Pârtie pentru șoseaua de coastă a Constanței | GALERIE FOTO

4594
38

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, aprobate prin HG nr. 53/2011. Scopul actului normativ
este de a înlătura piedicile din calea exproprierilor.

Nu este pentru prima oară când se aduc modificări. De la apariția legii și până în prezent, expropriatorii a avut mult de furcă cu expropriații, care s-au adresat justiției invocând o mulțime de motive. De fiecare dată, statul a reacționat schimbând legislația în favoarea sa.
Actualul proiect atrage atenția prin introducerea unei noi prevederi, care se referă expres la locuitorii din zona litoralului și în care se precizează: "În cazul exproprierii pentru realizarea obiectivelor de ecologizare și de reabilitare a zonei litorale a Mării Negre, termenul în care proprietarii imobilelor au obligația prezentării la sediul expropriatorului în vederea stabilirii unei juste despăgubiri este de 30 de zile lucrătoare de la data notificării prevăzute la alin (3). Notificarea prevăzută la alin (3) va conține și termenul de eliberare a imobilului, termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile lucrătoare de la data acesteia."
Evident, respectiva modificare nu este făcută de florile mărului, ci pentru că este vorba de lucrări de utilitate publică, de interesul unor expropriatori și de o anumită urgență.
Despre ce lucrare ar putea fi vorba? Cel mai amplu proiect din zona litoralului românesc, care are nevoie de o lege favorabilă și rapidă pentru exproprieri, este cel al șoselei de coastă a Constanței, al cărui nume oficial este "Riviera Tomis - între stațiunea Mamaia și portul Tomis Constanța".
Conform studiului de fezabilitate, șoseaua de coastă va urmări picio-rul falezei între portul Tomis și Pescă-rie, al cărui taluz va fi stabilizat cu ancore elicoidale.
Șoseaua va avea 5,48 km, cu următoarele caracteristici: rigolă carosabilă de 0,90 m; patru benzi de circulație, cu lățimea totală de 12 m; spațiu verde de 1 m, cu iluminat public; pistă pentru cicliști cu lățimea de 2 m; trotuar cu lățimea de 2 m. În total, întreaga lucrare va avea lățimea de 17,90 metri.
Stâlpii de iluminat vor fi amplasați din 25 în 25 m și dotați cu corpuri de iluminat pentru carosabil și pentru pista de cicliști și trotuar. Vor fi amplasate 524 locuri de parcare la plaja Modern, Pescărie și intersecția cu bdul. Mamaia.
Vor fi realizați:
- 4 km de diguri de apărare împotriva valurilor, cu înălțimea de 5,50m peste nivelul mării;
- 5,48 km de șosea de coastă;
- 1,55 km de străzi de acces;
- 524 locuri de parcare;
- rețeaua de alimentare cu energie electrică JT - LES 0,4 kV - 1.250 m;
- 4 branșamente pentru consumatori:
- rețeaua de iluminat stradal de 10.475 m;
- corpuri de iluminat (inclusiv stâlpi) 75 W.
Valoarea totală a investiției este estimată la 186.332.870 lei (44.072.43 euro, la un curs de 1 euro = 4,2332 lei), la care se adaugă TVA. Din total, 37.757.990 euro reprezintă lucrările de construcții montaj.
Cu comentariul că prezența poluatorilor auto în zona de coastă nu este de dorit, investiția este utilă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, pentru că se valorifică turistic, edilitar, comercial un spațiu imens, care nu este exploatat de comunitate.
Problemele pe care le ridică proiectul sunt însă de altă natură. În primul rând este vorba de finanțare. Bugetul local este insuficient pentru nevoile curente ale orașului; nu poate suporta investiția, cu atât mai mult cu cât, în timpul campaniei pentru alegerile locale din 10 iunie 2012, primarul Radu Mazăre a promis că va construi un nou CET. O creștere a impozitelor și taxelor locale este exclusă, în condițiile în care populația și agenții economici se confruntă cu fiscalitatea excesivă și cu creșterea prețurilor gigacaloriei, carburanților și electricității.
Soluția este atragerea finanțării europene. Proiectul are componente de mediu, de dezvoltare a unor destinații turistice și de creștere a numărului locurilor de muncă, pentru care ar putea obține eligibilitatea. Totul depinde de modul în care va fi prezentat.
În cazul în care va apela la fondurile europene, administrația locală va trebui să renunțe la vechile năravuri, să realizeze investiția în condiții de transparență totală, să încredințeze lucrările prin licitații fără dedicație.
De va obține finanțare europeană, administrația locală va trebui să contribuie și ea cu o sumă. Din taxe și impozite, va trebui să-i despăgubească pe expropriați. Și tare mă tem că e vorba de foarte mulți bani. În ultimii 12 ani, zona de coastă s-a umplut de proprietari privați și de vile. În ce condiții au primit terenurile, doar inițiații din Primăria Constanța cunosc. Pentru unii dintre ei, exproprierea va fi afacerea vieții.
După cum merg lucrurile, sunt convins că lucrările la șoseaua de coastă vor începe în mandatul aces-tei administrați, cu sau fără finanțare europeană, dar cu contribuția constănțenilor care vor plăti fără să fie întrebați. Nu știu dacă va fi și terminată.
Dubiile mele pleacă de la două experiențe nefericite. Cazinoul Constanța a fost concesionat de administrația locală unui investitor privat, care l-a adus la stadiul de ruină. Investiția de la baza străzii Traian, care trebuia, printre altele, să asigure consolidarea malului, a început cu binecuvântarea administrației locale. Ce s-a ales de ea? Lucrările sunt blocate, iar strada și blocurile din vecinătate sunt în pericol.
Tare mă tem, că o lucrare de asemenea importanță și anvergură se va îneca într-un imens scandal, fără a fi dusă la bun sfârșit. Experimentul de pe strada Traian, îmi dă dreptul să fiu îngrijorat mai ales pentru siguranța costieră. Pe de altă parte, am motive să cred că investiția va costa nu doar 40 de milioane de euro cum s-a estimat, ci dublu. O demonstrează mii de cazuri de investiții făcute din bani publici.



