Marinarii nu trebuie să semneze contractele de muncă fără clauza de abandon

5944
12
Marinarii nu trebuie  să semneze contractele de muncă fără clauza de abandon - marinarii-1483977817.jpg
Criza în care s-a scufundat shipping-ul mondial este departe de final. Din 2009 și până în prezent, numeroși armatori și operatori de nave și-au închis porțile ori și-au redus activitatea. Cele mai afectate au fost companiile mici și mijlocii, printre ele numărându-se și Deiulemar Shipping SpA, din Italia, care deținea o flotă de 16 nave, cu o capacitate de 1.379.516 tdw. Deiulemar Shi-pping SpA a devenit cunoscută în România pentru că a cumpărat, de la Șantierul Naval Constanța, mineralierul de 172.000 tdw Giuseppe Lembo, construit în 1999. 


Nu au fost iertate nici marile companii. La sfârșitul lunii august 2016 a avut loc răsunătorul faliment al companiei japoneze Hanjin Shipping Co Ltd. Aflată pe locul 10 în clasamentul mondial al transportatorilor de mărfuri containerizate, aceasta opera 60 de linii de navigație și transporta 100 de milioane de tone de mărfuri pe an. 


Navigatorii au fost cei mai afectați de criză. Un mare număr, în special din rândul nebrevetaților, și-au pierdut locurile de muncă, întrucât flota mondială înregistra un excedent de capacități de transport de circa 20% comparativ cu nevoile pieții. Competiția de pe piața muncii a condus la scăderea continuă a salariilor, angajatorii preferându-i pe marinarii asiatici, mult mai ieftini decât europenii.
Marinarii de pe multe nave au rămas fără protecția socială prevăzută în legislația internațională, iar plata salariilor a început să întârzie cu lunile. S-a înregistrat o creștere a nu-mărului de nave arestate pentru litigii comerciale și datorii ale armatorilor, precum și a echipajele abandonate fără mijloace de subzistență la bord, fără asistență medicală și cu salariile neplătite. Rechinii din shipping-ul mondial au profitat de criză, pentru a-i trage pe sfoară pe mari-narii disperați că nu își găsesc locuri de muncă.


Situația echipajelor abandonate ar trebui să se schimbe de la 1 ianuarie 2017, odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Convenției internaționale MLC - 2006, referitoare la abandon. "Începând din acest an, este obligatoriu pentru toți armatorii să dețină o asigurare pentru caz de abandonare a navei, de neplată a salariilor, de faliment. În baza poliței de asigurare, în caz de abandon, echipajului i se vor achita până la patru salarii restante, costurile întreținerii la bordul navei, pe perioada abandonului, și cheltuielile de repatriere", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF - România.


Trebuie precizat că această convenție este rezultatul eforturilor Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) și ale Asociației Internaționale a Armatorilor. 


"ITF și sindicatele afiliate nu vor semna contractele colective de muncă în care nu este prevăzută clauza de asigurare în caz de abandon și dacă aceasta nu este semnată cu unul dintre cluburile de asigurare recunoscute, solvabile. Navigatorii, la rândul lor, trebuie să verifice dacă respectiva clauză este cuprinsă în contractul individual de muncă. Sindicatul Liber al Navigatorilor stă la dispoziția tuturor celor ce au nelămuriri, indiferent dacă sunt sau nu membri de sindicat. Oamenii trebuie să știe că Ministerul Afacerilor Externe nu are fonduri pentru repatrierea lor în caz că au fost abando-nați și că singura protecție rămâne această clau-ză de asigurare", a precizat Adrian Mihălcioiu. 


Sindicatul Liber al Navigatorilor s-a remarcat ca fiind un deschizător de drumuri în domeniul apărării drepturilor navigatorilor abandonați. În ianuarie 2003, el a obținut de la Cabinetul Năstase primul act normativ care a instituit o protecție reală a navigatorilor români îmbarcați la bordul navelor sub pavilion străin. Hotărârea de guvern a introdus un sistem de măsuri de securitate financiară pentru cazurile de abandonare a personalului navigant în afara României. Pentru a fi autorizate de către Autoritatea Navală Română, agențiile de crewing au fost obligate să facă dovada constituirii garanției de minimum 100.000 de dolari, pentru plata a două salarii restante. Evident, la acel moment, măsura adoptată din inițiativa sindicatului nu a fost privită cu ochi buni de multe dintre firmele de crewing.


De-a lungul anilor, la cererea SLN, respectiva clauză a fost executată de către ANR pentru mai multe echipaje abandonate. Recent, sindicatul a intervenit pentru repatrierea și plata salariilor celor trei marinari români abandonați pe nava "Newlead Victoria" (IMO 9244788), sub pavilion Liberia, în rada interioară a portului Johor, din Malaiezia. 


Comentează știrea

12 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Alphaliner
10 ianuarie 2017
ziaristul lui peste...

