Potrivit unui proiect de act normativ

Cursanții școlilor de șoferi sunt obligați să meargă cu viteze de 1 până la 10 km pe oră

3871
2
Cursanții școlilor de șoferi sunt obligați să meargă cu viteze de 1 până la 10 km pe oră - scoalasoferidia1-1360780945.jpg

Articole de la același autor

Începând din acest an, pregătirea practică în școlile de conducători auto va fi finalizată printr-o evaluare identică cu examenul practic pentru obținerea permisului de conducere, se arată într-un proiect de ordin al ministrului transporturilor, pus în dezbatere publică pe site-ul instituției centrale. 

Măsura ar fi binevenită, dacă școlile de șoferi n-ar fi obligate să asigure dotări speciale pe autovehicule, mai ceva decât la examenele de Bacalaureat.

Potrivit proiectului de act normativ, mașinile pe care se efectuează evaluarea practică vor fi echipate cu un sistem tehnic de monitorizare video și audio, care să conțină două camere de luat vederi montate în interiorul vehiculului. Una va fi orientată astfel încât să se poată vizualiza cursantul și instructorul auto (examinatorul). A doua va fi orientată paralel cu axul drumului, astfel încât să se poată vizualiza traseul urmat de vehicul.

În plus, sistemul tehnic trebuie să stocheze și să descarce, pentru fiecare cursant în parte, informațiile înregistrate în timpul susținerii probei practice din cadrul școlii de conducători auto, pentru o perioadă minimă de un an. Rezultatul înregistrării va consta în redarea simultană a imaginilor și sunetului din interiorul vehiculului, a imaginilor din exteriorul vehiculului și a imaginii preluate din sistemul GPS privind traseul parcurs și durata evaluării.

Doar vehiculelor utilizate la pregătirea practică pentru categoriile AM, A1, A2 și A (mopedele și motocicletele) vor fi exceptate de la dotarea cu acest sistem.

"Echipamentul audio-video și soft-urile aferente ce urmează a fi montate pe un autovehicul utilizat la examinare costă cel puțin 1.000 de euro. Sunt cheltuieli mult prea mari. Nu ne putea permite să echipăm toate autovehiculele folosite în instruire cu aceste dotări" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Niculae Dicu, administratorul Școlii de Șoferi Amatori și Profesioniști "Dia Auto".

"Vor să ne termine, să ne falimenteze - și-a exprimat indignarea patronul unei școli de șoferi, care a dorit să rămână anonim. Cine știe a cui afacere se ascunde în spatele acestei măsuri. Parcă văd că ne vor obliga să achiziționăm aparatura numai de la un anumit furnizor, așa cum s-a întâmplat cu soft-ul pentru teorie. Atunci a ieșit scandal și, pentru că au fost obligați printr-o hotărâre judecătorească, au acceptat și alți furnizori de soft-uri. De ce să ne echipăm noi mașinile cu aparatură video? Nu este de ajuns că Poliția îi obligă pe cursanți să dea examenul de permis auto pe mașinile noastre? Statul să se doteze cu mașini pentru examenul auto și să le echipeze așa cum vrea el. Acum, ne impune să cumpărăm aparatura video și soft-urile, iar el să beneficieze pe gratis de ele. Vrea să facă totul pe banii noștri?"

În județul Constanța sunt autorizate 106 școli de șoferi, cu 588 de instructori auto și cel puțin tot atâtea autovehicule pentru instruirea practică. Dacă toate ar fi echipate pentru examen, așa cum prevede proiectul de act normativ, afacerea aparaturii video s-ar ridica la aproape 600.000 de euro, numai în județul Constanța.

Având în vedere că, la nivel național, flota de autovehicule de instruirea practică depășește 15.000, rezultă că, în plină criză economică, școlile de șoferi vor fi obligate să facă o investiție totală de cel puțin 15 milioane de euro.

Cui folosește această măsură? În niciun caz școlilor. Ele au tot interesul să-și instruiască cât mai bine elevii, pentru a promova examenul de permis. Sistemul video nu asigură o pregătire mai bună; doar costuri mai mari. Nici elevii nu beneficiază cu nimic de pe urma noului sistem. Dimpotrivă, sistemul e în defavoarea lor. Dacă fac instruirea pe o mașină, iar examenul îl dau pe alta, echipată cu aparatura video, sunt dezavantajați.

Cei ce au conceput proiectul de act normativ nu pot fi suspectați că s-au gândit la perfecționarea procesului de instruire a viitorilor conducători auto. Dovada o reprezintă modul în care au conceput programa de școlarizare și metodologia de organizare a cursurilor de pregătire teoretică și practică.

Iată, planul de învățământ pentru conducătorii de mopede prevede un număr de 8 ore de instruire practică, în care trebuie parcurși 8 km în total. Nici mai mult, nici mai puțin.

Un calcul simplu arată că elevul va fi obligat să meargă cu fantastica viteză de 1 km pe oră, adică 27 centimetri pe secundă. Nu cred că vreun pieton sănătos la cap ar răbda să meargă timp de 8 ore în acest ritm. Dar mopediștii, dacă țin să aibă carnet de conducere, trebuie să suporte supliciul.

