Meseria… de patron nu se învață după ureche

578
Meseria… de patron nu se învață după ureche - patroni-1334732153.jpg

Articole de la același autor

Cele 23 de milioane de IMM-uri din UE reprezintă coloana vertebrală a economiei europene. Ele sunt principalele responsabile pentru crearea bunăstării și a creșterii economice și reprezintă motorul inovării. Peste 99% din totalul întreprinderilor din Uniunea Europeană sunt IMM-uri. Acestea au un număr de peste 90 de milioane de angajați, reprezentând 67 % din forța de muncă din sectorul privat. Nouă din zece IMM-uri sunt microîntreprinderi cu mai puțin de 10 angajați.

Economia bazată pe IMM-uri are o bază socio-profesională tot mai largă. La nivel european există, astăzi, zeci de milioane de antreprenori, de patroni. Alte milioane se pregătesc să își asume acest statut, iar multe alte zeci de milioane visează să schimbe condiția de salariat cu cea de patron.

O astfel de economie are nevoie de sprijinul sistemului de învățământ. Drept urmare, cultura și aptitudinile antreprenoriale au devenit obiecte de studiu în școală.

Comisia Europeană a prezentat un raport interesant pe această temă, rezultat al unui studiu care vizează 31 de țări europene și 5 regiuni.

Potrivit acestuia, educația antreprenorială se promovează din ce în ce mai mult în majoritatea țărilor. Opt țări (Danemarca, Estonia, Lituania, Țările de Jos, Suedia, Norvegia, Țara Galilor și regiunea flamandă din Belgia) au lansat strategii specifice de promovare a educației antreprenoriale.

Alte 13 țări (Austria, Bulgaria, Republica Cehă, Finlanda, Grecia, Ungaria, Islanda, Liechtenstein, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania și Turcia) au inclus-o în strategiile lor naționale legate de învățarea continuă, tineret sau creștere economică.

Jumătate din țările europene sunt angajate într-un proces de reforme ale educației care includ consolidarea educației antrepre-noriale.

Androulla Vassiliou, comisar pentru educație, cultură, multi-lingvism și tineret, a declarat: "Educația antreprenorială este un motor pentru creșterea viitoare și o sursă de inspirație pentru antreprenorii de mâine. Pentru a rămâne competitivă, Europa trebuie să investească în cetățenii ei, în competențele lor și în capacitatea lor de a se adapta și de a inova. În acest sens, este necesar să încurajăm o schimbare reală a mentalităților cu privire la atitudinile antreprenoriale în Europa și aceasta începe în primul rând prin insuflarea unui spirit antreprenorial încă din primii ani de școală".

Raportul arată că educația antreprenorială face obiectul unei recunoașteri explicite în pro-gramele din învățământul primar din două treimi din țările analizate. Deși antreprenoriatul nu este predat ca obiect de studiu separat în școlile primare, jumătate din aceste țări au definit obiective de învățământ legate de atitudini și competențe antreprenoriale, cum ar fi spiritul de inițiativă, asumarea de riscuri și creativitatea.

În învățământul secundar, jumătate din țări integrează antreprenoriatul printre materiile obligatorii, cum sunt de exemplu economia și științele sociale. În două țări (Lituania și România) antreprenoriatul este predat ca materie separată obligatorie. Competențele antreprenoriale practice sunt specificate de patru țări (Lituania, România, Liechten-stein și Norvegia).

Raportul arată că o duzină de țări sprijină inițiative legate de educația antreprenorială, cum ar fi încurajarea unei cooperări mai strânse între învățământ și lumea afacerilor și crearea de mici întreprinderi conduse de elevi. Cu toate acestea, o formare specifică pentru profesori în acest domeniu nu există decât în comunitatea flamandă din Belgia, în Bulgaria și în Țările de Jos. Doar o treime din țările europene furnizează orientări și material didactic pentru formarea în domeniul antrepre-norial.

Ceea ce nu remarcă raportul Comisiei Europene este faptul că antreprenoriatul capătă tot mai mult specificul unei meserii. Sunt convins că, într-un viitor nu prea depărtat cei ce vor dori să devină patroni vor trebui să obțină calificarea în acest domeniu. Dacă astăzi, mai merge să fii patron în România, cu patru sau opt clase, să-ți conduci afacerea după ureche, fără să fi citit măcar Legea societăților comerciale sau Codul fiscal, cu siguranță că peste un deceniu nu va mai putea fi posibil. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 14 Martie 2012
Stire din Actual : Grecia e salvată, urmează Spania
Pagina a fost generata in 0.9911 secunde