Opt nave sub standard au fost reținute în porturile românești

261

Articole de la același autor

Începând din data de 24 februarie 2022, Marea Neagră a devenit o zonă nesigură pentru navigația comercială. Vina nu aparține „coșciugelor plutitoare” care se încumetă să se aventureze pe apele ei învolburate, ci navelor de război rusești. Ele fac legea în Marea Azov și în regiunea de nord a Mării Negre, blocând porturile Ucrainei și punând în pericol transportul maritim comercial.

Astfel, pentru prima oară de la cel de al Doilea Război Mondial, Marea Neagră a devenit cu adevărat o mare nesigură, în care amenințarea o reprezintă navele de război rusești și minele marine. „Meritul” îi revine exclusiv lui Vladimir Putin, președintele Federației Ruse, cel care a ordonat invadarea Ucrainei.





Scade numărul detențiilor

Chiar și în aceste condiții, inspectorii de Port State Control din porturile Mării Negre își fac datoria de a curăța regiunea de coșciugele plutitoare. În primele patru luni ale anului 2022, aceștia au reținut un număr de 46 de nave pentru deficiențe. În aceeași perioadă din anii precedenți fuseseră reținute: 62 de nave în 2021; 78 de nave în 2020; 70 de nave în 2019; 108 nave în 2018. Scăderea numărului detențiilor de la un an la altul demonstrează că exigența sporită a autorităților portuare din această zonă dă roade. Piața Mării Negre începe să se curețe de coșciugele plutitoare, de navele sub standard. Așa se explică și reducerea dramatică a numărului de accidente navale din această regiune.

Marea Neagră își câștigase, în trecut, un trist renume, fiind considerată printre cele mai periculoase din lume. Pentru numărul mare de accidente se dădea vina pe furtunile iscate din senin, care luau prin surprindere hârburile trimise pe mare, la pieire sigură. În ianuarie – aprilie 2022, în topul reținerilor au condus porturile din Rusia, cu 23 de nave, fiind urmate de: România cu 8 nave, Ucraina cu 6 nave, Turcia cu 4 nave, Bulgaria cu 3 nave și Georgia cu 2 nave.





Evită porturile românești


În porturile maritime românești, inspectorii de Port State Control au verificat, în perioada ianuarie - aprilie 2022, un număr de 203 nave, din care: 145 de nave în portul Constanța, 23 de nave în portul Galați, 22 de nave în portul Midia, 6 nave în portul Brăila, 5 nave în portul Tulcea și 2 nave în portul Mangalia. Faptul că, din cele 203 de nave inspectate, doar opt au fost reținute, respectiv 3,94%, este cea mai bună dovadă că navele sub standardele tehnice internaționale evită porturile românești.

De regulă, cele mai multe dintre navele reținute în porturile de la Marea Neagră au depășit vârsta de 20 de ani și sunt înregistrate sub pavilioane extrem de permisive în ceea ce privește respectarea convențiilor internaționale, pavilioane aflate pe „lista neagră” a Paris Memorandum, respectiv: Tunisia, Belize, Togo, Insulele Cook, Moldova; Tanzania, Sierra Leone și Insulele Comore.

Scăderea numărului de rețineri în porturile românești, în perioada 1 ianuarie – 30 aprilie, de la 34 de nave în 2015 la 21 nave în 2016, la 23 nave în 2017, la 9 nave în 2018, la 11 nave în 2019, la 3 nave în 2020, 7 nave în 2021 și la 8 nave în 2022 demonstrează că măsurile luate de-a lungul anilor împotriva navelor sub standardele tehnice internaționale au dat roade. Acestea ocolesc porturile României.



Navele reținute în porturile românești


Cele opt nave reținute în primele patru luni ale anului 2022 de către inspectorii de Port State Control români sunt:

- cargoul „Pallada” (2.457 tone registru brut, construit în 1968, pavilion Insulele Comore), reținut în portul Brăila;

- cargoul „Gelibolu 2” (997 tone registru brut, construit în 1983, pavilion Guineea), reținut în portul Constanța;

- bulk-carrier-ul „Meghna Fortune” (35.210 tone registru brut, construit în 2015, pavilion Bangladeș), reținut în portul Constanța;

- tancul de produse chimice „Azerbaidjan” (4.698 tone registru brut, construit în 2014, pavilion Federația Rusă), reținut în portul Constanța;

- cargoul „Ambasador S” (2.449 tone registru brut, construit în 1994, pavilion Insulele Panama), reținut în portul Constanța;

- remorcherul „Tahiti” (263 tone registru brut, construit în 1990, pavilion Ucraina), reținut în portul Constanța;

- cargoul „Dyna Bulk” (2.719 tone registru brut, construit în 1984, pavilion Sierra Leone), reținut în portul Constanța;

- bulk-carrier-ul „Brenda” (43.430 tone registru brut, construit în 2011, pavilion Panama), reținut în portul Constanța.



Noul regim de inspecții

Începând cu data de 23 martie 2017, în porturile maritime românești a fost introdus un nou regim de inspecții de Port State Control (PSC). Acesta este reglementat prin memorandumul de înțelegere adoptat împreună cu autoritățile maritime din Bulgaria, Georgia, Federația Rusă, Turcia și Ucraina.

Noul regim de inspecții are în vedere siguranța navigației, protecția mediului marin, condițiile de muncă și viață la bordul navelor, dar și necesitatea evitării competiției neloiale între porturile din zona Mării Negre. În funcție de profilul de risc al navei, se stabilește schema inspecțiilor periodice și adiționale, precum și frecvența acestora.

Aplicarea cu consecvență a noului regim de inspecții de către toate statele din regiune va conduce la curățarea pieței Mării Negre de navele sub standard, la scăderea numărului accidentelor de navigație și la îmbunătățirea condițiilor de muncă și viață ale echipajelor.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.6875 secunde