Comentează știrea

38 comentarii. Pagina 1 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 ...4 
Marius
27 iunie 2012
Ali Baba si cei 40 de hoti

Eforie este condusa de mafioti, iar Brailoiu este seful lor. Cea mai stralucitoare realizare a lui Brailoiu a fost distrugerea sistematica, an de an, a turismului din Eforie. Cea mai ridicola, nerusinata si nebuna actiune a lui Brailoiu in acest sens a fost taxa de parcare. Oriunde parcheaza un turist in Eforie, chiar si in locuri total neamenajate, e fortat de mafia lui Brailoiu sa plateasca taxa de parcare. Nicaieri in Romania nu se practica aceasta taxa criminala. Am vazut nenumarati turisti cum au plecat scirbiti cind hienele lui Brailoiu le-au cerut taxa de parcare. Taxa asta nu numai ca e foarte mare dar, in primul rind e extrem de OFENSATOARE PTR. CA E TILHARIE PE FATA.Aceasta taxa meschina reprezinta principala cauza a dezastrului pe care-l inregistreaza turismul si comertul in Eforie in ultimii ani. Mafiotii, in general, pot fi impartiti in doua categorii distincte: destepti si idioooti. Brailoiu nu face parte din prima categorie.

mic investitor
27 iunie 2012
eforie nord

Brailoi si gasca nu au facut nimic in doua mandate.Pe aleea Belona aumontat bariera 10 lei de masina pentru bani negri Aleeia arata ca dupa un uragan ,nu asfalt nu iluminat corespunzator O mare tiganie de la un capat la altul Pe strada care duce la pliclinica Grand trotuarul este foarte rau Zilnic primarul primeste felicitari de la pacienti cu carucioare Halal Brailoiule

bruno
27 iunie 2012
ptr. nr 1

si in Sibiu se cere taxa de parcare pe toate strazile din centru,fara a fii parcari amenajate..

sobo
27 iunie 2012
altii

si in praga, si in berlin, si in florenta, si in madrid... dar noua ne place doar mocangeala...

Răspuns la: ptr. nr 1
Adăugat de : bruno, 27 iunie 2012
si in Sibiu se cere taxa de parcare pe toate strazile din centru,fara a fii parcari amenajate..
localnic
27 iunie 2012
Ptr. tilharii bruno (cred ca esti foarte brunet) si sobo(sabotor desavirsit)

Este clar ca voi sunteti cei care tihariti turistii cu taxa asta care se practica PESTE TOT. Voi sunteti cei care ne nenorociti pe noi ceilalti care traim din turism si din comert. Voi sunteti tilharii si, ca orice tilhar, aduceti argumente infame in favoarea tilhariilor voastre!!!

George
27 iunie 2012
Ptr. sobo care este practic bruno(dupa cum scrie la 4)

Deja a inceput sa ma doara capu de conostintele tale in materie de orase europene. Dar, spune-ne si noua, ce faceai tu acolo: vindeai seminte la coltul strazii? recitai poezia "da nene si mie un ban ca mor de foame"? Mama ta lucra si ea acolo? La trotuar?

Parintele Mousaios
6 februarie 2014
taxa parcare

Fii serios, tu compari orasele mai sus mentionate cu Eforie? Ai o problema de perceptie grava. Eforie este in declin si are nevoie de turisti si de investitii pentru o dezvoltare cat de cat decenta. Abia dupa asta autoritatile pot cere taxe de acces, parcari etc. Aici nu se discuta de mocangeala ci despre fomistii care cer bani fara merit si fara scupule. Adica de Mafie.

Răspuns la: altii
Adăugat de : sobo, 27 iunie 2012
si in praga, si in berlin, si in florenta, si in madrid... dar noua ne place doar mocangeala...
ray ban sunglasses outlet
17 mai 2014
ray ban sunglasses outlet

I'm still learning from you, as I'm making my way to the top as well. I definitely liked reading all that is posted on your site.Keep the tips coming. I liked it! ray ban sunglasses outlet http://raybansunglasses.secondhandboxman.com

michael kors factory
24 mai 2014
michael kors factory

Thought I would comment and say neat theme, did you code it on your own? It looks really good! michael kors factory http://michaelkorfactory.wildbillselectronics.com

jimmy choo wedding shoes
19 iulie 2014
jimmy choo wedding shoes

In the series of sports shoes, Nike Free run 3.0 v5 is the most famous and popular in the whole world and it is loved by people from all over the world for its unique and special design, so people always show huge interests in purchasing the unique sneakers. They like these products very much. No matter where you are and who you are, Nike Free run 3.0 v5 would be your first choice. There are many styles and colors for you to choose, so you needn't to face any trouble in choosing their favourite shoes. jimmy choo wedding shoes http://www.globaldynamicsthailand.com/

38 comentarii. Pagina 1 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 ...4 

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 17 Martie 2012
Stire din Cetățenești : Tomis Nord, "ghetoul" de barăci!
Pagina a fost generata in 0.7862 secunde