Din cauza Covid-19

Navigatorii români sunt "prizonieri" pe mare!

9342
Navigatorii români sunt

Articole de la același autor

La data de 30 iulie 2019, România avea 30.885 de navigatori atestați pentru sectorul maritim, din care: 4.749 ofițeri aspiranți (cadeți), 6.994 ofițeri maritimi de nivel operațional, 8.669 ofițeri maritimi de nivel managerial, 807 ofițeri maritimi portuari și 9.666 nebrevetați. Dintre aceștia, 14.000-15.000 se află pe mare, pe diferite nave străine, în orice moment.

Plasarea lor în flota mondială este asigurată de 116 agenții de crewing autorizate. 21 dintre acestea, însumând 60% din piața de forței de muncă marinărești a României, sunt membri ai Asociației Naționale a Agențiilor de Crewing din România.

- Domnule Romeo Stavăr-Vergea, cum afectează criza coronavirusului munca și viața navigatorilor români? Mai pot fi efectuate schimburile de echipaje?

- În momentul de față, acestea se efectuează cu mare dificultate. Multe porturi și aeroporturi interzic sau pun în carantină cetățenii europeni. Sunt companii de management și armatori care au suspendat, unele pe perioadă determinată, altele până la un aviz ulterior, schimburile de echipaj din cauza restricțiilor de pe aeroporturi și de la frontierele multor state. O problemă cu care ne confruntăm la nivelul asociației este schimbarea situației foarte rapid de la o zi la alta. Este posibil ca un navigator să fie trimis din țară pentru schimbul de echipaj în alt port al lumii, iar până să ajungă la navă, se schimbă reglementarea pe aeroporturi. Omul este blocat, fiind nevoit să se întoarcă acasă.

- Ce se întâmplă cu agențiile de crewing? Mai funcționează, mai lucrează cu navigatorii în aceste condiții?

- Probabil că, gradual, tot mai multe companii vor suspenda schimburile de echipaje pentru navigatorii europeni în perioada următoare, ca urmare a anunțurilor primite de la armatori. În România, sunt multe agenții în care, la acest moment, se lucrează de acasă sau parțial de acasă, cu efective reduse. Și Autoritatea Navală Română a redus programul de lucru cu navigatorii, limitându-l la situațiile urgente, semnalate de companiile de crewing (pentru eliberări și prelungiri de valabilitate a documentelor).

- Contractul de îmbarcare al navigatorilor aflați la bordul navelor va fi prelungit? Cu câte luni?

- În prezent, în funcție de armator, durata de ambarcare este de două luni (în sectorul off-shore) până la șase luni. Media ambarcării pentru navigatorii români este de patru - cinci luni. Din nefericire, unii dintre navigatori vor fi nevoiți să își prelungească contractele, din motive ce nu depind de companiile angajatoare. Desigur, sunt afectați și navigatorii de acasă, care și-au terminat rezervele financiare și care doresc să se îmbarce.

- Cum se rezolvă cazurile speciale, neprevăzute, de la bordul navelor?

- Cazurile speciale de pe nave (accidente, îmbolnăviri, probleme foarte grave apărute în familie) vor fi tratate punctual de către armatori. Probabil vor fi analizate cu atenție și vor fi căutate soluții, pentru că, la momentul acesta, a găsi o rută pe care să repatriezi pe cineva sau să trimiți pe cineva într-un port devine, de la o oră la alta, tot mai dificil. În acest moment, cel mai dificil lucru cu care s-ar putea confrunta o companie este să îmbarce un marinar fără să știe că e infectat cu coronavirus și, la bord, acesta să îl transmită celorlalți membri ai echipajului. Mijloacele de asigurare a asistenței sanitare pe navă nu se pot compara cu cele de la uscat. O navă aflată în mijlocul oceanului nu poate suna la 112 să vină ambulanța.

- Este posibil așa ceva? Navigatorii nu sunt examinați medical înainte de a pleca pe mare?

- Navigatorii nu fac vizita medicală înainte de plecarea în fiecare voiaj. Avizul medical, care poate fi valabil un an sau doi ani, reflectă situația la momentul eliberării. Din momentul efectuării vizitei medicale și până la momentul sosirii la bordul navei, se poate întâmpla orice. În plus, nu se fac teste de coronavirus la cerere, nu se fac nici pe aeroporturi, iar pentru cei ce îl fac durează câteva zile până obțin rezultatul.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.4153 secunde