Inspectorii ITF au recuperat zeci de milioane de dolari pentru navigatorii de pe mările și oceanele lumii

949
Inspectorii ITF au recuperat zeci de milioane de dolari pentru navigatorii de pe mările și oceanele lumii - inspectoriiitfaurecuperatzecidem-1569886413.jpg

Articole de la același autor

Cu o istorie de 123 de ani, Federația Internațională a Transportatorilor (ITF) este cea mai amplă și eficientă organizație sindicală din lume. Are afiliate peste 600 de sindicate din 147 de țări, din toate domeniile transporturilor și reprezintă interesele a peste 18,5 milioane de membri, bărbați și femei. 


Înființat în urmă cu 30 de ani, Sindicatul Liber al Navigatorilor din România a aderat la ITF în 1991. De atunci și până astăzi, SLN a beneficiat de sprijinul organizației internaționale în apărarea drepturilor marinarilor români și, la rândul său, a sărit în ajutorul celorlalte sindicate din cadrul ITF. 


O structură de elită
Corpul inspectorilor ITF din porturile maritime este o structură unică în lume, având un rol major și o mare eficiență în apărarea drepturilor navigatorilor sindicalizați. Numai în anul 2019, a recuperat zeci de milioane de dolari din salariile neplătire navigatorilor. 


Cei 140 de inspectori ITF, care acoperă 75% din porturile maritime ale lumii, printre care și cele din România, au participat, în perioada 20 - 25 septembrie 2019, la seminarul internațional din Sri Lanka. Trebuie precizat faptul că reuniunea face pare din sistemul de pregătire și evaluare anuală a inspectorilor ITF. 


Tematica abordată în cadrul seminarului a fost elaborată de specialiști din domeniul cercetării științifice, din instituții de învățământ superior din domeniul maritim, de navigatori cu mare experiență, inclusiv de activiști sindicali, relatează Adrian Mihălcioiu – președintele SLN și șef al Inspectoratului ITF România. 


"Dintre temele prezentate la seminar, a atras atenția mai ales un studiu privind depresiile în rândul navigatorilor. Această afecțiune are mai multe cauze și poate contribui la producerea altor boli. Nu doar navigatorii sunt victimele depresiei, ci și familiile lor. Depărtarea de casă pe o perioadă mai lungă de timp este cea mai frecventă cauză", a declarat Mihălcioiu.
Un sondaj efectuat de organizația caritabilă Societatea Navigatorilor și de Universitatea Yale, în rândul a peste 1.000 de navigatori, arată că mai mult de un sfert dintre subiecți prezentau semne de depresie. Circa 26% dintre marinarii chestionați au declarat că s-au simțit prăbușiți, deprimați sau fără speranță timp de câteva zile, în ultimele două săptămâni. Calitatea și cantitatea alimentelor de la bordul navelor, izolarea de familii și durata contractelor au un mare impact asupra sănătății lor mintale, au afirmat navigatorii.  


45% dintre respondenții care au raportat simptome de depresie nu au solicitat ajutorul nimănui pentru problemele lor, iar circa 33% au dezvăluit că s-au plâns familiei sau prietenilor. Doar 21% au vorbit cu colegii despre starea lor, în ciuda faptului că au petrecut mai multe luni alături de ei, pe navă.


Trebuie știut că depresia se manifestă prin diferite simptome: tristețe, tendința de izolare, tulburări de somn, irascibilitate mai mare decât în mod obișnuit, pierderea plăcerii de a se distra, de a fi împreună cu alții, sentiment de inutilitate, dureri inexplicabile, creșterea sau pierderea bruscă de greutate, lentoare în mișcare sau în gândire. 


"Cunoașterea și înțelegerea acestei problematici are o mare importanță pentru activitatea inspectorilor ITF – afirmă Mihălcioiu. Ei vin în contact cu echipajele, cu navigatori afectați de depresie și sunt supuși presiunilor pentru a le rezolva problemele. Inspectorii trebuie să fie pregătiți să gestioneze astfel de cazuri, să dea cele mai potrivite sfaturi și să caute soluții de rezolvare în limitele legii."


Forța stă în solidaritatea marinărească
Pe agenda seminarului s-au aflat și problemele legislative, referitoare la cadrul juridic al acțiunilor de apărare a drepturilor navigatorilor. "Inspectorii ITF trebuie să cunoască bine cadrul normativ și cum trebuie să acționeze în funcție de o legislație națională sau alta, să apeleze la specialiști de încredere, avocați specializați în domeniul maritim, nu doar din propria țară, ci și din alte țări. Inspectoratul ITF România, spre exemplu, a rezolvat multe cazuri ale navigatorilor români în Grecia sau în SUA", relatează liderul SLN.


Grație eforturilor depuse de ITF, numărul armatorilor care încalcă drepturile marinarilor este tot mai mic. "Navigatorii trebuie să fie conștienți că puterea Federației Internaționale a Transportatorilor depinde de forța sindicatelor afiliate și de contribuțiile lor bănești. Sindicatele sunt cele ce finanțează ITF și, indirect, inspectoratele sale. 


Organizațiile navigatorilor acționează în deplină transparență și numai în favoarea membrilor lor. Aceștia au datoria să își îndeplinească obligațiile față de organizația din care fac parte, să dea dovadă de activism sindical. Sindicatul Liber al Navigatorilor a reușit multe în direcția creșterii unității și permanentizării membrilor săi, printr-o mai bună comunicare și informare. Avem un site propriu, edităm revista "Cap Compas" cu apariție trimestrială și am lansat un <Ghid de protecție a navigatorilor la bordul navelor>, negociem contractele colective de muncă, le acordăm navigatorilor asistență și sprijin atunci când le sunt încălcate drepturile contractuale, ajutor în caz de deces, de accident și îmbolnăvire și chiar un ajutor la pensionare", a precizat Adrian Mihălcioiu.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.2344 secunde