Iată alte exemple terifiante. Pentru viitorii conducători auto de la categoria B sunt planificate 30 de ore de instruire cu 300 km în total. Practic, cursanții sunt obligați să meargă cu viteza de 10 km pe oră, să blocheze circulația, să se expună înjurăturilor celorlalți participanți la trafic și să încalce prevederile legale privind viteza de deplasare. Cu certitudine că se vor alege și cu câte o amendă la fiecare ieșire în stradă. Vă închipuiți în ce situație conflictuală vor fi cursantul și instructorul, când vor întâlni un indicator care îi obligă să respecte viteza minimă de 50 km pe oră, în timp ce ordinul ministrului le cere să meargă cu maximum 10 km pe oră?

Tot din preocuparea prea mare pentru buna instruire practică, numărul total de kilometri alocați pentru pregătire la categoria B1 a fost redus de la 400 la 300, care trebuie parcurși tot în 30 de ore, fix. La categoria C, sunt alocate 40 de ore, iar numărul de kilometri a fost drastic amputat, de la 500 la 250. Săracii elevi vor trebui să conducă cu 6,25 km pe oră.

La categoria D situația e similară. Norma s-a redus de la 500 km la 350 km, pentru care s-au alocat 50 de ore. Viteza de instruire este de 7 km la oră.

Tractoriștii (categoria Tr) aveau înainte 40 ore și 300 km, iar acum doar 250 km și 36 ore. Vor trebui să nu meargă cu cel mult 6,94 km pe oră.

Proiectul de act normativ a fost conceput de Autoritatea Rutieră Română. A trecut pe la Direcția Rutieră din Ministerul Transporturilor, Direcția Generală de Transport și Infrastructură, Direcția Afaceri Europene și Relații Internaționale, Direcția Economică și Buget, Direcția Generală Juridică și Resurse Umane, secretarul general al ministerului și un secretar de stat.

Oare niciunul dintre ei nu a văzut ce enormități cuprind normele și anexele trimise la aprobare? Au semnat toți ca primarii?

Domnule ministru al transporturilor, Relu Fenechiu, nu vă grăbiți să vă puneți semnătura pe acest act normativ aberant, care va afecta pregătirea a 25.000 - 30.000 de români, câți se înscriu la școlile de șoferi în fiecare an! Dacă vreți norme bune, care să contribuie la buna pregătire a viitorilor șoferi și la reducerea numărului de accidente pe șoselele României, ascultați-i și pe cei ce lucrează în domeniu: reprezentanți ai școlilor și instructori!

Comentează știrea

dragomir
19 februarie 2013
proiect Mt

Se pare ca autorul acestui articol nu a citi cu atentie proiectul sau nu intelege notiunea de "programa minima".Pt.cat.B numarul minim de km este de 300,repet MINIM,maximul nu este limitat, acesta poate fi si de 1000 km.Simpla impartire a numarului MINIM de km la numarul MINIM de ore de conducere(30 pt.cat.B) da o viteza medie de deplasare.Darrrr...noi stim ca nu ne putem deplasa cu viteza constanta in mediu urban oricat de mult ne-am dori;nici macar cu viteza de 10 km/h.Este imposibil sa nu prinzi vreun semafor pe rosu sau vreun cedeaza trecerea care sa te oblige sa opresti si care sa te intrereupa din viteza constanta dedusa de autor.Chiar si asa daca ar fi nu ne-am departa prea mult de viteza media de deplasare in Bucuresti pt.anul 2012,care este de (hohote mari de ras) 14 km/h...Trist dar adevarat...Cat despre transformarile autoruli din km/h in cm/s nu am a comenta ceva,totusi spre stiinta dansului treuie sa precizez ca unitate de masura a vitezei in SI este metrul pe secunda(m/s) nu centimetru pe secunda.10 km/h=2.7 m/s Cat despre sistmul monitorizare audio-video-gps trebuie sa spun ca intr-un anume sens este bine venit.De ce? Pt.ca va reduce mult frauda pe care o practica unele scoli de soferi si unii dintre instructorii auto autorizati;ma refer certificate de absolvire acordate unor cursanti ce nu au efectuat orele de conducere.Aceasta este o practica complet anticoncurentiala si reprezinta in cele mai multe cazuri si o rauda fiscala,nemaivorbind de pregatirea cursantului pt examenul auto.Deasemenea sper ca se va stopa intr-un fel frenezia reducerilor practicate de diferite site-uri cu promotii.Aceste promoveaza oferte pt.Cat B la fantezistul pret de 300 lei;acest lucru este imposibil in spatele lui acunzandu-se mari inselatorii al scolilior de soferi. Sistemul in sine cred ca va aduce beneficii atat pt.scoli cat si pentru cursanti.Imi place sa cred ca MT. prin ARR nu va impune un anume producator de echipament sau de soft;sper doar sa impuna format comun pt datele ce trebuiesc stocate timp de un an.In caz contrar putem banui existenta unor interese si a unor spagi ce urmeaza a fi tranzactionate. Foarte interesanta ar fi parerea autorului in ceea priveste procentul minim(70%)de promovabilitate la primul examen.Cred ca aici se ascunde marea capcana...Voi reveni daca va fi cazul...

Administator Scoala de conducatori auto.
26 februarie 2013
Il sustin in totalitate pe " 1. proiect Mt de la Dragomir"

Domnule Dragomir nu stiu ce calitate aveti si in ce domeniu activati, dar aveti in totalitate dreptate si va sustin punctul de vedere.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4221 secunde