Preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu:

"Navigatorii români beneficiază, la această oră, de o protecţie specială"

22399
9
Viaţa pe mare nu este deloc uşoară, iar meseria de navigator nu este pentru toată lumea. Dincolo de veniturile frumuşele, există privaţiuni, riscuri şi mai ales drepturi care trebuie apărate. Pentru acest ultim capitol, există Sindicatul Liber al Navigatorilor.

Deşi este parte a Convenţiei MLC 2006 încă de acum opt ani, când în Monitorul Oficial a fost publicată Legea nr. 214/2015 de ratificare a actului normativ internaţional, România nu are o mare vechime în privinţa cadrului care să-i protejeze pe navigatori, o ordonanţă de urgenţă, privind reglementarea muncii în domeniul maritim, fiind dată de Guvern abia în 2022.

Există o instituţie binecunoscută în rândul oamenilor mării, Sindicatul Liber al Navigatorilor, care depune toate eforturile pentru ca drepturile acestora să fie respectate.

„Drepturile navigatorilor sunt reglementate prin intermediul contractelor de muncă individuale, însă trebuie ştiut că, în afară de salarii, care se negociază cu armatori, firme angajatoare, mai sunt şi alte drepturi de care aceştia trebuie să beneficieze, precum asigurările de deces, de îmbolnăvire sau în caz de accident, compensaţiile pentru familii, copii etc.

Conform convenţiei internaţionale la care România a aderat, la această oră, navigatorii au o protecţie specială şi să vă dau un singur exemplu: se primesc compensaţii şi în caz de deces natural, nu numai în caz de accident de muncă”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor şi şef al Inspectoratului ITF România.

Dar, mulţi dintre navigatori nu au informaţii despre această poveste.

„Noi ne facem treaba în continuare, o muncă voluntară, facem avizările pentru ANR. Am verificat până acum aproape 4.000 de nave pe care lucrează navigatori români. Cum, la nivelul flotei mondiale, sunt aproximativ 70.000 de vapoare, rezultă că aproximativ 6 la sută au fost verificate de sindicatul nostru”, a explicat Adrian Mihălcioiu.

Iar aceasta este o chestiune care îi priveşte nu numai pe membrii de sindicat. Sunt şi navigatori care, din diverse motive sau concepţii, nu au dorit să achite cotizaţiile (mai mult simbolice: 70 de dolari pe an pentru nebrevetaţi şi 100 de dolari pe an pentru ofiţeri), dar, atunci când dau de greu, ar dori să fie sprijiniţi. Asupra acestui subiect vom reveni însă într-o ediţie viitoare.

Preşedintele Mihălcioiu a precizat că, în actualul context, marcat de războiul din zonă, sindicatul român a întreprins o serie de acţiuni menite să-i ajute atât pe navigatorii ucraineni, cât şi pe cei ruşi.

„În cazul navigatorilor ucraineni, membri de sindicat, am făcut tot posibilul pentru a le asigura cazare, locuinţe, servicii juridice. Acelaşi lucru şi pentru navigatorii din Rusia, pentru că, până la urmă, aceşti oameni nu au nicio vină pentru conflictul creat. Ei muncesc pe mare, îşi văd de treaba lor.

Să vă dau un exemplu. Era o navă sub pavilion rusesc, la Galaţi, iar echipajul s-a temut să treacă prin zona Ucrainei, să nu fie bombardaţi. Am reuşit să-i transferăm la uscat, s-a găsit şi o soluţie, de pavilion, pentru ca nava să îşi continue voiajul”, a explicat Mihălcioiu.

XXX

Sindicatul Liber al Navigatorilor s-a implicat cu succes şi în rezolvarea problemei navigatorilor de pe cargoul „Ali Bey”, sub pavilion Panama, abandonată în urmă cu doi ani în portul Constanţa.

„Timp de doi ani, prin eforturile noastre, împreună cu ITF şi APMC, am reuşit să le furnizăm alimente, produse sanitare, minimul necesar pentru supravieţuire. Coşmarul lor s-a încheiat la începutul acestui an, când s-a reuşit vânzarea navei.

Din banii încasaţi, 277.000 de dolari au mers către echipaj, s-a acoperit aproximativ 95 la sută din restanţe către personal”, a declarat Adrian Mihălcioiu. 

Comentează știrea

Ulisee
14 martie 2023
Beneficiaza pe draqu!

Din cauza lui Mihalcioiu si a altora ca el, navigatorii romani nu beneficiaza de pensie, asigurare de sanatate ei si familiile lor si alte drepturi sociale pe care MLC le impune a fii respectate

navigator
14 martie 2023
pentru ULISE

Stimate domn ULISE ,sunteti puternic pe dinafara si compromis in informatii ....! Spre o buna cunoastere a unor lucruri ,mai bine ati face o vizita lla sediul SLN din incinta port constanta .Va urez o zi buna si multa sanatate !

