Cu tunurile pe școlile auto. Va controla Direcția de Permise cum sunt instruiți viitorii șoferi?

3078
Pentru creșterea siguranței rutiere pe șoselele din țara noastră ar fi nevoie de efectuarea unui număr mai mare de controale la școlile auto, ba chiar mai drastice. Aceasta este una dintre măsurile propuse în Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră 2022 – 2030. Propunerea îi nemulțumește pe reprezentanții școlilor de șoferi, care spun că deja sunt controlați la sânge de numeroase instituții, iar soluția pentru un nivel mai ridicat de pregătire a cursanților este rezolvarea problemelor din sistem, nu găsirea de noi pretexte de sancționare.

Prezentam într-o ediție anterioară a „Cuget Liber” câteva dintre măsurile propuse în cadrul celei mai recente Strategii Naționale pentru Siguranța Rutieră, pentru perioada 2022 – 2030, publicată de Ministerul Transporturilor, printre care dezvoltarea de proiecte de educație rutieră pentru minori, investiții majore în îmbunătățirea infrastructurii rutiere, verificări stricte în trafic și modificări privind condițiile pentru obținerea permisului auto. Referitor la aceste condiții, punctam propunerea ca doritorii de permis auto să fie absolvenți de clase primare, iar examinarea să cuprindă, pe lângă probele teoretică și practică, și pe cea a simulatorului.

Autoritățile consideră însă că pentru creșterea gradului de siguranță pe șosele este nevoie de un control mai strict a ceea ce înseamnă pregătirea viitorilor șoferi, motiv pentru care sunt cuprinse măsuri și în ceea ce privește școlile auto. Dintre acestea, menționăm: „Eficientizarea și realizarea unui număr crescut de acțiuni de control la școlile de conducători auto și la centrele de pregătire și perfecționare. Modificarea cadrului normativ în sensul creării de atribuții de control la școlile de conducere auto și pentru Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor. Vor fi astfel programate și efectuate controale comune ISCTR – DRPCIV la sediul școlilor de conducători auto, în vederea creșterii nivelului de pregătire a cursanților în vederea obținerii permisului de conducere, precum și pentru asigurarea unei concurențe loiale între școlile de conducători auto”.

Mai bine consultare pentru soluționarea problemelor decât amenințări de control

Măsurile au stârnit indignare în rândul reprezentanților școlilor auto, care afirmă că adăugarea unei instituții pe lista celor cu responsabilități de control, respectiv a Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, nu va soluționa problemele. „Suntem verificați de ANAF, de ISCTR, ITM și alte instituții, nu lipsa controalelor este problema! Se dorește atribuirea abilităților de control către DRPCIV, dar această instituție nu are oameni suficienți pentru desfășurarea examinărilor, astfel încât să fie redusă perioada de programare. Se promovează ideea că școlile auto nu și-ar face treaba și că este nevoie de controale peste controale. Dar niciun parlamentar nu și-a manifestat interesul să afle care sunt problemele cu care se confruntă acest sistem. Politicienii ar trebui să poarte discuții și cu noi, pentru a afla care sunt neajunsurile și aspectele care trebuie modificate. De exemplu, se cere o mai bună pregătire a cursanților, dar realitatea este că nu există niciun poligon al școlilor auto, unde cursanții să facă parcare, garare, rampă. Școala noastră are poligon propriu, dar sunt multe școli auto care nu au această dotare”, a afirmat Nicolae Dicu, reprezentantul Școlii Dia Auto din Constanța.

Pe de altă parte, rămâne de văzut câte dintre măsurile propuse în strategia respectivă vor fi puse în aplicare, în condițiile în care și în documentele anterioare au fost numeroase idei vehiculate, tot în scopul creșterii siguranței rutiere, dar puține au fost puse în practică. 



Pagina a fost generata in 0.3378 secunde