Pe malul Lacului Mamaia

Cea mai modernă bază de instruire, din Europa, pentru navigatori și petroliștii marini

1891
5
Navigatorii și personalul român care lucrează pe platformele petroliere se vor putea antrena într-una dintre cele mai moderne baze de instruire din Europa. Lucrările de extindere, reame-najare și modernizare se apropie de finali-zare. În curând, va avea loc inaugurarea.

Bijuteria învățământului marinăresc

Cei ce cunoșteau modesta bază nautică a Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale - CERONAV, înființată în 1976, pe malul Lacului Mamaia, nu o vor mai recunoaște astăzi. Printr-o investiție de doar 3 milioane de euro, care include și dotările, a fost transformată din temelii. Se poate spune, fără a greși, că este o bijuterie a învățământului marinăresc european.

Inginerul Daniela Tagare, manager de proiect, mă "pilotează" prin complex. Acesta se întinde pe o suprafața totală de 8.000 metri pătrați, iar aria construită desfășurată totalizează 2.820 metri pătrați.

Lucrările de execuție au început în octombrie 2009 și s-au încheiat în octombrie 2011. Într-un interval de doi ani, a fost înălțat un lanț de clădiri, care a incorporat și vechiul edificiu.

Pentru proiectant și constructori, nu a fost o lucrare de loc ușoară. Terenul fiind în pantă, a fost necesar să se construiască un zid de protecție. Partea inedită și, totodată, dificilă a reprezentat-o construcția unui bazin de antrenament la etajul I al unui corp de clădire, o lucrare unicat în România, având în vedere caracteristicile sale.

"Perla coroanei"

Însoțit de tânăra manager de proiect, vizitez complexul: săli de clasă pentru cursurile teoretice, încăperi pentru instruirea practică, un cabinet medical, grupuri sanitare și dușuri pentru bărbați și femei (dotate cu instalații automate), un hangar pentru ambarcațiuni. Coborâm în spațiile tehnice, la centrala de încălzire cu gaze, care arată ca o uzină. Se intenționează ca, în viitor, în baza unui proiect european, întregul complex să fie acoperit cu panouri solare, pentru a economisi energia.

În ultimul corp de clădire, se află câteva săli de clasă și "perla coroanei": bazinul de antrenament. Are 16 metri lungime și 8 metri lățime. Adâncimea este în două trepte: 2,5 metri, pe o distanță de 3 metri, și 5 metri, pe diferența de 13 metri.

Bazinul va avea 500 metri cubi de apă, care va fi schimbată doar de două ori pe an. În schimb, va fi recirculată, filtrată, tratată, moni-torizată zilnic, astfel încât să se păstreze în parametrii optimi. Temperatura apei va fi menținută la 28 grade, iar a aerului la 24 de grade.

Sala bazinului cuprinde mai multe instalații. Altele, urmează să fie montate. Deși suprafața de evaporare a apei este mare, umiditatea din aer este scăzută, grație instalației de climatizare de mare randament.

Simulatorul MWH-6

Pe unul dintre cheuri, agățat de podul rulant care traversează bazinul pe lungime, așteaptă MWH-6. Seamănă cu o cabină de elicopter.

Este cel mai modern simulator de antrenament în bazin, din lume. E destinat instruirii pentru cazurile de prăbușire a elicopterelor pe mare, dar și pentru alte tipuri de accidente pe apă. Doar România și Suedia au așa ceva. Valoarea lui este de 500.000 euro.

Pe un cheu lateral este instalată o structură metalică, cu platforme la 1 metru, 3 metri și 11 metri. Ar putea fi o navă sau o platformă petrolieră în pericol, de pe care marinarii sau personalul off-shore vor fi salvați cu elicopterul (podul rulant).

Condițiile vitrege de pe mare - valuri, ploaie și vânt - vor fi reproduse de generatoare speciale, amplasate pe marginea bazinului. Scufundarea elicopterului - simulator și operațiunea de salvare nu se vor deosebi cu nimic de situația reală.

Antrenamentele vor fi monitorizate și înregistrate continuu, cu ajutorul camerelor de luat vederi, de la suprafață și din apă, și vor fi vizualizate pe ecrane uriașe. Astfel, se va putea interveni rapid dacă apar probleme medicale în timpul instruirii, iar pe de altă parte, cursanții aflați în afara bazinului vor putea urmări exercițiile.

La parterul clădirii va fi amenajată o cameră pentru sterilizarea echipamentelor de antrenament, după fiecare folosire, conform ultimelor reglementări ale Organizației Maritime Internaționale.

Cu 30% mai mulți cursanți

Investițiile din complexul de instruire și antrenament vor continua, în viitorii ani, cu alte proiecte, a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Dorel Popa, directorul general al CERONAV. În primul rând, este vorba de un poligon pentru antrenamente cu mijloace de supraviețuire: bărci, plute, colaci, costume (de toate tipurile, astfel încât să răspundă pretențiilor tuturor armatorilor). Valoarea proiectului se ridică la 800.000 de euro.

Actuala investiție a fost realizată din fondurile proprii ale CERONAV, adică din banii plătiți de navigatorii care se instruiesc. Ea contribuie la introducerea unor cursuri noi, solicitate de piața serviciilor off-shore, dar și la extinderea celor existente. "Estimăm că industria petrolieră va crește în zona Mării Negre și Mării Caspice și că solicitările de training în astfel de programe vor fi din ce în ce mai mari" - afirmă Dorel Popa.

Grație extinderii și modernizării bazei de instruire, numărul cursanților CERONAV va crește cu circa 30% în viitor, respectiv câteva mii. Nu trebuie omis un alt aspect important: investiția asigură un număr de zece noi locuri de muncă permanente la CERONAV.

Instituția este una dintre roțile motrice ale angrenajului ce leagă piața forței de muncă din țara noastră cu flotele lumii. Dacă n-ar exista CERONAV, prea puțini dintre navigatorii români ar îndeplini condițiile de pregătire solicitate în shipping-ul internațional și multe cariere s-ar încheia înainte de primul voiaj. România nu ar mai juca rolul de important rezervor de forță de muncă al flotei mondiale.

Comentează știrea

Cluj plin de DobiBoci
11 noiembrie 2011
Mama- ia

Mai Dobrogea Noua!!!,Lacul Mamaia nu se exista--poate Siutghiol !!!!.Pe langa faptul ca sunteti pedelaci,mai si mintiti(nota obisnuita la pedelaci,de altfel).

Dumitru Lupu
11 noiembrie 2011
Bravo!

Trebuia sa avem si noi ceva ce nu exista in alta parte a Europei. Doamne-ajuta sa mearga bine!

Adriana Dancu
11 noiembrie 2011
Complex CERONAV

Felicitari celor care au reusit aceasta performanta si in special dnei ing Daniela Tagare, pentru care finalizarea cu bine a acestui obiectiv a trecut inaintea familiei si a vietii personale!

Familia Antonescu-Sibiu
16 noiembrie 2011
Felicitari

Felicitari pentru daruire, implicare si, mai ales, pentru rezultatul final! ...la mai multe realizari !

gogu
13 august 2012
Mama-ia

ma da prost mai esti

Răspuns la: Mama- ia
Adăugat de : Cluj plin de DobiBoci, 11 noiembrie 2011
Mai Dobrogea Noua!!!,Lacul Mamaia nu se exista--poate Siutghiol !!!!.Pe langa faptul ca sunteti pedelaci,mai si mintiti(nota obisnuita la pedelaci,de...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3008 secunde