Cine le apără pe femeile marinar?

1509
5
Cine le apără pe femeile marinar? - cineleaparapefemeilemarinar-1437498926.jpg

Articole de la același autor

Numărul femeilor marinar din flota mondială este în continuă creștere.

În anul 2000, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a lansat programul "Femei la bord", cu durata de 10 ani, care a dat rezultate, dar sub așteptări. La acea dată, ponderea femeilor în total era de numai 1 - 2%, iar cele mai multe femei marinar erau în statele dezvoltate din punct de vedere economic.

În Uniunea Europeană, procentul era de 4 - 5%, în Asia de Sud-Est de 0,5%. Philiipine, principalul furnizor de forță de muncă marinărească al lumii, avea doar 223 de femei dintr-un total de 230.000 de navigatori.

Un studiu publicat în 2003, de Organizația Internațională a Muncii, arată că în 1997 - 2001, cele mai multe femei navigau în următoarele flote: Danemarca - 15,1% din total, Norvegia - 10%, Marea Britanie - 8,3%, Finlanda - 5,6%, Belgia - 4,4%, Germania - 4,2% și Italia - 1,2%.

La acea dată, cele mai multe femei erau angajate pe navele de croazieră, în activități auxiliare (restaurante, hoteluri, magazine, servicii, cazinouri). Ponderea lor în totalul echipajelor ajungea la 18%.

Cum au evoluat lucrurile în decurs de un deceniu și jumătate? Potrivit Federației Internaționale a Transportatorilor, ponderea femeilor pe piața forței de muncă marinărești este estimată, în prezent, la 2%.

"Femeile marinar muncesc în principal pe navele de croazieră și pe ferry-boat-uri, adesea sub pavilioane de complezență. Acestea sunt printre cele mai prost plătite și cel mai puțin protejate locuri de muncă de pe mare. Femeile ofițer sunt mai puține decât colegii bărbați. Numărul lor redus arată că femeile pot fi subiect de discriminare și hărțuire" - apreciază ITF.

Un recent raport arată că Brazilia, Rusia, India și China (statele Grupului BRIC) au cel mai mare număr de femei ofițeri cu funcții de conducere din industria maritimă, respectiv 26% din total. Sunt urmate de țările Grupului G8, cu 18%.

În ciuda creșterii efectivelor de femei pe mare, shipping-ul continuă să dea dovadă de misoginism. Femeile sunt discriminate la angajare, la salarizare și promovare, prea puține nave au grupuri sanitare distincte pentru femei, iar abuzurile și hărțuirea din partea colegilor și a șefilor sunt frecvente.

Reacția femeilor navigator nu a întârziat să apară. Pe plan mondial se constată o tendință de organizare a acestora în structuri care să le apere drepturile. Sindicatele afiliate la ITF au 23.000 de membri din rândul femeilor marinar. Womesa - Organizația Femeilor din Sectorul Maritim din Africa de Sud și de Vest numără 50 de membri fondatori din 24 de țări.

În România, universitățile maritime au dat mii de absolvente în ultimii 25 de ani, dar cele mai multe dintre ele au ales să rămână la uscat. Criza locurilor de practică pentru cadeți reprezintă princi-pala piedică în calea unei cariere pe mare, mai ales pentru femei.

În schimb, alte mii de românce muncesc pe navele de croazieră, ca personal auxiliar.

Surprinzător, deși au nevoie de protecție socială mai mult decât bărbații, româncele navigator preferă să rămână în afara organizațiilor profesionale. Numai 22 de femei fac parte din Sindicatul Liber al Navigatorilor, două dintre ele fiind ofițeri, iar celelalte, personal auxiliar.

"În cursul acestui an, mai mult de 20 de femei ne-au sesizat diverse fapte: abuzuri din partea angajatorilor, încălcări ale prevederilor contractuale, faptul că au fost obiectul hărțuirii sexuale. Spre exemplu, patru femei, care au fost angajate cameriste pe o navă de croazieră, s-au plâns comandantului că sunt puse să execute și alte munci decât cele pentru care aveau contract și erau autorizate. Acesta le-a debarcat fără să li se achite salariile și cheltuielile de repatriere.

O tânără care lucra tot pe o navă de croazieră s-a prezentat la un control la spitalul de la bord, unde a aflat că este însărcinată. În ciuda asigurărilor că își va primi drepturile cuvenite în perioada prenatală, nu i s-a achitat niciun ban.

În alte două cazuri, femeile au raportat comandanților că au fost victimele unor abuzuri și hărțuirii sexuale din partea unor colegi. În loc să li se facă dreptate, au fost trimise acasă.

