Incredibil. Cred ca inca nu se constientizeaza ce inseamna...
40 comentarii. Pagina 2 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 3 4 

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 13 Octombrie 2012
Stire din Economie : Portul Constanța - performerul Mării Negre
Pagina a fost generata in 0.3306 secunde