Aurica M - Comandant
14 martie 2023
SLN si navigatorii romani

Hai sa fim sinceri cu noi, sindicatul este singura organizatie careia ii pasa de navigatorii romani, singura care lupta pentru drepturile noastre ! Noi suntem doar beneficiarii muncii lor si nu suntem nici recunoscatori. Nu am luat parte la nicio actiune sindicalista, nu am stat aproape de mana asta de oameni, cand ajungem acasa avem alte treburi, dar ne place sa aruncam cu noroi ca e gratuit si nu ne face nimeni nimic.

Marian ofiter
14 martie 2023
SLN si navigatorii romani

Nu are treaba sindicatul cu asigurarile sociale si de sanatate prevazurte in MLC 2006. Legislatia tarii de pavilion a navei stabileste conform MLC contributia sociala si de sanatate . Malta de exemplu a impus o contributie, fiecare navigator contribuind cu o suma alaturi de armator si statul maltez. Ca nu se va obtine vreodata pensie de la statul maltez e alta. Sindicatul si-a facut treaba foarte bine si a convins statul roman sa nu ne impuna impozite si taxe la salariile pe care le incasam de la navele sub alte pavilioane decat cel romanesc. Sa dam cezarului ce este al cezarului si sa nu mai lasam tot felul de impostori ca ULISE sa ne dezbine si sa ne departeze de sindicatul navigatorilor romani. Trebuie sa luam si pozitie fata de fake news-uri fratilor.

Iliuta Sorin
14 martie 2023
MLC 2006 SLN si navigatorii romani

Sunt cativa foarte suparati pe sindicat, scriu prin toate mediile, denigreaza, arunca cu noroi, incearca sa dezbine. Or fi si navigatori cativa dintre ei dar cu siguranta sunt foarte idioti (am intalnit si astfel de specimene, nu putem scapa de ei). Nu exista nici un control cine si cum posteaza pe unde posteaza, dar denigrarile lor sunt reale, le poate citi oricine. Unii chiar le iau in serios si mai devreme sau mai tarziu isi dau seama pe pielea lor cat de fraieri au fost. Populismul azi este fara de margini si foarte periculos. Cert este ca trebuie sa stim sa filtram lucrurile si sa nu ne lasam pacaliti de ”urâciosii” din sistem.

Mosu
14 martie 2023
Las-o ca macane

Mai rarut, mai rarut sa nu va caclati pe bombeu cand il pupati in cu* pe Mihalcioiu si gasca SNL

Răspuns la: SLN si navigatorii romani
Adăugat de : Marian ofiter, 14 martie 2023
Nu are treaba sindicatul cu asigurarile sociale si de sanatate prevazurte in MLC 2006. Legislatia tarii de pavilion a navei stabileste conform MLC...
Stan Valeriu
15 martie 2023
Protejati navigatorii romani !

Cine e navigator știe că trebuie să plătească incomensuarbila sumă de 70/100 usd pe an și apeleză la sindicat pentru apararea drepturilor din contract. Cât de șmecher(citeste stupid) poți să fii și să încerci să faci economie și la suma asta?

Vicol
15 martie 2023
lui Mosu

Mosule, organizatia este importanta, nu oamenii care o conduc, asta sa te lamuresti. Daca face bine, si face, devii membru. Nu esti multumit, inscrie-te la alt sindicat mai bun din Europa, dar intra intr-un sindicat. Daca nu esti si apelezi cand ai nevoie, asta cum se cheama? Mie mihalcioiu nu imi spune nimic, dar SINDICATUL da. De aceea sunt aici, si am avut ajutor cand am avut nevoie. Si eu am ajutat la randul meu cu sfaturi si tot asa. Fara sindicate eram sclavi pe plantatie, acum le negam rolul.

Nicusor motorist
20 martie 2023
Protectie speciala - asa da

Bine de stiut ! Si daca totusi agentia nu respecta aceasta lege? Cum imi seama de acest lucru ? Unde pot intreba sa ma lamuresc despre contract? Este un lucru foarte bun daca este asa. Am avut un accident ani in urma si am primit nimic ca cica a fost vina mea, au spus ca e neglijenta, ca asa scria in contractul semnat de mine. Reprezentantul sigurator mi-a spus ca nu e un contract ITF. Nu am primit nimic, doar spitalizarea au achitat-o ei si tratamentul post traumatism. Am stat sa ma fac bine 4 luni si am ramas si cu sechele.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2934 secunde