"Marea Neagră va fi declarată Marea Rușinii!"

1950
9
Norrie McVicar este scoțian și are vârsta de 57 de ani. Fost marinar și nostrom (șef de echipaj), a petrecut 16 ani pe mare. De peste 27 de ani este militant sindical în cadrul Federației Internaționale a Transportatorilor, activând o perioadă mai lungă de timp în industria maritimă de petrol și gaze.

Deține funcția de președinte al Offshore Task Force Group - o structură a ITF, care reprezintă interesele lucrătorilor de pe platformele marine, de petrol și gaze, din peste 20 de țări. Este, totodată, membru al Black Sea Campain - acține împotriva navelor sub standard, pe care ITF o desfășoară în zona Mării Negre.

Prezent la Constanța, la Sindicatul Liber al Navigatorilor, Norrie McVicar a binevoit să acorde un interviu cotidianului "Cuget Liber".

- Domnule Norrie McVicar, care sunt problemele cele mai grave cu care se con-fruntă navigatorii din flota internațională?

- Economia mondială trece printr-o perioadă de criză care a afectat shipping-ul. În aceste condiții, multe echipaje se confruntă cu proble-me foarte grave, generate de colapsul compa-niilor de navigație. Vorbim de mii de navigatori abandonați, unii dintre ei fiind în pericol de a-și pierde viața. ITF lucrează cu 150 de inspectori internaționali pentru a veni în sprijinul naviga-torilor de orice naționalitate, de pe navele oricărui pavilion. În întreaga lume, marinarii recunosc că organizația noastră este singurul lor sprijin. Legat de climatul economic, trebuie să spun că ne confruntăm cu o situație dezastruoasă în zona Mării Negre. Aparent, aceasta nu se va schimba niciodată, din cauza problemei grave a navelor și companiilor sub standard. Aici intervine rolul sindicatelor, al ITF, ca, prin intermediul autorităților naționale, legislația maritimă să fie pusă în drepturile sale și în această regiune, iar condițiile de muncă și viață ale navigatorilor să fie aduse la un nivel mai bun. Am constatat că mulți dintre navigatori suferă accidente, dar aceste cazuri, ca și multe altele câte se întâmplă la Marea Neagră, nu sunt contabilizate. De aceea, ITF și sindicatele din Turcia, Georgia, Rusia, Bulgaria, Ucraina și România vor lucra împreună și vor realiza un raport privind navele sub standard de la Marea Neagră. El va fi înaintat Organizației Națiunilor Unite, Organizației Mondiale a Muncii și Organizației Maritime Internaționale. Black Sea Campain a început. Pentru ceea ce se întâmplă în navigația de aici, Marea Neagră va fi declarată Marea Rușinii.

- Chiar este starea shipping-ului de la Marea Neagră mai gravă decât în Golful Persic, în Oceanul Indian ori în Marea Chinei?

- Situația de la Marea Neagră va fi considerată mai gravă decât în zonele amintite. Nu sunt reguli, iar dacă există, nu sunt respectate. Condițiile de pe navele care servesc în această zonă sunt aproape dezastruoase, în totalitate.

- Nu îmi vine să cred ceea ce spuneți. Cum, în navigația din jurul Africii, regulile și legislația internațională se bucură de mai mult respect decât în Marea Neagră?

- Pentru noi este evident că navele care intră în porturile diferitelor țări africane sunt mult mai deschise inspecțiilor și investigațiilor Port State Control. Informațiile pe care le deținem arată că unele zone din Africa sau din lu-me nu sunt perfecte. Dar după cum o demonstrează raportul preliminar, foarte puține țări de la Marea Neagră operează transpa-rent și aplică regulile inter-naționale, când au loc inspecțiile la nave.

- La acest moment al campaniei, puteți să precizați în ce porturi de la Marea Neagră nu e respectată legislația internațională?

