Discriminarea de gen, hărțuirea fizică și sexuală descurajează creșterea numărului de femei navigatori
Articole de la același autor
Personalul navigant din sectorul maritim cuprinde 405 femei, din care: 12 comandanți, 49 secunzi, 2 ofițeri electricieni, un ofițer mecanic, 128 ofițeri punte, un electrician, 197 ofițeri punte aspiranți, 5 ofițeri mecanici aspiranți, cinci ofițeri electricieni aspiranți, 4 marinari și un timonier.
La rândul său, personalul navigant din sectorul fluvial cuprinde 228 de femei, din care: 2 căpitani fluviali categoria A, 8 timonieri fluviali, un șef mecanic fluvial, un mecanic, 4 conducători de șalupă, 4 șefi de echipaj, 68 de marinari, 136 marinari stagiari, 3 mecanici stagiari și un electrician de bord.
- 60% dintre femeile participante la sondaj au declarat că s-au confruntat cu discriminarea bazată pe gen, la bordul navelor;
- 66% dintre respondente au afirmat că bărbații au hărțuit și intimidat colegele marinar;
- 25% au spus că, în transportul maritim, hărțuirea fizică și sexuală este un fenomen obișnuit;
- 80% dintre femeile navigatori au declarat că superiorii lor direcți au vorbit cu ele despre politica companiei de navigație privind combaterea hărțuirii;
- 60% au recunoscut că au fost hărțuite în timp ce se aflau la bord și au recunoscut că nu sunt sigure ce trebuie să facă în astfel de circumstanțe.
- Doar 13% dintre femeile navigatori le-au raportat superiorilor astfel de incidente și doar 7% au fost mulțumite de rezultatul demersului.
Comentează știrea
[1] Câte femei navigatori are țara noastră? "2.514 femei posesoare de carnet de marinar și 320 de femei posesoare de carnete de serviciu." [2] Cite "femei posesoare de carnet de marinar" avem ? Un ex. mai bun, la mine ca roman, am facut cursurile obligatorii, prin intermediul firmei de crewing. Adica, la sediul din Buc., 1zi cu profesor "de-al nostru" si acreditare din Ucraina-"Odesa parca" ! Mai costa 50$ atunci prin 2008 si pt. carnetul de marinar (n-am avut atunci si ulterior m-am reprofilat). Eram atunci cred minim 50 de viitori lucratori pe nave de croaziera, din care cam 80% fete (max 30-35 ani, dar multe undeva la 20-25). Ce sa zic, pe nava munca e variata in functie si de post. Personal multinational, dificil ca munca pt. toti dar nu am vazut aspecte majore de discriminare pe baza de sex, nationalitate, chiar salarii. Nici acolo nu era un mediu perfect, sint neajunsuri si pe baza de sex, nat., salarii dar nu pina sa zici a fi "discriminare majora" sau profund "rau intentionate". La mine relativ (super)lejer adica doar de "stat la propriu 90% din timp", dar chiar si asa am stat doar 3 luni din contract de 8-9[3 luni era off-sezon, in funie la cheu nava cu min. la bord]. Alta viziune despre mediu, plus zi de zi, parca era pt. astia cu non-lege.(au afirmat si altii cu ani in spate)
[2] Cate femei de nationalitate romana posesoare de carnet de marinar avem ? (pt.o claritate mai buna)
Atunci pt. certificate obligatorii (safety si mai era 1) am dat undeva la 300-400$, rezolvat intr-o zi. Cum ca nu e admisibil, nu ai invatat nimica de acolo ? Pai, dragilor pozitia pe nava sa sti sa te orientezi (front-aft-PortSaid[e pe stinga, intelegeti exact fonetic, cum scrie conteaza la portavoce?], starboard). Atita a zis instructorul ca e esential la noi si daca aveam dispozitie erau niste filme cu foc, apa, etc Atit retin ca am stat pe acolo putin de prezenta, vazut de cafea si pe afara de vreme, dupa aia era tren. 3 luni cit am stat pe nava, pai e obligatoriu instructaj la bord (am invatat de acolo, dupa 1 luna deja repetam esentialul). Ref. la bani de plecare, la cel putin jumate de pret fata de Romania ! Carnet de marinar doar 50$ atita ! (si acuma imi pare rau ca nu am avut si de, eram la limita). Mai e una, ma duc sa fac niste analize obligatorii la cu plata si la sfarsit nu vrea sa puna o stampila si pe foaia de "imbarcare". Era undeva cu 1 zi inainte, am incecat la medicul de familie (nu am gasit desi avea program ... nu stiu). Am rezolvat cu binevointa de la un cabinet medical cu stampila (doar de 1 apa