Magazine din mall-uri, înfrânte de pandemie. Chiriile mari şi vânzările mici i-au îngenuncheat pe comercianţi

3498

Articole de la același autor

Sunt vremuri din ce în ce mai grele pentru comercianţii din mall-uri. Criza pandemică se pare că se prelungeşte cu una economică din moment ce, din lipsă de clienţi, tot mai multe magazine din centrele comerciale se închid unele după altele.

Ca piesele de domino au început să cadă magazinele din mall-uri. Numai luna trecută cinci magazine dintr-un mall din Constanţa au închis, urmând ca un fast-food să strângă şi să plece. După un 2020 plin de incertitudini, în care starea de urgenţă i-a ţinut închişi trei luni de zile, a culminat cu perioada de carantină chiar înainte de sărbătorile de iarnă, în care nu au avut voie să ţină deschis în weekend-uri. Drept urmare, clienţii au fost din ce în ce mai puţini şi reticenţi în a mai arunca cu bani pe lucruri fără importanţă. Reprezentanţii mall-urilor au ţinut nivelul chiriilor, de cele mai multe ori exorbitante, la fel ca într-o perioadă normală, fără a le acorda comercianţilor nicio posibilitate de a supravieţui. Chiar şi când au fost închişi în starea de urgenţă, chiriile au fost încasate fără a ţine cont de situaţie. Nu a interesat pe nimeni şi cine nu şi-a mai permis a părăsit locaţia!



Retaileri mici şi mari înfrânţi de pandemie


Un astfel de magazin comercializa cârţi, jucării şi cadouri. Poate asta spune multe şi despre noi cumpărătorii. Că nu mai citim, că nu mai suntem interesaţi de lectura adevărată, cu cartea în mână. Magazinul ocupa un spaţiu important şi chiria era pe măsură. „Au închis de o lună şi ceva. Nu mai aveau vânzări şi prea puţini clienţi intrau în magazin. Cred că nu au mai făcut faţă chiriei, am înţeles că plăteau 5.000 de euro pe lună”, ne-a spus Daniel, lucrător comercial, vecin al magazinului închis. Alte spaţii rămase goale, aceeaşi poveste. Un magazin care vindea articole pentru viitoarele mămici şi îmbrăcăminte pentru bebeluşi a tras storurile şi unul care comercializa cosmetice şi parfumuri a plecat. În alte situaţii, comercianţii s-au reorientat şi s-au mutat, tot în mall, dar într-un spaţiu mai mic şi cu vad mai puţin, pentru a putea plăti chiria.

„Noi ne-am mutat mai jos pentru că în spaţiul în care am funcţionat nu mai puteam plăti chiria. Nici aici nu este cine ştie ce reducere, dar oricum este mai mică. Nu ne putem plânge, avem încă marfă şi clienţi. Vânzările nu sunt ca înainte de izbucnirea pandemiei, dar ne scoatem cheltuielile”, a declarat Ana Drăghici, responsabil magazin îmbrăcăminte. De ce sunt chiriile atât de mari în mall-uri şi de ce nu au găsit înţelegere antreprenorii la cei care deţin centrele comerciale, este o altă discuţie!

Pe de altă parte, nici guvernanţii nu au tranşat lucrurile în această privinţă când au fost date ordonanţele militare şi trebuiau să fie explicite pentru astfel de situaţii, ba mai mult, au agitat apele prin septembrie când au promis că vor acorda un ajutor financiar mall-urilor, bani care n-au mai venit. Chiria pentru un spaţiu comercial într-un mall se stabileşte ţinând cont de obiectul de activitate, de dimensiunile spaţiului, de locaţie, iar preţurile variază între 40, 60, 80, 100 de euro/metru pătrat. La care se adaugă costurile cu utilităţile comune care se calculează tot la metru pătrat, cu utilităţile din spaţiu care se facturează lunar după citirea contoarelor la apă şi electricitate.

„Se mai depune o garanţie bancară egală cu trei luni de chirie şi o garanţie pentru utilităţile comune, tot pe trei luni. În cazul în care nu-ţi mai merge business-ul şi eşti nevoit să închizi, îţi recuperezi garanţia, desigur dacă eşti la zi cu toate plăţile, abia după ce îţi găseşti înlocuitor sau găseşte mall-ul pe altcineva”, a precizat Maria Constantin, contabilă firmă din mall.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4096 secunde