- Până la finalizarea raportului, nu putem face cunoscute foarte multe aspecte particulare. Ceea ce pot spune e că reprezentanții multor nave de pe piața Mării Negre, care vin la Constanța pentru prima dată, sunt surprinși că ITF, cu sprijinul autorităților române, inspec-tează condițiile de la bordul acestora. Foarte multe nave monitorizate de ITF sunt exploatate pe piața Mării Negre de 30 - 40 de ani. Abia când aceste nave intră în porturile din România, lumea află că ele sunt niște fiare vechi. Acesta este și răspunsul la întrebarea dumneavoastră.

- Ați vizitat portul Constanța. Cu ce scop?

- ITF, prin intermediul Offshore Task Force Group, ajută sindicatele afiliate și membrii de sindicat să ajungă la cele mai bune practici pe platformele marine, în ceea ce privește: siguranța, sănătatea, instruirea, competența, drep-turile individuale și sindicale. Ca rezultat al lucrului în Marea Nordului, noi suntem atenți ca platformele și navele care le servesc să respecte standardele impuse de industrie și lege. La începutul acestui an, a avut loc o inspecție la bordul unei platforme a companiei Grup Servicii Petroliere, care se afla într-un port din Marea Britanie. Noi am identificat câteva probleme de nerespectare a drepturilor marinarilor, de neplată a salariilor. În cooperare cu Sindicatul Liber al Navigatorilor din România, am descoperit că există mai multe probleme privind condițiile de muncă și viață ale navigatorilor. Pe scurt, noi credem că GSP se pregătea să opereze în Marea Nordului cu mentalitatea operațiunilor din Marea Neagră. S-a constatat că, din punct de vedere cultural, al mentalităților, există diferențe între piața Mării Negre și cea a Mării Nordului, în ceea ce privește modul de a trata probleme precum: sănătatea și siguranța, drepturile omu-lui, condițiile de muncă și salariile. Noi am dus întotdeauna o campanie împotriva comporta-mentelor deviante de la standarde, pe care le caracterizăm ca fiind dumping social. În urma informării privind ceea ce se întâmplă pe piața Mării Nordului, că acolo standardele trebuie respectate, în urma aspectelor constatate de ITF, operatorul GSP dă semne că vrea să rezolve minusurile, pentru a putea lucra oriunde în lume. Pe data de 5 iunie 2012, m-am întâlnit cu directorul general și directorul adjunct al GSP, la birourile lor din portul Constanța. A doua zi, am vizitat o navă a companiei, pentru a consta-ta condițiile de la bord. Cred că GSP recunoaște că ITF și SLN nu sunt inamici, ci parteneri în construcția unei companii de succes. Pentru noi este foarte clar că GSP e o companie tânără, recent intrată pe piața globală. Este o companie europeană, care se bucură de avantajele unei piețe libere a serviciilor. Acest aspect e important pentru dezvoltarea ei, dar și a forței de muncă românești. GSP activează într-o industrie foarte bine plătită, care se bazează pe o înaltă competență și inteligență, o industrie care investește în oameni și are suportul guvernelor. La acest moment, Marea Britanie are nevoie de 50.000 de lucrători în această industrie. Opțiunea ei este să găsească lucrători în țări precum Polonia, Slovenia, Croația. Pentru cele 50.000 de locuri de muncă se poate uita, acum, și în România, dar lucrătorii români vor trebui să scape de "mentalitatea de Marea Neagră", să o ajungă la mentalitatea internațională.

- Domnule Norrie McVicar, vă mulțu-mesc pentru interviu!

Comentează știrea

Mitica
8 iunie 2012
Marea Neagra

Pai din cauza rapciugilor astea de nave care cara prin Marea Neagra ne-am pierdut si noi multe joburi. Navele noastre cum erau erau mai bune ca ce vedem azi prin presa, vezi Temixroanele, Volgobalturile, etc pe care se angajeaza numai inecati de ukrainieni si georgieni. Daca ar fi conditii mai bune am vedea si navigatori romani cu siguranta. Bravo ITF, SLN si ANR ca doriti curatarea porturilor noastre de nave care parca dau sa se scufunde cind ajung la noi. Daca nu ar fi astea ar veni altele in conditii mai bune.

Popey
8 iunie 2012
Curatire?

