Alarmă în shipping

Crește exploziv numărul românilor trași pe sfoară de armatori

847
3
Crește exploziv numărul românilor trași pe sfoară de armatori - cresteexplozivmihalcioiuadrian9-1429200114.jpg

Articole de la același autor

r Peste 40 de marinari au fost lăsați fără salarii de compania Fultrans, Italia

"Situația din shipping-ul internațional este mai dramatică decât în 2014. Anul trecut, n-au fost atât de multe cazuri de neplată a echipajelor, ca în primele luni din 2015. Zilnic primim telefoane și mesaje de la navigatorii neplătiți cu lunile" - afirmă Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Cei înșelați de rechinii din shipping-ul internațional și care solicită ajutorul nu sunt membri de sindicat, dar apelează la SLN din disperare, după ce constată că nimeni nu le rezolvă necazul: nici companiile de crewing care i-au recrutat, nici autoritățile române. Unde să se mai ducă?

Marinarii înțeleg foarte bine că n-au niciun drept să apeleze la SLN, iar acesta nu are nicio obligație să îi ajute. Resursele materiale și umane ale organizației sunt destinate sprijinirii membrilor cotizanți. Cu toate acestea, bat la ușa sindicatului, că cine știe…

În timp ce discut cu Mihălcioiu despre acest fenomen, în birou și-a făcut apariția un navigator nebrevetat, care a dat de necaz. Povestea lui este asemenea multor altora. Omul s-a îmbolnăvit pe navă; a cheltuit o mulțime de bani cu doctorii în străinătate și în România, dar nu a primit nicio compensație de la armator sau de la firma de asigurări. Deși nu este membru de sindicat, ar vrea să fie ajutat.

Problema este că a apelat prea târziu la SLN. Acum, nu se mai poate face nimic. Cazul este de resortul Justiției. Costurile unui proces în străinătate sunt uriașe pentru bietul om. Avocații pretind zeci de mii de euro. Evident, sindicatul nu-i poate angaja din cotizațiile membrilor săi. Altceva ar fi fost dacă navigatorul făcea parte din organizație.

De ce nu s-a înscris în sindicat? Pentru că, până acum, a navigat la companii fără probleme. S-a gândit că n-are rost să plătească cotizația. Acum, când a ajuns la ananghie, regretă decizia luată.

Reiau discuția cu liderul SLN. Cazul Fultrans este, de departe, cel mai grav în acest moment. Compania are armator turc, dar este înregistrată în Italia. Deține o flotilă de 16 tancuri petroliere și se pare că are probleme financiare serioase. Altfel nu se explică de ce peste 40 de navigatori români au salariile neachitate pe 1,5 - 3 luni. Mai grav este faptul că 20 dintre ei s-au lăsat duși de nas și au părăsit nava cu promisiunea că vor primi banii acasă.

Românii de la Fultrans sunt și discriminați. Colegii lor italieni și-au primit salariile la zi s-au au restanțe mult mai mici.

Când au văzut că trec lunile și nu le intră banii în conturile bancare, marinarii au cerut ajutorul SLN, deși niciunul nu este membru de sindicat.

"Cei ce au coborât de pe navă, ni s-au adresat prea târziu. Singurul lucru pe care am putut să-l facem a fost să discutăm cu directorul Fultrans, care a venit la Constanța. I-am cerut să facă un plan de eșalonare a plăților. A promis, dar nu a întreprins nimic. SLN nu poate face mai mult pentru recuperarea salariilor unor navigatori care nu sunt membrii săi" - a afirmat Mihălcioiu.

Este de așteptat ca numărul românilor neplătiți de Fultrans să crească, întrucât compania continuă să recruteze personal navigant din țara noastră, pentru a-i înlocui pe cei debarcați.

Cele mai multe solicitări de ajutor vin din flota elenă. Românii care lucrează la patru companii grecești reclamă neplata salariilor pe câteva luni. Unul dintre ei, căpitanul Florin P., a refuzat să mai muncească, până nu își va primi banii.

