35 de ani de la lansarea la apă a unei nave de poveste

„Mangalia”, feribotul „răpit” din San Cristobal, ajuns astăzi o epavă

4787

Articole de la același autor

Bătrâni lupi de mare, oameni căliţi pe oceanele planetei, bătuţi de vânt şi de valuri, şi-au dat întâlnire, joi, la Seamens Club, pentru a marca un moment aniversar: împlinirea a 35 de ani de la lansarea la apă a ferry-boat-ului „Mangalia”. Poveşti adevărate, mizerii şi sforării politice, trecut şi prezent - totul într-o reuniune a „celor care ştiu”.

O dimineaţă superbă de 11 mai, orele 10.30, Seamens Club din Constanţa, de pe valea portului. Rând pe rând, trec pragul unităţii foşti şi actuali navigatori, cu toţii avându-şi legat, la un moment dat, sub o formă sau alta, destinul de feribotul „Mangalia”, navă care, în urmă cu 35 de ani, era lansată de apă.

„Mangalia” are o poveste fascinantă: de la proiectare, construcţie, până la exploatare, transporturi de trupe, armament, dinamită - totul a fost aventură. Schimbarea vremurilor avea să o afecteze enorm, şi nu într-un sens favorabil, iar astăzi este, din păcate, o… epavă. Cu tristeţe, o spun specialiştii.

„S-a spus că «Mangalia» nu a fost o navă bună. Eu spun că nu există navă bună sau mai puţin bună, ci echipaje bune sau mai puţin bune. A fost construită pentru a naviga în Marea Neagră, a traversat Atlanticul şi încă pluteşte”, a declarat, în deschiderea evenimentului, Florentin Dacian Botta, fost ofiţer mecanic la bordul Mangaliei. 




Echipată cu motoare concepute pentru… Centrala Cernavodă

Despre feribotul „Mangalia” s-au spus multe poveşti, mai mult ori mai puţin grozave, dar, ca de fiecare dată, există un sâmbure de adevăr.

„Proiectul a fost elaborat de ICEPRONAV Galaţi, dar nu a fost o gândire sută la sută românească. Cert este că instalaţiile erau fabricate majoritar în România, de aceea apăreau sincope.

Nava era echipată cu patru motoare concepute pentru alte destinaţii. Ele trebuia să fie auxiliare la Centrala Cernavodă, dar, fiind considerate nesigure pentru centrală, au fost direcţionate către navigaţie. Fac parte din categoria materialelor refuzate în alte domenii, nefiind gândite pentru navigaţie, rebuturi, de unde provin şi minusurile: consumuri mari de carburant, uleiuri, viteză de deplasare mică.

Chiar şi în aceste condiţii, a îndeplinit o serie de misiuni. A participat la conflictul din Kosovo, a transportat trupe spre Albania, a fost folosită şi pentru transport de trupe şi echipament din Angola, dar şi în timpul conflictului din Golf”, a explicat Nicolae Gancea, fost comandant, director SN CFR Marfă până în 2008.

Acesta a povestit cum a decurs „răpirea” din San Cristobal, acolo unde fusese abandonată, cu datorii imense, şi cum a ajuns în România, unde a fost pusă „pe picioare”, cu cheltuieli de bun simţ, în Şantierul Naval Constanţa.

Încet-încet, ne apropiem de trista realitate a zilei de azi…

„Nu se mai poate face nimic…”

În 2008, şi „Mangalia”, şi surata ei, „Eforie”, au fost trase pe dreapta. Au urmat furturi, descompletări, mizerii cu iz penal.

„La ora actuală, navele sunt o ruină. Îmi pare rău să o spun, dar acesta este adevărul, ar fi trebuit să fie de mult casate. Le-am fi putut vinde, a existat un asemenea proiect, iar suma încasată ar fi acoperit 25% din valoarea investiţiei într-o navă nouă. Se puteau folosi fonduri din preaderarea României la Uniunea Europeană, dar banii au dispărut şi proiectul s-a pierdut”, a spus Nicolae Gancea.

Ce se mai poate face acum? „Nimic, nu se mai poate face nimic”, spune fostul comandant, care vine şi cu explicaţii: „Cele două nave fac parte din termenii înţelegerii cu NATO, sunt integrate în sistemul de apărare, au sarcini precise la nevoie. De asemenea, CFR Marfă, care le are în proprietate, doreşte să scape de ele prin orice metodă. S-a încercat inclusiv scufundarea lor, dar nu s-a putut, din cauza protocolului militar. Nu sunt casate, iar scufundarea ar fi un caz penal. Se aşteaptă să le distrugă natura!”, a explicat Nicolae Gancea.

Aşadar, „Mangalia” şi surata sa, „Eforie”, sunt condamnate să zacă la cheu, pe cheltuiala CFR Marfă, nemaiavând la bord decât un echipaj de pază/siguranţă.

Fără certificat de clasificare din 2008

Construită la Şantierul Naval Constanţa, nava „Mangalia” a fost lansată la apă în 1986, în februarie 1988 a plecat în probe de mare, iar în martie 1988, au fost finalizate lucrările şi a fost livrată companiei Navrom. După 1990, a devenit proprietatea SN CFR, în 1999, a susţinut, pentru o scurtă perioadă, ruta Constanţa - Derince (Turcia), apoi a efectuat prima cursă a unui ferry-boat românesc dinspre portul Constanţa spre portul Batumi (Georgia).

A rămas fără certificat de clasificare în 2008, iar în prezent se află în dana 108 a portului Constanţa - Agigea, aflată în regim de conservare.

XXX

Navele timp ferry-boat „Mangalia” şi „Eforie” reprezintă ultimele vestigii din ceea ce a fost flota comercială a României, care, la 1 ianuarie 1989, avea 301 nave maritime, cu o capacitate de transport de 6.185.000 tdw.

Reuniunea s-a încheiat cu o întrebare rostită pe buzele tuturor: Va mai avea oare vreodată România o flotă maritimă comercială? Asupra acestui subiect, vom reveni însă într-o ediţie viitoare! 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2942 secunde