Navele venite din țările bântuite de coronavirus vor intra în carantină, în rada portului Constanța

2968
Navele venite din țările bântuite de coronavirus vor intra în carantină, în rada portului Constanța - navelevenitedintarilebantuitedec-1583964064.jpg
Speriată de amenințarea coronavirusului, economia mondială și-a redus motoarele. Șocul s-a resimțit în comerțul pe mare, fluxurile de mărfuri de pe mai toate rutele înregistrând diminuări. 


Încetinirea economiei chineze din cauza epidemiei a afectat piața navelor de croazieră, a navelor portcontainer, a tancurilor petroliere și bulk-carrier-elor. 


Vestea bună este că, în prezent, fluxurile de mărfuri din și spre China au tendința de a reveni la nivelul de dinaintea crizei coronavirusului, dar efectele negative se vor mai resimți în următoarele patru - cinci luni. 


Traficul de mărfuri e în scădere
Porturile maritime românești nu fac excepție de la dinamica mondială. De la începutul lunii martie se observă o ușoară diminuare a traficului de mărfuri. Ieri, 11 martie 2020, în portul Constanța se aflau sub operațiuni de încărcare - descărcare un număr de 29 nave, iar în zona Midia și portul Mangalia, câte o singură navă.


Din cele 369.257 de tone de mărfuri manipulate, 258.177 tone, respectiv 69,92% erau destinate exportului. Importul se rezuma la 99,843 tone (27,04%), iar tranzitul la 11.237 tone (3,04%). În structura mărfurilor, cea mai mare pondere, 60,09%, o dețin exporturile de cereale și semințe uleioase (porumb, grâu, semințe de floarea soarelui), fiind urmate de importurile de îngrășăminte și produse chimice (uree) – 19,97%.


Se remarcă și o ușoară diminuare a numărului de nave care și-au anunțat sosirea. În următoarele două săptămâni, porturile maritime românești vor fi vizitate de 63 de nave, din care 59 vor veni în portul Constanța, două în zona Midia și alte două în portul Mangalia. Dintre acestea, 21 de nave sunt portcontainere. 


O premieră istorică
Pentru că paza bună trece primejdia rea, multe dintre porturile lumii au luat măsuri speciale de prevenire a răspândirii virusului. După cum v-am informat într-o ediție anterioară a ziarului "Cuget Liber", Cabinetul Medico-Sanitar de Frontieră a transmis către autorități, firmele de agenturare și operatorii din portul Constanța procedura pentru prevenirea extinderii transfrontaliere a epidemiei de Covid – 19. Aceasta include: analiza rutei fiecărei nave ce vine în porturile maritime românești, a listei de echipaj și a declarației maritime sanitare, purtarea echipamentului special de protecție de către persoanele care urcă la bordul navelor, limitarea contactului echipajului cu persoanele de la uscat și o serie de restricții în cazul suspiciunii de contaminare. 
Întrucât situația în lume s-a agravat, au fost adoptate noi măsuri pentru industria portuară. Pe data de 10 martie 2020, Cabinetul Medico-Sanitar de Frontieră i-a transmis Autorității Navale Române o adresă în care se spune:


"Urmare a creșterii exponențiale a numărului de cazuri noi de îmbolnăvire cu COVID – 19 în Italia, dar și în alte zone ale globului, se impune limitarea la maxim posibil a contactelor infectante dintre echipaje și autoritățile portuare, piloți, agenți, operatori portuari etc. În urma videoconferinței din data de 10 martie 2020, la care au participat reprezentanți ai Ministerului Sănătății, unităților sanitare din județ, SAJ, ISU, ai Prefecturii, s-a aprobat propunerea de carantinare în rada portului a tuturor navelor care vin din zonele de risc roșii sau galbene, până la împlinirea celor 14 zile de la părăsirea teritoriilor sus menționate, sau de la îmbarcarea unor membri de echipaj care vin din zonele de risc."


În perioada de carantină, întregului echipaj al navei îi va fi luată temperatura de două ori pe zi. Rezultatele și orice modificare a stării de sănătate vor fi transmise Cabinetului Medico-Sanitar de Frontieră, prin intermediul agentului navei.


Dacă vor exista cazuri de îmbolnăvire, persoanele suspecte vor fi debarcate, în vederea aplicării metodologiei prevăzute în astfel de situații. 


După încetarea perioadei de carantină, la acostarea navei în dana de operare, starea de sănătate a echipajului va fi evaluată de personalul Cabinetului Medico-Sanitar de Frontieră. Abia după aceea se va permite operarea navei. 
x    x    x
Este de așteptat ca firmele de agenturare să le comunice,din timp, armatorilor măsurile adoptate de autoritățile române. Aceștia se vor gândi de zece ori înainte de a-și trimite navele la Constanța și vor lua măsurile necesare pentru a evita carantina. Niciun armator nu este nebun să își trimită nava să stea 14 zile în carantina din radă, întrucât staționarea i-ar provoca cheltuieli inutile și pierderi usturătoare.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.4369 secunde