În ediția de ieri a ziarului "Cuget Liber", am arătat că, în ciuda crizei economice și a concurenței acerbe a porturilor ucrainene și rusești de la Marea Neagră, fapt ce a dus la reducerea cantității de mărfuri derulate prin portul Constanța, cu 31,41%, în 2011 față de 2008, veniturile totale ale unui număr de 30 de operatori portuari au crescut cu 55,50% în lei și 43,46% în euro.
Astăzi, ne vom opri asupra unui alt capitol al studiului nostru: profitul acestor firme. Reamintim că analiza are la bază datele de bilanț financiar publicate de Ministerul Finanțelor Publice.
Au păcălit criza
În 2008, ultimul an al creșterii economice, 21 dintre aceste companii au realizat un profit brut total de 192.101.621 lei. Alți 9 operatori, au raportat o pierdere brută totală de 88.347.194 lei. Pe ansamblu, activitatea de operare din portul Constanța a adus un profit brut de 103.754.427 lei, respectiv 26.034.936 euro.
Ce s-a întâmplat în cei trei ani de criză economică ce au urmat? Studiul arată că numărul firmelor cu rezultate pozitive a crescut la 24, iar al celor cu pierderi a scăzut la 6. Pe ansamblul, în 2011, cele 30 de firme au înregistrat un sold brut pozitiv (profit brut minus pierdere brută) de 180.382.225 lei (circa 41.758.044 euro), cu 73,85% (respectiv 60,39%) peste nivelul atins în 2008.
Dintre cele 24 de firme cu profit în 2011, jumătate au avut rezultate superioare anului 2008, iar celelalte, un profit mai mic. Pe de altă parte, cinci dintre cele șase firme cu rezultate negative și-au redus pierderile în 2011.
Datele de bilanț demonstrează că, pe ansamblu, operatorii din portul Constanța s-au adaptat la condițiile de criză, din moment ce, în 2011, au obținut venituri cu 55,50% mai mari și un profit brut superior cu 73,85% (în lei) față de anul de vârf al creșterii economice.
Premianții
Studiul arată că topul profitabilității este substanțial diferit de cel al veniturilor. În ierarhia anului 2011, primul loc este ocupat de compania Constanța South Container Terminal (CSCT), cu un rezultat pozitiv brut de 70.359.684 lei. Ea a realizat 38,06% din profitul brut obținut împreună de 24 operatori. Recesiunea, dar și concurența porturilor din zonă, au afectat grav compania care operează cel mai mare terminal de containere de la Marea Neagră. Față de 2008, CSCT a înregistrat o creștere de numai 1,36% a profitului.
Pe următorul loc se situează compania North Star Shipping, specializată în operarea cerealelor. Profitul ei a crescut cu 149,33% în intervalul de referință, ajungând la 32.442.960 lei, sumă ce reprezintă 17,59% din profitul general.
Poziția a treia aparține companiei Tomini Trading, specializată în manipularea deșeurilor metalice, dar care execută și alte servicii, printre care: agenturarea și aprovizionarea navelor. După ce în intervalul 2008 - 2010, a închis bilanțurile anuale pe pierdere, în 2011 a obținut un profit de 18.797.771 lei, respectiv 10,17% din profitul brut total.
Împreună, cele trei companii de pe podium au realizat 65,82% din profitul acestui sector de activitate.
Topul profitabilității
În cele ce urmează vă prezentăm topul celor 30 de firme, ierarhizate în funcție de profitul brut (pierderea brută) obținut în 2011 (în paranteze este prezentată creșterea, respectiv descreșterea, față de 2008):
A. Firme cu profit
1. Constanța South Container Terminal - 70.359.684 lei (+1,36%);
2. North Star Shipping - 32.442.960 lei (+149,33%);
3. Tomini Trading - 18.797.771 lei (trecere pe profit față de 2008);
4. Chimpex - 11.409.114 lei (trecere pe profit față de 2008);
5. Socep - 8.586.345 lei (-5,90%);
6. Comvex - 7.143.257 lei (-82,45%);
7. Minmetal - 5.953.346 lei (-62,87%);
8. Romned Port Operator - 5.894.186 lei (-40,63%);
9. European Metal Services - 5.036.737 lei (+54,56%);
10. APM Terminals Romania - 4.008.036 lei (+76,12%);
11. Silotrans - 4.002.698 lei (-28,11%);
12. United Shipping Agency - 2.039.947 lei (-9,22%);
13. Oil Terminal - 1.890.032 lei (+29,83%);
14. Kirazoglu Corporation - 1.701.370 lei (-79,36%);
15. Niva Prodcom - 1.674.417 lei (-60,24%);
16. Beta Intertrans - 1.093.766 lei (+580%);
17. Casa de Expediții Phoenix - 859.620 lei (+191,54%);
18. Amvexis Com - 707.441 lei (trecere pe profit față de 2008);
19. Frial - 402.521 lei (-23,06%);
20. Barter Trading Romania - 364.999 lei (-77,90%);
21. Sargeant Marine Romania - 188.652 lei (- 97,06%);
22. TTS Operator - 179.611 lei (-88,15%);
23. Rotrac - 112.718 lei (trecere pe profit față de 2008);
24. Silo - Port - 26.713 lei (+69,94%);
B. Firme cu pierdere
1. Astar Stevedoring - 43.595 lei (-49,81%);
2. Barter Port Operator - 144.756 lei (-93,48%);
3. Umex - 240.099 lei (trecere pe pierdere față de 2008);
4. Decirom - 322.994 lei (-47,82%);
5. Canopus Star - 636.565 lei (-71,67%);
6. Kronospan Zona Liberă Constanța - 3.105.707 lei (-72,20%).
În ediția următoare vom discuta despre evoluția locurilor de muncă în activitatea de operare portuară.