am lasat ! din proprie initiativa). Ce sa zic si eu, legal platit nu vor si cu alti oameni cu vorba buna rezolvi ! Tot asta e si tara noasta de azi ! Din 2008 doar schimbari din astea de parca tot la fel este. In plus, si la interviu a mers bine, comunicarea cu dinsii. Au avut tot interesul, dar mediul de acolo nu s-a protrivit atunci la mine. (cu 10 ani mai tinar atunci era alta vorba). Cu banii, iesi in principiu bine cu extra-time adica min 12h ! (cam toti fac, doar la somn in principiu ajungi si atita). Petrecere pt. echipaj, cu de toate chiar si loc frumos pe punte (oricare zona sa fi fost acolo si tot buna). 15-30 minute am stat: un tutun si 1 suc si am preferat sa merg in camera la somn (dupa undeva 1 luna). Asta e mediul ! (si altii la fel au procedat ... acum iar de la companie la companie difera, nu stiu). Unde am fost eu, era undeva la minim-mediu pt. nave de croaziera ! Nu o sa dau numele din mai multe motive. Firma m-a ajutat cind am avut nevoie, chiar daca asa a fost, iar unele aspecte din ce am afirmat se pot interpreta negativ (asta e tara, am si eu grija de aia au intins o mana cind ai avut nevoie). Chiar si la partea feminina, decenta si multa munca, inclusiv fizica. Eu cu 1icsmic oboseam doar sa privesc, iar la ele zilnic !
Multi fac confuzie intre membru de echipaj si personal auxiliar. Membrul de echipaj este acea persoana care face parte din exploatarea si intretinerea navei la punte sau la compartimentul masini.Personalul auxiliar , sunt acele persoane care vin de exemplu sa asigure un servis , reparatie etc. sau acele persoane care deservesc pe navele de pasageri la bucatarie , hotel sau cantareti......doctori , etc. Apoi fara a supara pe nimeni si aici ma refer la parerea mea personala indiferent de functie si pozitie la bordul unei nave o femeie nu poate sa faca acelas lucru ca si un barbat .Navig de aproape 30 de ani si am avut ocazia sa am diferite femei pe diferite posturi si a trebuit sa atribuim o parte din joburi sau responsabilitati altor membri de echipaj(barbati).
[Signal flag Oscar, galben-rosu la pavilion], adica simtem moderni incercam pe cit putem conceptul de egalitate de orice, dar si aici cit se poate fara a intra in contradictie cu "Legea Firii".
[Personalul navigant din sectorul maritim cuprinde 405 femei] la dataDE [2022LLZZ, anul e esenta]. Dar pe [2022] cite sint angajate pe nave conform specializarii ? Adica [ComandantPeAcreditare] exact pe functie. Daca ar fi 90% ar fi superb dar intuitiv nu prea cred. Mai degraba poate 30-50% dar e doar intuitiv, fara suport pe date. Ideea era asa si acuma Facultatile din Romania produc in numar mare si [viitori someri] dar si [agentDeTelefonPromotional cu specializare de baza neinteresanta pt. functia curenta, si aici sa ai locul respectiv de munca e dificil: concurenta, doritori multi ca asta avem pe aici]. E un aspect major in opinia mea ! Reformulat, pe toata societatea romaneasca de azi o multime de aspecte anormale. Alt aspect tot aici, cu criteriul timp ? (de interpretat pe grafic). Adica acum 10 ani am obtinut acreditarea dar de 2 ani m-am reprofilat pe uscat ! (Citi ?) . Povestea cu cartofi si carne pe statistica ar trebui sa fie cunoscuta de multi. [Ion are Cartofi si Ileana Friptura, dar inca nu s-au intilnit pe nava. Impreuna papa bine : Friptura cu Cartofi !]
Cind am fost tinar si am invatat, era bine pe la noi cu [Ion are Cartofi si Ileana Friptura, dar inca nu s-au intilnit pe nava. Impreuna papa bine : Friptura cu Cartofi]. Trebuie si noi sa ne adaptam la mersul novator si bunele relatii interetnice cu palinca. Asa e frumos si moral. [Traienel n-are ardei dar Ilona e buna gospodina, impreuna cu papricasul e ceardas de ribizli negru cu arcus de aluna si acompaniament de Fulas]. Cam asa e situatiunea si la Greierasul de Campie cu armonie de gombo fonetic dres pe alocuri cu tocuri de radacina afina. Claritate statistica de mazgalici fara culoare cu suflet daruit dar neprimit. Mai simplu, mai cititi odata cu atentie de poza articolul si intuiti rolul MiculuiMazgaliti pe Graficul de Intelegere !