Liberul acces la informațiile de interes public va fi respectat vreodată de birocrații Ministerului Transporturilor?

230
Liberul acces la informațiile de interes public va fi respectat vreodată de birocrații Ministerului Transporturilor? - fondliberulacceslainformatiilede-1656521891.jpg

Articole de la același autor

Normele metodologice de aplicare a Legii 544 din 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public au fost completate și modificate printr-o hotărâre de guvern. Noile reglementări vor facilita accesul la informațiile de interes public și vor asigura respectarea dreptului cetățenilor la informație, așa cum prevede articolul 31 al Constituției României, susțin guvernanții.

Modificările vizează corelarea obligațiilor ce revin autorităților administrației publice atunci când trebuie să publice informații de interes public din oficiu. Solicitările care nu fac obiectul Legii 544 vor putea fi încadrate ca petiție, acestea urmând a fi transmise spre soluționare către compartimentul responsabil cu înregistrarea și rezolvarea petițiilor; în maxim 5 zile de la reîncadrarea cererii, solicitantul este informat în legătură cu cele întâmplate. Dacă, spre exemplu, o solicitare de presă nu se încadrează pentru a primi un răspuns în baza Legii 544, atunci e reîncadrată ca petiție şi primește răspuns în acest regim în interiorul termenului de 30 de zile.

În situația în care există interes din partea cetățenilor pentru un anumit domeniu, autoritatea sau instituția publică poate publica din oficiu informațiile a căror solicitare se dovedește că a înregistrat o frecvență mare din partea publicului, ceea ce denotă și un interes de informare. Ca atare, în funcție de obiectul sau domeniul de activitate, potrivit legii, respectivele autorități sunt datoare să facă acest demers. Este o prevedere care nu se regăsea în legislația actuală.

Stimați cititori, eu am mari îndoieli că aceste modificări vor determina direcția de comunicare și biroul de presă din cadrul Ministerului Transporturilor să respecte dreptul cetățenilor și al presei la informare.

Iată, în urmă cu 111 zile le-am transmis acestor structuri ale ministerului o solicitare scrisă, în baza Legii 544. Deși am reînnoit solicitarea de 17 ori pe parcursul lunilor martie – iunie și am dat numeroase telefoane, n-am primit niciun răspuns.

Iată un alt exemplu, privind modul în care aceste structuri specializate își fac datoria de a informa cetățenii: deși la Ministerul Transporturilor s-au întâmplat numeroase evenimente în ultimele luni, pe site-ul acestuia nu a mai fost publicat niciun comunicat de presă din data de… 14 aprilie 2022. Dar dacă structurile nu-și îndeplinesc obligația de a asigura accesul din oficiu al publicului la informațiile privind activitatea ministerului și a unităților din subordine, în schimb o face chiar ministrul Sorin Grindeanu. Aproape în fiecare zi, acesta relatează pe pagina sa de Facebook noutățile din „parohia” sa.

Spre exemplu, în timp ce biroul de presă al Ministerului Transporturilor n-a suflat o vorbuliță și n-a transmis, așa cum era firesc, un comunicat de presă privind vizita șefului în Emiratele Arabe, ministrul Sorin Grindeanu a postat, pe Facebook, patru știri despre acest eveniment major.

Vă reamintesc, stimați cititori, că în cadrul Ministerului Transporturilor funcționează Direcția de comunicare și dialog social – o structură cu un personal numeros și bine plătit în raport cu munca prestată, având în componența sa: un director (cu leafa de 6.754 de lei), un șef de serviciu (6.150 de lei), opt consilieri superiori (cu salarii între 5.124 și 5.329 de lei), un consilier asistent (2.699 de lei), un consilier juridic superior (5.150 de lei), un expert superior (5.460 de lei), un expert asistent (2.799 de lei) și un funcționar I (2.266 de lei). 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.412 secunde