Permisul auto, în colimator! Absolvirea claselor primare și proba simulatorului, viitoare piedici pentru șoferi?

2839
Absolvirea claselor primare ar putea să fie condiție obligatorie pentru obținerea permisului auto. Iar candidații ar putea susține, pe lângă probele teoretică și practică, și o examinare la simulator. Sunt doar câteva dintre măsurile propuse spre a fi analizate, în cadrul Strategiei Naționale pentru Siguranța Rutieră 2022 – 2030.

Șoselele din România sunt însângerate, în fiecare zi, de urmările tragice ale accidentelor rutiere. Este nevoie de măsuri pentru reducerea numărului acestor incidente, pe toate planurile: de la o mai mare atenție acordată educației rutiere, în scopul conștientizării impactului negativ al accidentelor rutiere, la investiții masive în șosele mai bune și verificări mai stricte în ceea ce privește traficul și obținerea permiselor auto. Toate aceste aspecte sunt cuprinse în cea mai recentă Strategie Națională pentru Siguranța Rutieră 2022 – 2030, publicată de Ministerul Transporturilor. Normele acestea, care stabilesc direcțiile și prioritățile care ar urma să fie implementate în țara noastră, în domeniul siguranței rutiere, erau așteptate încă de anul trecut. În prezent, au fost puse pe hârtie, dar rămâne de văzut în ce măsură urmează să fie aplicate. Scopul final al tuturor măsurilor este ca, până în 2030, numărul victimelor rezultate din accidente rutiere, decedate și rănite grav, să scadă cu 50% față de 2019, când au fost înregistrate 1.872 decese (obiectivul, la acel moment, era de 1.307 decese).

Unul din doi români deține permis auto, în prezent

Unul dintre capitolele atinse în strategia națională, în scopul creșterii siguranței rutiere, vizează modalitatea în care se obțin permisele de conducere. Procedurile trebuie modificate, se arată în strategie. Astfel, în prezent, statistic, una din două persoane adulte din Române deține permis de conducere, iar numărul este în creștere. „La sfârșitul anului 2020, numărul deținătorilor de permis de conducere era de 8.065.846 de persoane, ceea ce reprezintă 41,7% din totalul populaţiei ţării şi 51,4% din populaţia adultă. Asta înseamnă că una din două persoane adulte din România deține permis de conducere. În privința evoluției numărului deținătorilor de permis de conducere, se poate observa o creștere continuă. Dacă la finele anului 2011 erau 6.431.415 deținători de permise de conducere, la finele anului 2020 numărul acestora era de 8.065.846. Astfel, în perioada respectivă, numărul deținătorilor de permise de conducere a crescut cu 25,4%”, se arată în documentul oficial.

Condiția de a avea absolvite 10 clase, înlocuită cu obligativitatea absolvirii claselor primare

O mai bună formare în „măiestria șofatului” înseamnă „actualizarea procesului de instruire şi examinare pentru obţinerea permisului de conducere şi porneşte de la modificarea procedurii – în principal, prin implementarea unui sistem diferit de evaluare, bazat pe separarea modulelor teoretic și practic”. Concret, potrivit strategiei, se analizează posibilitatea „introducerii unei noi probe eliminatorii, pe simulator, înaintea desfășurării probei practice pe traseu”. Această măsură este considerată prioritară și are ca termen de implementare perioada 2022 – 2024.

O altă măsură, propusă deocamdată pentru a fi analizată, vizează introducerea obligativității absolvirii minim a învățământului primar, pentru toți viitori deținători de permise de conducere. Această măsură are ca termen anul 2027.

Se impune remarcat faptul că în strategia națională pentru 2016 – 2020 se stipula necesitatea introducerii obligativității absolvirii a zece clase. Deși tot a fost vehiculată de-a lungul anilor, măsura nu a fost pusă în aplicare, iar acum constatăm că s-a renunțat la ea, fiind propusă spre analizare o condiție mai „blândă”: doritorii de carnete de conducere să aibă măcar clasele primare!

Cele 6 ore de conducere, după picarea examinării, ar putea fi eliminate

Termenele de trei – patru luni de programare între probele teoretice și practice sunt menționate în strategie, ca obiectiv pentru a fi reduse, în vederea „creșterii calității serviciilor și gradului de siguranță rutieră”. În acest sens, sunt propuse controale mai dese și mai riguroase la școlile auto. Totodată, printre măsurile de modificare a procedurilor de examinare se dorește și eliminarea impunerii de a fi efectuate cel puțin 6 ore suplimentare de pregătire practică, după picarea examinării. „Această măsură va contribui la reducerea birocraţiei, precum şi la o creştere a interesului acordat pregătirii iniţiale efectuate în cadrul şcolilor de conducători auto autorizate”, au arătat autoritățile.

O altă măsură, care vizează „cernerea” șoferilor care nu respectă normele rutiere, vizează modificarea legislației în sensul introducerii evaluării psihologice la preschimbarea permisului auto. Măsura este propusă spre analiză, considerându-se că „evaluarea psihologică poate fi adoptată ca o măsură complementară în cazul conducătorilor auto care dovedesc faptul că au un comportament periculos pe drumul public”.

Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră 2022 – 2030 este cuprinzătoare și vizează îmbunătățiri pe toate planurile, de la infrastructură la personal mai bine pregătit, condiții mai drastice de evaluare și sancțiuni pentru cei care nu respectă normele rutiere. Rămâne de văzut câte dintre aceste măsuri vor deveni realitate, având în vedere că și în strategiile precedente autoritățile „și-au propus” multe, dar au realizat puține. 



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3535 secunde