Muncitorii români din silozurile de la Dunăre declară „război” capitalului american

4904

Articole de la același autor

Timp de jumătate de secol, românii i-au tot așteptat pe americani. După prăbușirea regimului comunist, când în sfârșit au venit „salvatorii” de peste ocean, au avut parte de numeroase deziluzii. Primii care le-au înșelat așteptările au fost americanii de la Bechtel. În 2003, aceștia s-au angajat să construiască, în decurs de 10 ani, 415 kilometri de autostradă. România le-a plătit 1,5 miliarde de euro pentru doar 52 de kilometri de autostradă și alți 54 kilometri realizați parțial, dar neutilizabili. Statul român a fost păgubit cu nu mai puțin de 526 de milioane de euro, sumă ce apare într-un raport al Ministerului de Finanțe din decembrie 2016.



Ce înseamnă să muncești pentru americani


Astăzi, printre cei ce îi dezamăgesc pe bieții noștri conaționali se numără americanii de la ADM. Gigantul concern domină comerțul cu produse agricole și alimente, având ramificații pe toate continentele. Firmele sale din România, controlează o salbă de opt silozuri de pe Dunăre – cele de la Moldova Nouă, Corabia, Basarabi (Dolj), Giurgiu, Călărași, Burdușani, Hârșova și Brăila - și trei terminale din portul Constanța, dintre care două de cereale.

Salariații respectivelor unități au simțit pe pielea lor ce înseamnă să muncești pentru americani și cât de recunoscător îi este capitalul de peste ocean muncitorului român, pentru efortul de a-i asigura un profit cât mai mare.

Sindicatul Portuar Român UNIREA și Federația Sindicatelor Trans-Conex Port cunosc foarte bine în ce constă „prietenia româno-americană”. În ultimii ani au dus lupte grele cu americanii de la ADM pentru a-i determina să majoreze salariile lucrătorilor români, să le îmbunătățească condițiile de lucru.

În 2019, negocierea contractului colectiv de la compania North Star Shipping din portul Constanța (controlată de ADM) a durat cinci luni și a ajuns în pragul grevei generale. A fost evitată „la mustață”, după ce administrația societății a revenit la masa negocierilor și a acceptat creșterile salariale cerute de partenerii sociali.

O lege antisindicală

Lucrurile s-au schimbat în timpul pandemiei Covid-19, când autoritățile statului au decis ca principalele drepturi ale sindicatelor să fie amputate sau restrânse. Spre exemplu, organizațiile profesionale nu mai pot forța patronatele să organizeze negocieri colective și nici nu pot declanșa conflicte de muncă. Articolul 20 (1) din Legea nr. 55/2020, precizează: „Valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective de muncă se prelungește pe durata stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia.” Iar articolul 22 precizează: „Pe durata valabilității unui contract sau acord colectiv de muncă angajații nu pot declanșa conflictul colectiv de muncă.”

Efectul prevederilor antisindicale este resimțit, din plin, de lucrătorii din portul Constanța. „Am încercat, în 2020 și 2021, să încheiem un contract colectiv de muncă la North Star Shipping, negocierile fiind inițiate de administrație. De fiecare dată, văzând că partea sindicală solicită anumite drepturi, angajatorul s-a prevalat de Legea 55 din 2020 și n-a mai vrut să negocieze contractul”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Silviu Stanciu, președintele Sindicatului Portuar Român UNIREA și al Federației Sindicatelor Trans-Conex Port.

Șapte ani fără creșteri salariale

În schimb, în cazul negocierilor de la ADM România Trading (societate înființată prin fuziunea ADM Logistic și ADM România Trading, în decembrie 2020 și care deține cele opt silozuri de cereale de la Dunăre) situația este total diferită. Societatea, neavând un contract colectiv de muncă în vigoare, nu se poate prevala de prevederile Legii nr. 55/2020.

„Angajații s-au înscris în Sindicatul Portuar Român UNIREA, în speranța că vom încheia și pentru ei un contract de muncă. Oamenii s-au plâns că în decurs de șapte ani, de când muncesc pentru ADM, au lucrat pe bani puțini și nu au primit nicio creștere salarială. Câștigurile obținute nu reflectă pregătirea lor profesională, efortul depus pentru derularea unor cantități uriașe de mărfuri. În momentul în care a venit sindicatul, administrația și-a adus aminte că, de ani de zile, nu se plătiseră salariaților orele suplimentare. Drept urmare, au făcut o serie de plăți fără să le comunice angajaților că este vorba de ore suplimentare istorice neachitate”, relatează Silviu Stanciu.

Negocieri eșuate

Negocierile au început în februarie 2021 și nu s-au încheiat. La masa tratativelor, sindicaliștii au cerut ca în viitorul contract să fie preluate clauzele din contractele de la North Star Shipping și ADM, ținând cont de faptul că este vorba de același concern. Solicitarea lor nu a fost acceptată. Drept urmare, sindicatul s-a adresat ITM București, solicitând deschiderea conflictului de muncă. Nici tentativele de conciliere n-au dat rezultate. Între timp, sindicatul s-a adresat conducerii ADM de la nivelul Europei, informând-o despre situația din România. Dar demersul nu a dus la niciun rezultat.

Ultima soluție: greva generală

„În aceste silozuri se muncește în condiții extreme: căldură, praf, noxe – povestește liderul de sindicat. Acum, pe timpul campaniei agricole, oamenii au înțeles și lucrează 10 ore pe zi. Dar când își cer drepturile nu sunt înțeleși. Salariile lor sunt aproape de nivelul minim. Spre comparație conducerea ADM din București are salarii colosale, de la 8.000 de euro până la 14.000 de euro, din informațiile pe care le deținem. În silozuri, câștigul mediu net (care include și sporul de noapte, și orele suplimentare se ridică la 2.000 lei.”

Sindicatul a solicitat părerea lucrătorilor din cele opt silozuri, care, în unanimitate, au decis să declanșeze greva de avertisment și greva generală. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.41 secunde