Niciuna dintre femeile care ni s-au adresat nu era membru de sindicat. Tocmai de aceea, în cele mai multe cazuri n-am putut să le ajutăm decât cu sfatul, pentru că nu puteam interveni legal.

Spre comparație, niciuna dintre femeile navigator care sunt membrii noștri de sindicat nu se confruntă cu astfel de probleme, pentru că sunt informate, țin legătura cu sindicatul și știu cum trebuie să acționeze dacă apar probleme" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber, Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.

Comentează știrea

Mishu
22 iulie 2015
Un... Pulitzer pentru Titza...

Titza , Tiza , ai tu niste fixuri cu subiectele "articolelor" , cand nu gasesti ceva pe Net... De cateva ori repeti in articol ca femeile nu erau membre ale sindicatului acelui filfizon si impostor , Mihalcioiu... Cat iti iese la afacerea asta de promovare a sindicatului ?!? Dar despre cursurile facute de femei la Cupsa , nu ne zici nimic ?!? Mai bine zi-ne despre radiatiile de la centrala Cernavoda... Vezi ca a scazut debitul Dunarii si sunt ceva probleme acolo ! Cat mai aburesti rubrica asta de economie cu stiri aiurea ?!?

e pe naiba...
22 iulie 2015
baba si mitraliera

la un moment dat, oamneii vor intelege ca pur si simplu unele meserii NU sunt pt femei, iar marinaria sigur e una din ele .... daca e vb de nava, femeile pot lucra ok, facandu-si treaba 100% doar pe pasagere in zone auxiliare, restaurant/hotel/magazine/samd... astea cu femei ofiter punte/masina nu merg, aia 1 / 100.000 reprez exceptia care confirma regula.... am avut la vapor , deci stiu clar ce inseamna, cineva trebuie tot timpul sa o supervizeze sau mai rau, sa ii faca o parte din job !!!

Re-e pe naiba
23 iulie 2015
ft frumos spus

"E pe naiba"ori esti cam batranel si esti frustrat pe viata ca de...ori esti un tanar misogin cu mentalitate invechita.Sunt o marinarita si am vazut si ce inseamna un barbat incompetent pe mare.Cateodata imi vine sa si rad cand vad ca nu au pic de simt practic desi ar trebui sa-l aiba de la mama natura, ca sunt barbati nu? Probabil ai avut o experienta rea cu o femeie la nava...dar eu am vazut mai mult de un barbat incompetent la nava.Asa ca sunt sigura ca procentajele sunt impartite....Iti doresc cat mai multe femei la nava:)))Si sper intr-o zi sa ai una care sa iti dea lectii..ca se poate desi orgoliu si misoginismul din tine probabil nu o sa o recunoasca niciodata.Desi sunt sigura ca o sa ai destui barabti la nava care nu sunt chiar asa capabili dar probabil partea aia nu vrei sa o povestesti.

Eu
26 iulie 2015
aiurea !

Acum vreo luna am avut ca eleva o femeie care urma sa-si dea examenul pentru a deveni capitan. Este o fata cum rar am cunoscut. Hotarata si puternica si nu se da pe zece barbati. Era angajata la o companie franceza. Intr-unul din ultimele voiaje a reusit chiar sa limiteze pagubele provocate de scurgerea in mare a unor cantitati de combustibil. Ca femeie, eu una nu as face o astfel de meserie. Dar pentru astfel de oameni ca ea nu am decat doua cuvinte "Jos palaria !" Cu ce ma incalzeste ca meseria asta, care se adreseaza prin traditie barbatilor e facuta in pleazna biciului de ei ? Daca o femeie merita sa ajunga intr-o functie de conducere pe vas, pentru competenta si hotararea ei, felicitari ! Cat despre "supervizarea lor de catre oameni ca "e pe naiba" mi se pare inutila. Prin definitie, din invidie si rautate ei nu ar face decat sa puna bete in roate tocmai pentru a-si demonstra competentele "barbatesti".

Răspuns la: baba si mitraliera
Adăugat de : e pe naiba..., 22 iulie 2015
la un moment dat, oamneii vor intelege ca pur si simplu unele meserii NU sunt pt femei, iar marinaria sigur e una din ele .... daca e vb de nava...
avidnam
3 august 2015
pentru frustrate si idiot

Frustratelor, va urez sa aveti de-a face cu pirati. Idiotilor, credeti ca veti avea favoruri intime daca aparati munca femeilor pe nave maritime si fluviale?

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4926 secunde