Documentar "Cuget Liber"

Industria portuară nu reușește să scape de criză

320
Industria portuară nu reușește să scape de criză - industriaportuaranureusestesasca-1465740148.jpg

Articole de la același autor

În 2015, veniturile obținute de operatorii din portul Constanța au scăzut pentru al treilea an la rând. Studiul nostru, realizat pe baza bilanțurilor financiare publicate de Ministerului Finanțelor Publice, arată că un număr de 28 de agenți econo-mici au realizat, anul trecut, venituri totale de 1.157.984.072 lei (circa 260.513.852 euro), cu 2,79% mai mici decât în 2014. Diminuarea s-a produs pe fondul creșterii traficului de mărfuri din portul Constanța cu doar 2,46% față de anul precedent. 


Scăderea veniturilor se explică nu doar prin diminuarea cantităților de mărfuri manipulate, cât mai ales prin schimbarea structurii acestora și a reducerii tarifelor. Ponderea mărfurilor a căror operare este mai puțin costisitoare, în special a cerealelor, este în creștere.


Veniturile realizate în 2015 sunt și sub nivelul celor din 2008, ultimul an al creșterii economice, cu 7,54%, fapt ce demonstrează că portul Con-stanța nu a reușit să depășească situația de criză.


Datele comparative indică o continuare a tendinței de concentrare a activității și veniturilor în rândul operatorilor. Un pluton de 9 dintre cele 28 de companii a realizat aproape 81% din veni-turile totale ale anului 2015. 


Operatorul aflat pe primul loc în topul veniturilor din 2015, cu o pondere de 17,89% în total venituri, este Constanța South Container Terminal. Locul doi e ocupat de Oil Terminal, cu 12,15%. Ocupanta locului trei, cu o pondere de 11,52%, este compania Kirazoglu Corporation (specializată în comercializarea și operarea deșeurilor metalice).


Doar 13 dintre cei 28 de operatori portuari au obținut venituri mai mari în 2015 față de anul precedent, în vreme alți 15 operatori au avut realizări inferioare. Cele mai importante creșteri le-au consemnat, în ordine: Umex (+51,19%), Decirom (+43,20%), Kronospan Zona Liberă Constanța (+35,05%), Oil Terminal (+30,11%), Constanța South Container Terminal (+16,70), Casa de Expediții Phoenix (+9,3).


Printre companiile cu cele mai mari pierderi de venituri, comparativ cu anul precedent, se numără: Barter Trading Romania (-91,13%), Sargeant Marine Romania (-58,50%), Astar Stevedoring (-41,39%), European Metal Services (-27,30%), Silotrans (-21,57%), Rotrac (-20,78%), Barter Port Operator (-20,68%), Silo - Port (-16,32%), Romned Port Operator (-14,56%).


În studiu nu au fost cuprinși următorii opera-tori portuari importanți: Romcargo Maritime, Schenker și SICIM (a căror activitate financiară este centralizată la nivelul companiilor mamă) și United Shipping Agency (al cărui bilanț pe anul 2015 nu a fost publicat de Fisc).


În ediția viitoare vom arăta cum a evoluat profitabilitatea industriei portuare. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7602 secunde