Portul Constanţa este închis din cauza vântului puternic, iar operaţiunile de încărcare-descărcare a mărfurilor nu se pot efectua, în prezent fiind acostate la dane, pentru a încărca, 22 de nave, cu o capacitate totală de aproximativ 200.000 de tone, iar în rada portului aşteaptă alte 14 nave, informează Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, pe pagina sa de Facebook.
“Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa precizează că, din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile, respectiv vânt puternic, Portul Constanţa este închis, începând din data de 25 iulie 2023. Din acest motiv, nu se efectuează operaţiuni de încărcare-descărcare a mărfurilor. Astăzi, 26 iulie 2023, situaţia s-a agravat, deoarece vântul şi-a sporit intensitatea. În aceste condiţii, operatorii portuari care programaseră pentru operaţiuni camioanele cu mărfuri (containere, cereale) nu îşi pot desfăşura activitatea de încărcare-descărcare. Precizăm faptul că macaralele folosite pentru acest tip de operaţiuni sunt dotate cu senzori de vânt şi se opresc automat în cazul în care vântul depăşeşte o anumită intensitate”, au notat reprezentanţii CNAPMC.
Potrivit sursei citate, în Portul Constanţa îşi desfăşoară activitatea 38 de operatori portuari privaţi care pot opera inclusiv cereale, dacă situaţia impune. Dintre aceşti operatori, 13 deţin capacităţi de depozitare (silozuri şi magazii).
În ceea ce priveşte cerealele, capacitatea de încărcare într-un interval de 24 de ore este cuprinsă între 3.000 şi 30.000 de tone, în funcţie de dotările tehnice de care dispune operatorul şi de specificul cerealelor (grâu, porumb, floarea soarelui etc), precum şi de tipul operaţiunii (încărcare sau descărcare). Operatorii de cereale se încadrează într-o medie de 12.000 de tone/24 de ore, în condiţii meteorologice favorabile.
În prezent, sunt acostate la dane, pentru a încărca din Portul Constanţa, 22 de nave (cu o capacitate totală de aproximativ 200.000 de tone), iar în rada portului aşteaptă alte 14 nave. Acestea îşi vor relua operaţiunile de încărcare, imediat ce vremea va permite.
Administraţia Porturilor Maritime a amenajat în zona porţii nr. 7 a portului Constanţa o parcare de 37 de locuri şi în zona porţii nr. 9 o parcare cu o capacitate de 100 de locuri, care a fost realizată în cursul anului 2022.
În plus, împreună cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), urmează să dezvolte noi capacităţi de staţionare a autocamioanelor în afara Portului Constanţa.
“De asemenea, pe infrastructura Portului Constanţa pot staţiona aproximativ 2.500 de autocamioane, dar în situaţii extraordinare, precum cea din aceste zile, capacitatea este depăşită, iar autocamioanele sunt forţate să staţioneze şi pe infrastructura rutieră exterioară portului Constanţa. Menţionăm că Portul Constanţa este un port de tranzit, iar intrarea şi ieşirea mărfurilor este structurată preponderent pe linii de cale ferată, care sunt majoritatea operaţionale”, au adăugat reprezentanţii companiei.