Nu-i suficientă voința politică pentru redeschiderea liniei ro-ro Constanța - Pendik

918
Nu-i suficientă voința politică pentru redeschiderea liniei ro-ro Constanța - Pendik - navaroroaudacia-1365092724.jpg
România și Turcia vor să repornească linia de transport ro-ro între porturile Constanța și Pendik. Intenția a fost anunțată marți, 2 aprilie 2013, în cadrul unei întâlniri între ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, și ambasadorul Turciei la București, Ömür Șölendil.

Trebuie spus că transportul de linie între cele două țări este presărat cu numeroase eșecuri. Țara noastră a avut în exploatare liniile de ferry-boat Constanța - Samsun (începând din octombrie 1995) și Constanța - Deringe (din 1999). În fiecare lună, ferry-boat-urile românești "Mangalia" și "Eforie" asigurau două-trei curse pe aceste rute.

În anul 2002, cele două nave circulau încărcate la 70 - 80% din capacitate. Din portul Constanța, transportau mărfuri generale (de la produse alimentare până la materiale de construcții), produse chimice, metalurgice și siderurgice. Invers, veneau cu materiale de construcție finite (rigips, ornamente, ciment) și fructe mediteraneene.

În anul 2006, "Mangalia" și "Eforie" au transportat 116.598 tone între Constanța și alte porturi din zona Mării Negre. În 2007, volumul de marfă a scăzut la 75.316 tone, în 2008 - la 43.435 tone, pentru ca în semestrul I al anului 2009 să coboare la 4.806 tone și să înghețe. Navele au fost trimise în parcul rece, în con-servare.

La acest eșec au contribuit, nu doar, uzura fizică și morală a celor două ferry-boat-uri, ci și mana-gementul dezastruos al SNTF "CFR Marfă", care nu a știut să atragă fluxurile de marfă. S-a ajuns ca activitatea de ferry-boat să genereze o pierdere de circa 2 milioane euro pe an.

În 2004, o companie turcească a inițiat linia de croazieră Constanța - Istanbul, cu ferry-boat-ul "Arielle", care a asigurat câteva curse.

Nava avea 1.200 de locuri pentru pasageri, putea prelua 350 de autoturisme, circa 80 de track-uri și chiar autobuze cu călători. Călătoria dura 8 ore, iar prețul unui bilet Constanța - Istanbul era de 40 de euro de persoană. Din motive de eficiență, linia de pasageri a durat doar o vară.

La începutul anului 2011, Binali Yildirim, ministrul Transporturilor și comunicațiilor din Turcia, și Anca Boagiu, ministru al Trans-porturilor din România, la acea vreme, anunțau deschiderea liniei ro-ro Pendik - Constanța.

Inaugurată abia pe 20 noiembrie 2011, în Turcia, cu mare fast și multe promisiuni, linia a rezistat doar 11 luni. A fost suspendată

la mijlocul lunii septembrie 2012, fără niciun avertisment și nicio motivație din partea companiei de navigație U.N. Ro-Ro Ýțletmeleri.

În perioada cât a funcționat, linia înregistrase o creștere continuă. Numărul truck-urilor cu mărfuri, debarcate și îmbarcate din portul Constanța, ajunsese la 1.500 pe lună. Este drept, ro-ro-urile veneau și plecau pe jumătate goale, dar toată lumea privea cu încredere viitorul.

Este evident faptul că linia de navigație a fost suspendată din motive de profitabilitate. Numărul prea mic de truck-uri, volumul scăzut de mărfuri nu i-au asigurat câștigul care să-i justifice existența.

Autoritățile din România și Turcia au cele mai bune intenții, susținând ideea reluării transportului ro-ro între cele două țări, dar cu ce șanse de reușită? Piatra de încercare a acestui proiect rămâne eficiența economică, or tocmai la acest capitol trebuie să lucreze autoritățile din Turcia și România, împreună cu transportatorii maritimi și auto. Dacă aceștia din urmă nu sunt sprijiniți să facă profit, linia nu va rezista nici jumătate de an.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4264 secunde