Cazul navei "Queen Hind" obligă guvernanții români să pună în aplicare convențiile maritime internaționale

872
Cazul navei

Articole de la același autor

După cum v-am informat în ediția de ieri a ziarului "Cuget Liber", Grup Servicii Petroliere va executa operațiunile de dezeșuare și ranfluare a navei "Queen Hind", aflată în zona Midia a portului Constanța, scoaterea și neutralizarea încărcăturii din interiorul vasului. Contractul semnat cu Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, pe data de 14 ianuarie 2020, este în valoare de 19.150.000 lei și are durata de 35 zile.


Deloc întâmplător, tot pe data de 14 ianuarie, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul unei ordonanțe de guvern pentru completarea câtorva acte normative din domeniul transportului naval. 


În referatul de motivare se arată că România a ratificat Convenția privind munca în domeniul maritim MLC 2006. Aceasta prevede, printre altele, mecanisme de îmbunătățire a supravegherii la toate nivelurile, de la navă, companie, statul de pavilion și statul portului, până la statul furnizor al forței de muncă și la sistemul ILO pentru asigurarea conformității și controalelor uniforme la nivel mondial. "Astfel, pe lângă un ansamblu solid de norme, este nevoie de un sistem mai eficace de control al conformității pentru eliminarea navelor care nu corespund standardelor impuse de convenție."


Oare, dacă România ar fi instituit până acum acest "sistem mai eficace de control", ar mai fi existat cazul "Queen Hind"?
Proiectul de ordonanță de guvern se referă, de asemenea, la Convenția internațională de la Nairobi privind îndepărtarea epavelor, adoptată la Nairobi la 18 mai 2007, ratificată de România prin Legea nr. 31/2016.   "Convenția stabilește norme și proceduri internaționale uniforme pentru a asigura îndepărtarea rapidă și eficientă a epavelor precum și plata unei compensații pentru costurile suportate." 


Este evident că în cazul navei "Queen Hind", România are nevoie cât mai repede de un cadru normativ adecvat pentru a beneficia de prevederile Convenției internaționale de la Nairobi.


Avem legi, dar nu pot fi aplicate
De ce autoritățile din țara noastră nu au creat întregul cadru normativ necesar aplicării respectivelor convenții maritime internaționale, pe care România le-a ratificat în urmă cu câțiva ani? Iată cum motivează Ministerul Transporturilor această lacună: "În încercarea de implementare a prevederilor convențiilor mai sus enunțate, au fost întâmpinate dificultăți în punerea în aplicare a anumitor prevederi specifice, mai ales că unele dispoziții ale acestor convenții nu se regăsesc reglementate prin acte normative de drept intern. 


Luând în considerare varietatea și complexitatea domeniilor reglementate de convențiile mai sus enunțate și ținând cont de prevederile art. 22 din Legea privind tratatele nr. 590/2003, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a elaborat norme metodologice de punere în aplicare a prevederilor acestor convenții pe care le-a supus spre aprobarea Guvernului.
Guvernul nu a adoptat normele metodologice de punere în aplicare a prevederilor convențiilor mai sus enunțate deoarece nu au fost îndeplinite dispozițiile art. 108 alin. (2) din Constituția României, republicată, conform cărora hotărârile Guvernului <se emit pentru organizarea executării legii>".


În esență, prin această alambicată motivare ni se explică următoarele: România a aderat la respectivele convenții maritime internaționale, dar legile de ratificare nu au fost puse în practică, pentru că erau betege. Nu  au fost completate cu norme de aplicare, ce trebuiau adoptate tot prin lege. 


Cine i-a împiedicat pe cei ce s-au perindat la conducerea Ministerului Transporturilor, la guvernare și în Parlamentul României să-și facă datoria până la capăt? Lenea, incompetența sau alte interese decât cel național? Abia acum, când a apărut cazul "Queen Hind" și ne arde buza, și-au amintit că nu avem norme de aplicare a convențiilor internaționale ratificate de statul român?


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.218 secunde