Extraordinar, 50% din mărfurile transportate pe Canalul Dunăre - Marea Neagră sunt în contul Ucrainei!

449
Extraordinar, 50% din mărfurile transportate pe Canalul Dunăre - Marea Neagră sunt în contul Ucrainei! - fondextraordinar50lasutadinmarfu-1675793466.JPG

Articole de la același autor

Pentru canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari, anul 2023 a început excelent. Vremea primăvăratică din luna ianuarie și ploile abundente, care au ridicat cotele apelor Dunării, au favorizat navigația fluvială. Convoaiele de barje au circulat fără restricții, fiind încărcate la întreaga capacitate.

Dacă recoltele slabe de cereale obținute de România, Ungaria și Bulgaria în anul 2022, din cauza secetei, au afectat traficul fluvial de mărfuri în prima lună din 2023, în schimb, cantitățile mari de mărfuri în contul Ucrainei, îndeosebi de cereale, nu numai că au suplinit deficitul, dar au dus la o creștere fără precedent a traficului.

În urma invadării teritoriului Ucrainei de către trupele Federației Ruse, canalele navigabile din România au devenit una dintre principalele rute de transport pentru mărfurile țării vecine, ponderea lor în traficul total urcând de la 33% la finalul anului 2022 la 50% în luna ianuarie 2023. În prezent, Ucraina este principalul beneficiar al acestor căi de transport.



Cerealele și minereurile domină traficul


„În ianuarie 2023, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere spectaculoasă față de aceeași lună a anului 2022 - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 3,180 milioane de tone capacitate, cu 38,26% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2022, și au fost transportate 1,573 milioane de tone de mărfuri, cu 45,11% mai mult decât în ianuarie 2022.”

În structura traficului, cerealele dețin primul loc, având o pondere de 46%. În ianuarie 2022, ponderea lor a fost de 30%, iar în aceeași lună din 2021, de 44%. Grupele de mărfuri situate pe locurile următoare sunt: minereurile – 21%, produsele energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 14%, produsele chimice - 7%, metalul și produsele din metal - 6%, echipamentele - 3%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, mașini și utilaje – 1%.

Rolul strategic al canalelor navigabile

În continuare, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări deține cea mai mare pondere în traficul total: 88%, în ianuarie 2023. Spre comparație, în aceeași lună a anului precedent, era de 54%. Această dinamică reflectă rolul strategic tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 3,180 milioane de tone de mărfuri derulate în ianuarie 2023, în contul României au fost transportate doar 12%, pentru Ucraina – 50%, Serbia - 24%, Austria – 6%, Republica Moldova – 4% și Bulgaria - 3%.

Remarcăm încă o dată prezența tot mai mare a mărfurilor tranzitate în contul Ucrainei, pe canalele navigabile și prin portul Constanța, țara vecină devenind cel mai mare beneficiar al acestei rute de transport. Până la încheierea războiului, Ucraina va fi nevoită să recurgă la calea ocolitoare, prin România, pentru o mare parte din importurile și exporturile sale.

În luna ianuarie 2023, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 1.986 de unități navale, cu 30,40% mai multe față de aceeași perioadă din anul 2022, din care: 1.211 barje, 511 șlepuri, 10 nave fluvio-maritime și 254 de remorchere împingătoare.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3079 secunde