E necesară Legea marinarului?

934
4
E necesară Legea marinarului? - mihalcioiuadrian7-1366125282.jpg
Ideea unei legi sau cod al marinarilor este susținută de ani de zile de Sindicatul Liber al Navigatorilor. În 2008, și-a găsit sprijinul într-o inițiativă a deputatului Laurențiu Mironescu, care a depus la Cameră proiectul Legii privind personalul navigant.

În esență, menirea actului normativ era aceea de a statua drep-turile marinarilor români (cu precădere cele salariale și de pensionare), astfel încât această meserie să rămână atractivă pentru o categorie cât mai largă de tineri, să-i ajute pe navigatorii români să supraviețuiască pe o piață a shipping-ului internațional zguduită de numeroase furtuni și să le asigure protecția socială atunci când, din cauza vârstei înaintate, nu mai sunt acceptați să muncească pe mare.

L-am întrebat pe Adrian Mihălcioiu, liderul SLN, dacă mai e nevoie de un cod al marinarilor, câtă vreme România nu mai are flotă, iar navigatorii români muncesc pe navele companiilor străine.

"Poziția sindicatului este că astăzi avem nevoie mai mult decât oricând de această lege - a spus el. Navigatorii reprezintă o categorie socială care muncește într-un mediu ostil. De-a lungul întregii cariere pe mare, ei duc o luptă continuă cu forțele naturii, ale căror manifestări ajung deseori la extreme. Traficul intens din numeroase zone ale lumii îi supu-ne, la rândul lui, unor solicitări uriașe.

Organismul marinarilor trebuie să facă față unor încercări teribile și stresului generat de o mulțime de factori: trepidații, umezeală, schim-bări climaterice radicale în timpul voiajului, pericolele și riscurile navigației, responsabilitatea uriașă ce apasă pe umerii fiecăruia dintre marinari, la care se adaugă condițiile de izolare și despărțirea de familie timp de cel puțin șase luni pe an. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă responsabilitatea unui marinar, gândiți-vă că, în fiecare cart de patru ore, el răspunde de viața întregului echipaj, de o navă de zeci de milioane de dolari, a cărei încărcătură costă alte zeci de milioane de dolari.

Din cauza solicitărilor la care este supus organismul marinarului, perioada de serviciu pe mare este scurtă. După 45 - 50 de ani, navi-gatorii, cu excepția ofițerilor superiori, obțin foarte greu un contract de îmbarcare.

Între 50 de ani și vârsta de pensionare, marinarii nu își mai pot practica meseria. Nu se pot angaja pe uscat, căci meseriile lor nu au un corespondent. Chiar dacă s-ar recalifica, cine îi angajează la o vârstă înaintată și fără experiență în noua meserie?

Codul muncii, legislația privind pensiile, asigurările sociale și de sănătate sunt făcute pentru acti-vitățile de la uscat. Nu pot fi aplicate pe mare și cu atât mai puțin pe navele străine, pe care muncesc marinarii români. Statul nu ține cont de aceste realități și îi tratează pe navigatori cu aceeași măsură pe care o aplică celor de la uscat.

Care este soluția? E nevoie de un statut special pentru marinari, de o lege care să țină cont de specificul muncii lor, de diferențele față de activitățile de la uscat și de prevederile convențiilor internațio-nale. Un astfel de cod profesional trebuie să reglementeze drepturile și obligațiile navigatorilor, dar și obligațiile pe care statul le are față de ei. El trebuie să pună în con-cordanță vârsta de pensionare a marinarilor cu specificul meseriei și cu practica internațională."

Liderul sindical amintește faptul că de munca fiecărui navigator român depinde bunăstarea altor șase - șapte persoane. Activitatea celor circa 30.000 de brevetați, nebrevetați și personal auxiliar influențează în mod direct calitatea vieții a cel puțin 180.000 de persoane de la uscat.

"Constanța - orașul navigatorilor este un oraș scump pentru că aceștia își cheltuiesc toți banii acasă - spune Mihălcioiu. Prosperitatea sa depinde, în mare măsură. de cea a navigatorilor. Dacă această categorie profesională va crește, orașul va fi mai prosper. Gândiți-vă la următorul aspect: ce altă școală din România, în afara instituțiilor de învățământ marinăresc, mai oferă locuri de muncă atât de sigure și de bine plătite? Piața internațională înregistrează, în continuare, un deficit de ofițeri. În concluzie, Statul ar trebui să încurajeze tinerii să plece pe mare și, în același timp, să țină cont că perioada de viață activă în navigație este mai scurtă decât pe uscat."

Comentează știrea

baciu
17 aprilie 2013
De acord

Da, este necesara o lege a marinarului, dar in favoarea lui, nu impotriva. Fie si doar pentru faptul ca banii castigati de marinari sunt cheltuiti in tara, ceea ce nu e deloc de neglijat.

LEX
17 aprilie 2013
De ce doar ptr marinari ?!?

De asemeni , ar fi necesara o "lege a CAPSUNARULUI de Spania" ,"o lege a constructorului de Israe", si chiar o lege a prostituatelor care practica in strainattate , pentru ca si ei muncesc pentru firme straine si trimit majoritatea banilor in Romania... HAI SICTIR , mihalcioiu impreuna cu cel care te baga in seama !!!

relul marinelul
18 aprilie 2013
PENTRU LEX

STIMATE LEX IMI PARE NESPUS DE RAU CA NU ATI INTELES NIMIC DIN CEEA CE SE INTAMPLA PE PIATA MUNCII CU ACEASTA CATEGORIE SOCIO -PROFESIONALA O LEGE A MARINARULUI VA PROTEJA ATAT PE CEL CARE LUCREAZA CAT SI PE ANGAJATOR IN REST NUMAI DE BINE

Costi Neacsu -Un marinar
18 aprilie 2013
De ce doar pentru marinari?

Pai domnule LEX, deoarece marinarii lucreaza pe ape unde nu exista legislatie. In Israel, Spania sau prostituatele cere lucreaza in strainatate sunt reglementari ale acelor state pe cind in mijlocul oceanului paote sti mata niste reglemenatri. Esti un idiot retardat si te bagi in vorba fara sa ai habar de nimic. Dar de injurat sti sa injuri. Carte nu prea ai, probabil esti un comunist analfabet care se pricepe la toate. Imi pare tare rau pentru tine si ma rog la Dumnezeu sa te ierte ca esti dus rau. Bravo domnule Tita . Bravo domnule Mihalcioiu. Aveti curaj sa spuneti lucrurilor pe nume si sa va luptati cu un sistem idiot si retrograd dar periculos. Nu multi fac ceea ce faceti voi. Nu va lasati si nu ne lasati.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4474 secunde