Pai mai nea Mitica, mata nu sti ce e prin alte porturi de la marea neagra. E jaf si nimeni nu le face nimic. Doar la noi le mai curata dar in ukraina, rusia, georgia, turcia e vai de mama lor. Cu o floare nu se face primavara. Nu cred ca se va reusi ceva in sensul asta ca restul sunt ori comunisti ori "islamici" si nu prea ai cu cine.

GSP angajat
8 iunie 2012
Vizita ITF la GSP?

Opa, s-a c...dracu. Astia parca erau persoana non-grata la GSP si acu se intilnesc? Hai ca am vazut-o si pe asta. Rau ne e, ca uite , salarile au inceput sa se platesca mai la timp si daca ar fi si ceva mai bune conditii de angajare cu un sindicat ca ITF/SLN de partea noastra cred ca ar fi ok compania. Bravo domnilor, si de o parte si de alta. Credeam ca nu apuc sa vad asa ceva. Cred ca o sa ne simtim mult mai bine in alte conditii. Sper sa fie de bun augur ca e bine pentru toti. Bafta ITF!

Giga contra
8 iunie 2012
GSP

Eu sunt un fost angajat si cred ca GSP poate trece cu un nou management peste unele prejudecati. Aflati ca nicaieri nu mai sunt sclavi pe plantatie sau daca mai sunt dau pe rind de dracu. Navele sunt bune dar relatiile de munca nu erau tocmai normale.Eu de asta am plecat, si pentru ca salariile erau prea mici. Daca se vine la nivel ITF atunci sunt gata sa revin daca au nevoie de mine.

Reebook
8 iunie 2012
ITF

Cine e ITF ? Ati auzit de astia? Eu nu.

jean marie
8 iunie 2012
despre adidasu de dragasani

Omu o fi navigat numai pe copai arabesti unde doar daca pronunti "ITF" sari in "gradina"... sau poate o fi doar vreun navigator pe internet care-si tine brevetul in rama in sufrageria parintilor...

Maersk
9 iunie 2012
:))

Cine e ITF in Romania? nimeni ca nu mai avem flota. Cine e SLN in Romania? iar nimeni! Suntem o caruta de "navigatori" care aducem in romania zeci d milioane d dolari lunar si totusi nu avem o legislatie la nivel european care sa reglementeze impozitul pe salariile noastre, si de aceea nu le declaram. S:N si ITF nu fac nimic in Romania, ITF e interesat sa scoata dp piata companiile din marea neagra sa vina cele occidentale, nu ale noastre. A si oricum o sa ne conduca indienii la nivel d shipping in cativa ani :)) O SA MA MUT LA MUMBAI!

Caragiale si marinarii
12 iunie 2012
pentru Maersk

Mai ca mult creier mai ai desi capul iti e mic. Precis esti de la o firma obscura dar asta nu e o scuza ca daca erai marinar erai mai destept. Probabil ca tu faci sigur ceva in Romania ca altfel ti-ai da seama ca marinarii romani ajung prin toate porturile lumii precum si altii ajung in porturile romanesti. Apoi ca sunt niste reguli si aceste reguli trebuiesc respectate este un lucru total strain tie. Ma mir ca sti sa scri in romaneste, altfel credeam ca esti fie de pe luna, fie de la ministerul de finante. Vai mama ta...nici nu sti ce faci prin prostiile pe care le pui pe hirtie.

Guguta
12 iunie 2012
Maersk? nimic comun cu societatea cu acelasi nume.

Ar trebui sa iti dai alt nume ca cine stie, cineva te poate identifica cu unul de lucreaza la noi si ar fi pacat. Noi, Maersk lucram in stilul occidental, negociem cu sindicatele si ITF, respectam drepturile marinarilor, platim impozite legale pentru salarii si nimic nu mai ramine de platit navigatorilor. Va rog sa nu mai postati nume ale unor companii serioase in angoase razbunatoare ale diferitelor interese private ca va dam in judecata si va gasim de unde ati postat, fara probleme, de fapt nu noi ci cei de la parchet, asa ca va rog frumos... nu folositi numele firmei noastre.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7953 secunde