Reuniune de criză în terminalul de pasageri, de la Constanța

Portuarii se întâlnesc cu șefii din Ministerul Transporturilor

807
Portuarii se întâlnesc cu șefii din Ministerul Transporturilor - c9192bb327ea10b13ad82cc3c088164e.jpg
Conducerea Ministerului Trans-porturilor se întâlnește cu portuarii. Astăzi, în terminalul de pasa geri din portul Constanța, reprezentanții statului vor sta față în față cu patronii și liderii sindicatelor portuare.

O criză cum n-a văzut portul
De la declanșarea crizei economice mondiale, industria portuară românească se confruntă cu situația cea mai critică din ultimii 50 de ani. Traficul de mărfuri a scăzut cu circa 30%, pe ansamblu, dar unii dintre operatori au pierderi de activitate de 50 – 65% și chiar mai mari.
Fluxuri întregi de mărfuri au dispărut din port. Minereul de fier, cărbunele și îngrășămintele chimice au devenit o amintire. Dacă nu ar fi fost uriașele cantități de cereale din producția internă și din tranzit, cheresteaua și fierul vechi, portul Constanța ar fi trebuit să tragă obloanele de multă vreme.
Scăderea traficului s-a reflectat în bilanțurile și conturile agenților economici. Foarfecele crizei le-a ciopârțit veniturile, obligându-i pe patroni și manageri să umble la costuri, cu bisturiul. De la reducerea cheltuielilor materiale s-a ajuns, în cele din urmă, la am-putarea salariilor și a locurilor de muncă. Viitura concedierilor s-a pornit și nicio stavilă nu stă în calea ei.

1.000 de lucrători concediați
Portuarii s-au văzut depășiți de evoluția crizei. Au făcut tot ceea ce a depins de ei pentru a rezista. Au ajuns la concluzia că, de acum înainte, este nevoie de intervenția, de ajutorul statului. Ei plătesc sume uriașe sub formă de taxe, impozite, redevențe, contribuții, tarife și chirii. De banii ăștia trebuie să miște și statul român măcar un deget pentru ei.
Întâlnirea de astăzi este organizată atât la solicitarea Federației Naționale a Sindicatelor Portuare, cât și a Organizației Patronale "Operatorul Portuar".
"Au trecut circa opt luni de zile de când ne confruntăm cu criza din sectorul portuar. Până în prezent, au fost disponibilizați circa 1.000 de lucrători numai din portul Constanța, dar și alții din porturile dunărene. Concedierile nu s-au oprit. Această instabilitate a locurilor de muncă și problemele pe care le întâmpinăm, credem că nu pot fi rezolvate de către comunitățile portuare, de către partenerii sociali din porturi: autorități, patroni și sindicate. Este necesară intervenția, în baza unui program pe termen scurt și mediu, a Guvernului României, a Ministerului Transporturilor. Patronii se confruntă cu lipsa traficului și cu mari probleme în achitarea redevențelor, chiriilor și tarifelor. Din cauza reticenței băncilor, care nu acordă credite, duc lipsă de lichidități. Noi, muncitorii portuari, avem, de asemenea, mari probleme. Mulți dintre noi au de achitat rate la bănci, au familii numeroase de întreținut. În această perioadă, s-au făcut mari disponibilizări. Unii dintre cei concediați au primit salarii compensatorii, iar alții, nu, în ciuda prevederilor contractului colectiv de muncă la nivel de ramură. Până astăzi, nimeni nu a discutat problema celor 1.000 de oameni care au îngroșat rândurile șomerilor" – a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Petre Costel, președintele Federației Naționale a Sindicatelor Portuare.
El a precizat că la reuniunea din portul Constanța va lua parte și Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical. "Va prezenta un program de finanțare externă pentru susținerea operatorilor și lucrătorilor din port pe o perioadă de până la 3 ani, până când se preconizează că va trece criza mondială" – a specificat liderul docherilor.

Ce vrea patronatul?
Una dintre propunerile patronatului va fi ca, pe perioada traficului scăzut, administrația portuară să diminueze tarifele și chiriile, așa cum și agenții economici au micșorat tarifele de operare, chiar și cu 50%. Povara crizei trebuie împărțită în mod egal pe umerii mediului de afaceri și ai statului, susțin oamenii de afaceri.
La întâlnirea din Constanța, este așteptat ministrul Radu Berceanu. Informațiile de ultimă oră arată că sunt șanse foarte mici ca șeful transporturilor românești să semneze condica de prezență în port. Cel mai probabil, ministerul va fi reprezentat de secretarul de stat Marin Anton.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4009 secunde