Cum a fost EXCLUS PORTUL CONSTANȚA din "CLUBUL MILIONARILOR în TEU"

1173
4
Cum a fost EXCLUS PORTUL CONSTANȚA din

Articole de la același autor

În anul 2001, portul Constanța înregistra un record în operarea mărfurilor containerizate - 118.645 TEU. La acea dată deținea un singur terminal specializat, la "Socep" SA. După numai patru ani, ca urmare a intrării în exploatare a terminalului de containere de la Constanța Sud, acel record a rămas în urmă.

În 2005, când s-a ajuns la 770.000 TEU, activau mai mulți operatori de containere: "Constanța South Container Terminal" (cu o pondere de 84% din traficul total la acea vreme), "Socep", "Umex", "APM Terminals România" și, ocazional "Romtrans" - Agenția Constanța Sud, "Decirom", și "Astar Stevedoring".

În 2006, primii patru operatori de containere au manipulat, împreună, 1.037.066 TEU (respectiv 9.815.758 tone de mărfuri). Portul Constanța reușise să intre în "Clubul milionarilor în TEU" și juca rolul de platformă de distribuție pentru celelalte porturi din zona Mării Negre.

Navele de mare capacitate veneau din Extremul Orient și descărcau containerele la Constanța. De aici, containerele erau transportate cu feeder-ele spre celelalte porturi. Cele mai multe ajungeau în Ucraina.

Constanța a reușit să își mențină supremația pe piața regională a containerelor încă doi ani, până la declanșarea crizei economice. În 2007, portul românesc a atins recordul de 1.411.370 TEU (respectiv 12.643.000 tone de mărfuri), din care: 708.900 TEU - containere goale și 702.470 TEU - containere pline. În 2008, traficul exprimat în containere convenționale a scăzut puțin, până la 1.380.935 TEU, dar a crescut în greutate, până la un record de 13.029.982 tone.

Poziția greu dobândită de portul Constanța, de platformă de distribuție a containerelor în zonă, era, însă, amenințată. În 2007, Rusia a lansat programul de restructurare a porturilor sale de la Marea Neagră, care a inclus construcția noului terminal de containere de la Novorossiysk. Odată cu respectivul proiect, guvernul rus lansa explicit competiția cu portul Constanța.

Ucraina, la rândul ei, executa lucrări de adâncire a porturilor, pentru a putea primi direct navele port-container de mare capacitate și a nu mai depinde de portul Constanța. În noiembrie 2011, autoritățile ucrainene anunțau sosirea portcontainerului de 8.006 TEU "Tubul". Era cea mai mare navă de acest tip, care acostase vreodată în portul comercial Ilyichevsk. Avea 300 metri lungime, 46 metri lățime, pescaj de 13,5 metri și capacitatea de 94.660 tdw.

Criza economică nu a făcut decât să grăbească reîmpărțirea pieței containerelor de la Marea Neagră. Astfel că, în 2009, traficul din portul Constanța a scăzut la 595.303 TEU (respectiv 5.898.010 tone), iar în 2010, la 556.694 TEU (respectiv 5.887.879 tone).

Eforturile făcute în următorii ani, chiar dacă au condus la o ușoară creștere, n-au reușit să refacă poziția pierdută. În 2011, traficul a urcat la 662.796 TEU (respectiv 6.517.667 tone), iar în 2012, la 684.059 TEU (respectiv 6.536.354 tone).

Tendința pozitivă se menține și în 2013. În primul trimestru, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 1.487.190 tone, respectiv 152.113 TEU. Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2012, când au fost înregistrate 1.372.662 tone, respectiv 143.084 TEU, creșterea în tone a fost de 6,31%, iar în TEU-uri, de 8,34%.

La nivelul zonei Mării Negre, piața containerelor a avut o dinamică explozivă în 2011, cu o creștere de 23,99% în TEU, față de anul precedent. În schimb, în 2012, cele cinci țări din regiune, România, Ucraina, Rusia, Georgia și Bulgaria, au manipulat 2.411.449 TEU, cu doar 2,11% mai mult față de 2011. Încetinirea ritmului de creștere s-a datorat României, Ucrainei, dar și congestionării terminalelor de containere din portul rusesc Novorossiysk. În schimb, Georgia a avut ritmul cel mai înalt de creștere.

În 2012, fluxurile de containere pline cu mărfuri, derulate pe piața Mării Negre, s-au distribuit astfel: Ucraina - 30,47%, Rusia - 27,27%, România - 20,21%, Georgia - 14,95%, Bulgaria - 7,10%.

În topul primelor cinci terminale de containere din regiune, "Constanța South Container Terminal" a ocupat primul loc. A fost urmat de: HPC Ucraina, din portul Odessa; terminalul din portul Poti (Georgia); Novoroslesexport, din Novorossiysk (Rusia); CTI, din portul Ilyichevsk (Ucraina).

Astăzi, este clar că portul Constanța nu mai poate juca rolul de platformă de redistribuire a containerelor pentru celelalte porturi din regiune. În schimb, poate fi poarta de intrare și ieșire a fluxurilor de containere din Serbia, Ungaria, Austria și chiar Bulgaria.

Din păcate, transportul intermodal dintre portul Constanța și aceste țări întâmpină prea multe piedici, din cauza stării precare a șoselelor și podurilor rutiere, a rețelei de cale ferată cu numeroase restricții de viteză și neasigurării adâncimilor de navigație pe Dunăre, pe tot timpul anului. 

Comentează știrea

ECOR
22 aprilie 2013
O compensam cu constructia de biserici

Foarte bun articolul, si intr-adevar se vede o cadere a traficului de containere, Noi vrem sa ne comparam cu portul Rotterdam, pai avem noi infrastructura de transport a Olandei, ce uatostrazi, ce cai ferate, si canalele interioare care leaga orasele, iar barjele preiau containerele direct in orasele mic i prin intermediul barjelor autopropulsate. Ce sa mi spunem de cele doua terminale complet automatizate DELTA si EUROMAX.....Da dar ei nu au biserici la fiecare colt de drum, si nu deturneaza fonduri din economie catre culte. Nu-i nimik vom reface traficul de containere cu un sosbor de preoti... ne baga o slujbaa de sfintire......

Mishu
22 aprilie 2013
Asteptai putin !

Sa vedeti cand il va lua mascariciul mazre si betivanul adormit in intersectie nicusor , ce realizari va avea portul Cta !

Marius
22 aprilie 2013
ptr ECOR

Bisericile nu sunt construite din banii publici, din banii populatiei, bugetul BOR este 0, 5% din PIB, dar tu nu vezi kilometru pe autostrada 30 milioane de euro? Chiar asa pentru tot ce se intampla in tara asta Biserica e de vina? Terenul de fotbal in panta?Se chinuiesc aproape de 10 ani sa contruiasca o autostrada de la VEST la EST.

Sile this Millennium
22 aprilie 2013
incompetanta si coruptie

Au condus cu precadere liberalii ...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4905 secunde