"Toate aceste cazuri și multe altele n-ar fi existat dacă navigatorii n-ar fi făcut o serie de erori" - spune liderul SLN. "În primul rând, au greșit neînscriindu-se în SLN, singura instituție din România care apără drepturile marinarilor. S-au privat de sprijinul unei organizații care face parte din ITF, cel mai mare și mai eficient organism sindical din întreaga lume.

Au greșit și când au plecat pe mare fără să apeleze la noi pentru a obține informații despre nave și companii, despre ceea ce trebuie să cuprindă un contract de îmbarcare, despre modul în care trebuie să acționeze atunci când au probleme. Informațiile nu i-ar fi costat nimic. După cum se știe, SLN acordă consultații gratuit tuturor navigatorilor care apelează la acest serviciu.

Au greșit și pentru faptul că se îmbarcă fără să cunoască prevederile contractului de muncă.

Este greșit și faptul că navigatorii nu citesc Convenția internațională privind munca și viața pe mare MLC - 2006, pentru a se informa asupra drepturilor pe care le au. Ea poate fi studiată, în limba română, pe site-ul SLN.

Au greșit și pentru că nu au cerut imediat ajutorul autorităților portuare și al ITF, atunci când au apărut primele probleme de neplată. S-ar fi pus în mișcare mecanismul prevăzut de Convenția MLC - 2006, pe care multe state au ratificat-o. În sfârșit, cei repatriați au greșit când au acceptat să coboare de pe nave, fără să fie plătiți la zi.

Conducerea SLN își face datoria să informeze navigatorii prin toate mijloacele: site-ul propriu, mass-media, pliante, editarea de cărți, discuții de la om la om, dezbateri cu studenții din învățământul marinăresc și cu navigatorii, la CERONAV. Cu toate acestea, un număr mare de marinari continuă să repete greșelile despre care am vorbit."

Comentează știrea

Un grup de marinari la o bere acasa
17 aprilie 2015
marinari trasi pe sfoara

Ha ha ha, hai noroc ca vine vara. Daca nu casti ochiul belesti p.... Trebuie sa recunoastem ca in majoritate, navigatorii romani nu sunt uniti si fiecare cu p.... masii, un mod de gandire naspa dar de, oameni care risca si cine risca mai si pierde. Si sindicatul ar trebui sa ii ajute pe oamenii astia amarati. Noi romanii asa suntem invatati. Sa se dea domnule o lege ca toti marinarii sa fie membrii de sindicat, iar sindicatul sa se implice in toate cazurile, ca asa ar fi normal. Eu stiu un motorist care a primit de la avocatii sindicatului/ITF vreo patru sute de mii de dolari compensatii pentru accident de munca - e vai de capul lui dar are din ce trai- si cazul a fost foarte tarziu raportat. Se poate deci rezolva aproape orice, deci poate si baiatului astuia i se va rezolva cazul chiar daca e greu. Noi cei de aici de la bere am avut noroc de contracte ITF - o garantie maxima privind corectitudinea relatiilor de munca cu armatorii straini.

Mihai
17 aprilie 2015
La o bere

Judecati de valoare la o bere taica. "La bere" inseamna ca sunteti fara stres si va merge si bine. Unde, la terasa la Colo...? vin si eu sa ma alatur grupului ca mare adevar graiti. Poate imi dati si mie pontul ? Ca eu numai cu scandal mi-am luat banii de la niste greci putrezi de bogati dar care, cand sa-mi dea banii pe care ne-am inteles, parca ii injuram de parinti.

amarat
17 aprilie 2015
pensionar

Poate nu va dati seama cat greu o ducem noi astia care ne-am pensionat de pe mare. Eu am pensie de 600 de lei si mor de foame in casa. Poate sa faca ceva sindicatul si pentru noi? Diurna aia de pe vremuri ar fio trebuit sa se puna la pensie ca nu se platea impozit nici la salariu si nici la diurna pe vremea aia. Doamne ajuta !

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6284 secunde