Pacea Învierii n-a ajuns la administrația portului Constanța

646
1
Pacea Învierii n-a ajuns la administrația portului Constanța - portgreva-1334590548.jpg

Articole de la același autor

În prima zi de muncă de după Paște, oamenii merg la serviciu cu lumina Învierii în suflete. Își propun să fie mai buni, mai calmi, mai prietenoși cu semenii lor. Vor să uite de toate neînțelegerile, supărările și conflictele din trecut și, cu pacea în suflet, se salută: "Hristos a înviat! Adevărat a înviat!"

Cu teama în suflet

Nu pot să nu mă gândesc cu tristețe la cei aproape 1.000 de oameni care muncesc în Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța și care se află în conflict cu conducerea. Este vreunul care să meargă senin la grevă? Sunt convins că cei mai mulți au inima chircită de grija pentru viitorul slujbei lor.

În această dimineață, colegii de baricadă se vor întâlni și se vor adresa unul altuia după tradiție - "Hristos a înviat! Adevărat a în-viat!" - dar nu vor simți liniștea și siguranța ce vin din credință. Cum să fii liniștit și sigur când ești în… război?!

Până în Vinerea Mare, directorii companiei au fost întâmpinați cu huiduieli și fluierături. Li s-a cerut demisia și, pentru că demisia nu a venit, nu au fost lăsați să meargă la serviciu. Ce se va întâmpla astăzi? În loc ca directorii și subalternii să-și spună "Hristos a înviat! Adevărat a înviat!", va răsuna, iarăși, corul huiduielilor și fluierăturilor?

Pacificatorul de serviciu

Paștele nu a adus lumina și pacea în portul Constanța. Con-flictul a ajuns în cea de a 54-a zi și nu cred că, în această clipă, poate spune cineva cât va mai dura. În condițiile date, este greu să fii obiectiv și să deslușești toate resorturile și implicațiile.

De la Revoluția din Decembrie ´89 și până astăzi mi-a fost dat să analizez și să scriu despre zeci de conflicte de muncă din sectorul de stat și cel privat. Din aceste numeroase exemple, au rezultat anumite mecanisme de rezolvare.

De fiecare dată când conduce-rea executivă și salariații nu au mai fost în stare să reia dialogul și să găsească soluții, responsabilitatea stingerii conflictului a fost preluată de nivelurile de conducere supe-rioare: administratori mai întâi, patronat în ultimă instanță.

În cazul conflictului de la CNAPMC, punțile dialogului social dintre sindicat și conducerea operativă au fost tăiate. Partea socială refuză tratativele cu directorii societății, le cere demisia și le blochează accesul la muncă.

Întrucât consiliul de administrație se comportă ca un spectator al evenimentelor, singurul care poate adopta măsuri pentru stingerea conflictului este patronatul. Acum, toată greutatea cade pe umerii acționarului majoritar: Ministerul Transporturilor. Lui îi revine rolul pacificatorului de serviciu.

Cum a acționat ministerul?

Cum a acționat ministrul Ale-xandru Nazare până în prezent? S-a întâlnit separat cu părțile implicate. A primit informări, liste de revendicări și reclamații. A trimis o echipă a corpului de control care a prezentat un prim raport. Apoi, pe 9 aprilie 2012, a semnat ordinul pentru o nouă acțiune a corpului de control la CNAPMC. Până azi, echipa nu a ajuns la Constanța.

În după amiaza zilei de 12 aprilie, biroul de presă al Minis-terului Transporturilor a dat publicității un comunicat din care reiese că acționarul majoritar:

- "urmărește cu atenție situația tensionată de la CNAPMC";

- "condamnă escaladarea conflictului sindical, apelarea la mijloace violente de protest sau la amenințări directe la adresa conducerii CNAPMC, considerând că orice formă de protest trebuie menținută în limitele legii";

- "recunoaște dreptul legal la protest, dar consideră inadmisibil ca în România anului 2012 repre-zentanților conducerii unei companii de stat să li se interzică accesul în sediul companiei de către o parte a angajaților";

- "s-a implicat în soluționarea acestui conflict și participă activ la identificarea soluțiilor necesare deblocării situației".

Se precizează că anunțatul control de fond e în derulare și că rezultatele care vizează și aspectele ridicate de liderii sindicali în revendicările lor vor sta la baza deciziilor pe care conducerea ministerului le va lua. În finalul comunicatului, ministerul cheamă părțile aflate în conflict "la calm și dialog".

O asumare publică

Comunicatul de presă clarifică un aspect deosebit de important: ministerul își asumă în mod public responsabilitatea gestionării conflictului. De acum înainte, de el depinde cât de repede și în ce fel va fi soluționat. Din păcate, în comunicat nu se precizează niciun calendar, lucru regretabil și de natură să ascută și mai mult tensiunile.

Dată fiind situația de la fața locului, îndemnul la "la calm și dialog" adresat în finalul comunicatului de presă este total nefericit. Cum pot fi calmi angajații care se tem pentru viitorul lor sau directorii care sunt huiduiți și li se cere demisia? Se poate lega un dialog social în condiții de "război", când nici pe timp de pace nu a existat așa ceva între cele două părți?

Comentează știrea

matrix
17 aprilie 2012
Paste fericit!

Sa va fie rusine celor din minister, sa-ti fie rusine d-le Popa...nu este admisibil ca un director care nu se mai intelege deloc cu angajatii sai, sa fie mentinut in functie de structuri ca sa-si atinga obiectivele de interese...pacat ca nu va intereseaza oamenii si binele acestora...."viata buna se construieste cu oameni si fiind alaturi de ei, nu impotriva lor pentru niste interese de moment" oricum angajatii CN APM SA au devenit mult mai uniti si mai buni, ceea ce inseamna foarte mult pt ei si pt aceasta institutie...MULT RESPECT DOMNULUI MATEI!!!!!

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 11 Aprilie 2012
Stire din Economie : Bubuie tobele în portul Constanța
Sâmbătă, 07 Aprilie 2012
Stire din Eveniment : Polițiștii infractori vor să fie liberi
Pagina a fost generata in 0.4994 secunde