Parlamentul României pregătește o lovitură teribilă pentru industria navală

8123
Parlamentul României pregătește o lovitură teribilă pentru industria navală - parlamentulromanieipregatesteolo-1590071709.jpg

Articole de la același autor

Timp de 30 de ani, constructorii de nave din România au fost ignorați de partidele politice. Social-democrații și-au adus aminte de navaliști abia acum, de când se află în opoziție. Voturile miilor de lucrători din industria navală au devenit extrem de importante pentru ei. Dar în schimbul lor trebuie dat ceva. De unde anume? Ei, asta-i bună! De la angajatori și de la bugetele statului!

Astfel a apărut proiectul de modificare și completare a Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Inițiatorii - cinci deputații social-democrați - au propus următoarele:

- lucrătorii din sectorul de construcții de nave să poată ieși anticipat la pensie, fără a fi penalizați. Este vorba de cei ce desfășoară activități precum: control nedistructiv cu radiații ionizante, izolare cu vată minerală, galvanizare, sablare zincare, vopsitorie, sudură, montare - demontare schele, lăcătușerie montaj, tubulatură montaj, polizare montaj, mecanică montaj și electrică montaj.

- stagiul complet de cotizare pentru aceștia să fie de 30 de ani, iar vârsta minimă de pensionare să coboare la: 53 de ani pentru femei și 55 de ani pentru bărbați.

În sprijinul propunerilor avansate, inițiatorii au adus următoarele argumente (nesusținute de dovezi): condițiile de muncă din industria navală sunt grele, periculoase pentru sănătatea lucrătorilor; riscurile la care sunt supuși lucrătorii din șantierele navale sunt semnificative în comparație cu alte sectoare economice.

Cum era de așteptat, proiectul care a trecut prin mașina de vot a Senatului și a ajuns la Camera Deputaților.

ANCONAV reacționează

Asociația Constructorilor Navali din România (ANCONAV) a luat poziție față de acest proiect legislativ printr-o scrisoare adresată Guvernului și președinților celor două camere legislative. Sunt prezentate argumente ce contrazic afirmațiile inițiatorilor actului normativ, precum și consecințele negative ale acestuia.

În mesaj se arată că, în anii 2001 - 2003, inspectoratele teritoriale de muncă au verificat noxele, instalațiile, procesele tehnologice, măsurile tehnice, sanitare și organizatorice de protecție a muncii din șantierele navale. Pe baza controalelor din teren, s-a stabilit că locurile de muncă din industria navală nu îndeplinesc criteriile legale pentru încadrarea în categoria celor cu condiții deosebite sau speciale. Dimpotrivă, acestea au condiții normale de muncă, fiind certificate în acest sens.

În plus, în perioada 2001 - 2020, condițiile de muncă din industria navală au cunoscut o îmbunătățire continuă, datorită investițiilor în tehnologii moderne, iar securitatea muncii a crescut.

ANCONAV atrage atenția că, pe de o parte, legislația nu permite încadrarea de noi locuri de muncă în condiții speciale sau deosebite de muncă, iar pe de altă parte, ea obligă angajatorii să normalizeze condițiile de muncă.

Asociația precizează că, "la nivel european, industria navală este încadrată în categoria condițiilor normale de muncă. Spre referință, vă supunem atenției care este vârsta de pensionare a lucrătorilor din țările unde se află cele mai mari șantiere navale din Europa, după cum urmează: Franța - 62 de ani; Norvegia - 72 de ani; Spania - 67 de ani; Olanda - 67 de ani; Portugalia - 66 de ani și 6 luni".

Consecințe negative

Adoptarea proiectului de lege va avea consecințe negative asupra industriei navale din România, avertizează ANCONAV. Astfel, includerea lucrătorilor în condiții de muncă speciale va conduce la creșterea fiscalității aferente muncii, șantierele navale fiind obligate să achite o contribuție de 8%, care se va reflecta în costurile de producție și prețurile navelor. Ca urmare, competitivitatea lor va fi semnificativ diminuată. După cum se știe, piața construcțiilor de nave este una globală, dominată de șantierele navale din China și Coreea de Sud, care primesc subvenții de la stat.

Mai mult, prin pensionarea timpurie a lucrătorilor, sectorul naval este amenințat cu pierderea a cel puțin 20% din forța de muncă existentă, fără posibilitatea înlocuirii ei cu alt personal calificat.

"Având în vedere toate aspectele mai sus menționate, apreciem că o eventuală completare a Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii, în maniera prezentată de inițiatori, ar fi una prematură", se spune, cu eleganță, în scrisoarea semnată de Florin Marian Spătaru, președintele ANCONAV, și Gelu Stan, directorul executiv al asociației.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.7175 secunde