1."al companiei japoneze Hanjin Shipping Co Ltd." - Hanjin Shipping a fost o companie sud - coreeana nu japoneza.Domn ziarist , suntem in sec XXI!!! "Google search" si ai obtinut informatia 2.De aceasta firma de 2 bani "Deiulemar Shi-pping SpA" care "a devenit cunoscută în România", cred ca 99,9% dintre marinari nici n-au auzit. 3. Bai nene, iar ii ridicati osanale lui Mihalcioiu si SLN-ului? "Mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește pomană!"- de la raposatul Dinica citire ,ptr domnul Mihalcioiu.Mergi si tu pe la Latrina 3 sau Ghita TV, precum Coarna,Marica&Co. Poate mai racolezi si tu 2-3 musterii ptr sindicat..Fi profesionist,ce dracu!Joaca si tu in Premier League cu Ciutacu sau Gadea, nu sta in "serie B"(presa locala) cu Nea Ion

Pentru alphaliner cu a mic
10 ianuarie 2017
Gargara

Inca nu te-ai saturat de atat gargara frate? Nu vezi ca noi navigatorii nu punem botul la intrige tale comuniste? Premier League numesti tu Antena motanului Felix si Romania TV a lui Ghita ? Poate vrei sa spui liga lui Mitica. Bai nene ne lasi? Este cel mai pur stil romanescde a intoxica oamenii cu tot felul de mizerii, blaturi si controverse ale unor ex securisti .

unu
10 ianuarie 2017
Hanjing ?

Mai alfaluipeste, ca sa auzi de o companie trebuie sa si lucrezi acolo, si in aceasta lumina pe care o aprinzi putem vedea cati marinari romaniau lucrat acolo si daca e vreo agentie care a trimis oameni la aceasta. Rezultatul = 0 . De Hanjin s-a auzit doar in presa si daca mata nu esti informat, da si tu un Google Search si nu doar ii pune pe altii sa faca asta. Acu dupa unele canale bine informate, sunt peste 15 companii de navigatie care au dat faliment si 21 de nave abandonate iar peste 3000 de navigatori afectati. Acu nu stiu eu sa spun cati marinari romani au fost afectati dar asta cu siguranta ne poate spune Dl. Mihalcioiu din surse sigure nu asa din facaturi cum esti si matale. Deci ? Esti un MIZERABIL nene.

altul
10 ianuarie 2017
Pentru unu

Ok. Hai ca l-ai facut varza pe nea Alphaliner, ceea ce ma bucura, nu spun nu. E un om de nimic. Dar mai lasa-ma cu Mihalcioiu asta ca nu le stie el pe toate. Le aduna si el de la aia ai lui de la ITF si le da pe la noi. Nu am nimic cu el, e important ce spune pentru navigatori dar pentru el sa dea bine ar trebui citate si sursele lui de informare. Atat.

Ion L.
10 ianuarie 2017
Multam

Domnule Tita, va multumesc pentru articolul deosebit de important. Este foarte bine de stiut pentru noi navigatorii in ce conditii putem semna contractele si care ne sunt drepturile. Agentiile de crewing nu au interesul sa ne arate toate aceste lucruri. Eu personal nu am stiut ca se poate recupera 2 luni salariul de la o agentie care m-a trimis pe o nava care a fost abandonata dupa o periada de timp. Am fost in aceasta situatie, am contactat Sindicatul Liber al Navigaorilor si m-au invatat cum sa procedez, astfel mi-am recuperat mare parte din pierdere. Am inteles apoi ca aceasta prevedere a fost introdusa de cei de la SLN din 1997 de cand erau abandonate navele flotei nationale peste tot in lume. Este bine de stiut. Va rugam sa continuati cu aceste informatii. Sunt foarte utile.

Gigi Duru
10 ianuarie 2017
Pentru Ion

Bai besmeticule, ti-ai recuperat banii dar te-ai lins pe bot de angajare. Asa mai scapai fara o spaga, te duceai in alta parte unde castigai, iti recuperai pierderea si aveai si plus , dar de , ti-a trebuit sindicat si ITF. Esti un ITF striker. Eu am tacut din gura, mi-au platit fraierii aia de la ITF repatrierea, m am tinut aproape de compania mea de crewing, m-am plans ca nu am de unde sa le dau spaga si m-au trimis fara sa dau absolut nimic intr-un contract nou nout unde m-am facut om. Sic

Gigel
10 ianuarie 2017
Pentru Gigi Duru

Hai siktir mai libidinosule. Tu stii ce e aia marinarie cum stiu eu sa zbor pe luna. Huooo

Marinar
10 ianuarie 2017
Cuget

La multi ani Cuget Liber. La multi ani domnule Tita Calin. Sa va dea Dumnezeu multa sanatate si putere de munca. SLN apara navigatorii, stim asta inca de cand eram la inceput de cariera pe scufundacele de la Navrom. Am ramas de atunci sindicalist si cand am avut belele, baietii aia m-au scos. Sa fi vazut cit de rapid mi s-au platit salariile restante odata o companie doar cand le-am spus ca sunt membru ITF. Bafta la toti navigatorii !

Petruta
10 ianuarie 2017
Articol

Multumim domnule ziarist pentru informatii. Este foarte important de stiut. Sotul naviga si a ramas odata fara salari dar cu sprijin de la sindicat a rezolvat-o.

navigator roman
10 ianuarie 2017
Stima

Toata stima pentru ce face Sindicatul Navigatorilor. Dl. Adrian Mihalcioiu este cunoscut in toata lumea, la fel si organizatia din Romania.El si echipa lui a dus SLN la o recunoastere internationala in domeniul maritim, indifarent ce mai spune cate un invidios de pe la noi. Daca erau toate institutiile ca SLN-ul nostru, Romania era departe acum.

12 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3493 secunde