„Coșciugele plutitoare” ocolesc Marea Neagră. Numărul navelor reținute de autoritățile portuare s-a înjumătățit

514
„Coșciugele plutitoare” ocolesc Marea Neagră. Numărul navelor reținute de autoritățile portuare s-a înjumătățit - fondprintcosciugeleplutitoareoco-1609959669.jpg

Articole de la același autor

În cursul anului 2020, inspectorii de Port State Control din porturile Mării Negre au reținut, pentru deficiențe, 234 de nave. În anii precedenți, numărul navelor reținute avusese următoarea evoluție: în 2015 - 470 nave, în 2016 – 188 nave, în 2017 – 237 nave, în 2018 – 234 nave, iar în 2019 – 182 nave.

Diminuarea numărului detențiilor cu 49,79% în decurs de șase ani demonstrează că exigența sporită a autorităților portuare din această zonă a început să dea roade. Piața Mării Negre începe să se curețe de „coșciugele plutitoare”, de navele sub standard. Așa se explică și reducerea dramatică a numărului de accidente navale din această regiune.

Marea Neagră își câștigase, în trecut, un trist renume, fiind considerată printre cele mai periculoase din lume. Pentru numărul mare de accidente se dădea vina pe furtunile iscate din senin, care luau prin surprindere hârburile trimise pe mare, la pieire sigură.

În anul 2020, în topul reținerilor au condus porturile din Rusia, cu 119 nave, fiind urmate de cele din: Ucraina cu 82 nave, Turcia cu 15 nave, România cu 6 nave, Georgia cu 6 nave și Bulgaria cu 6 nave.

Cele mai multe dintre navele reținute în porturile de la Marea Neagră au depășit vârsta de 20 de ani și sunt înregistrate, în special, sub pavilioane extrem de permisive în ceea ce privește respectarea convențiilor internaționale, pavilioane aflate pe „lista neagră” a Paris Memorandum, respectiv: Belize, Togo, Insulele Cook, Moldova, Sierra Leone, Tanzania și Insulele Comore.

Mai puține nave sub standard

În intervalul de șase ani, numărul navelor reținute în porturile românești s-a redus abrupt, cu 93,26%. Dinamica reținerilor a fost următoarea: în 2015 – 89 nave; în 2016 - 59 nave; în 2017 - 57 nave; în 2018 - 29 nave; în 2019 - 25 nave; în 2020 - 6 nave.

Această impresionantă evoluție demonstrează că măsurile luate de-a lungul anilor împotriva navelor sub standardele tehnice internaționale au produs efecte, acestea evitând tot mai mult porturile României.

Navele reținute de inspectorii români de Port State Control, în anul 2020 sunt următoarele:

În portul Constanța -

- bulk carrier-ul „Laurus” (cu capacitatea de 3.068 tdw, construit în 2009, pavilion Panama);

- cargoul „Lady Abeer” (cu capacitatea de 3.504 tdw, construit în 1983, pavilion Togo);

- cargoul „Rusich 1” (cu capacitatea de 5.485 tdw, construit în 2003, pavilion Rusia);

În portul Constanța – zona Midia -

- livestock-carrier-ul (nava pentru transportul animalelor vii) „Uranus II” (cu capacitatea de 4.123 tdw, construit în 1989, pavilion Sierra Leone),;

- cargoul „Deniz S” (cu capacitatea de 4.281 tdw, construit în 1981, pavilion Tanzania);

- cargoul „Yu Chang” (cu capacitatea de 23.132 tdw, construit în 2003, pavilion Liberia);

Mai toate navele au fost reținute pentru deficiențe tehnice și lipsa unor dotări obligatorii pentru siguranța navigației. În unele cazuri, la acestea s-au adăugat neconformitățile privind: documentele echipajului, condițiile de muncă și viață de la bord și plata salariilor.

Un nou regim de inspecții

Începând cu data de 23 martie 2017, în porturile maritime românești a fost introdus un nou regim de inspecții de Port State Control (PSC). Acesta este reglementat prin memorandumul de înțelegere adoptat împreună cu autoritățile maritime din Bulgaria, Georgia, Federația Rusă, Turcia și Ucraina.

Noul regim de inspecții are în vedere siguranța navigației, protecția mediului marin, condițiile de muncă și viață la bordul navelor, dar și necesitatea evitării competiției neloiale între porturile din zona Mării Negre. În funcție de profilul de risc al navei, se stabilește schema inspecțiilor periodice și adiționale, precum și frecvența acestora.

Aplicarea cu consecvență a noului regim de inspecții de către toate statele din regiune a dat roade, ducând la curățarea pieței Mării Negre de navele sub standard, la scăderea numărului accidentelor de navigație și la îmbunătățirea condițiilor de muncă și viață ale echipajelor.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.2794 secunde