Portul Constanţa riscă o aglomerare excesivă în contextul apropierii recoltei interne de cereale

172
Portul Constanţa riscă o aglomerare excesivă în contextul apropierii recoltei interne de cereale - grau1280x720-1688654074.jpg

Articole de la același autor

Portul Constanţa a devenit o alternativă crucială pentru exporturile de cereale ale Ucrainei, însă experţii din industrie şi analiştii avertizează că volumul cerealelor care vor trece prin acest port ar urma să se dubleze faţă de recordul istoric şi vor apărea întârzieri de câteva luni odată cu apropierea recoltei interne de cereale, transmite Reuters.


De la începutul anului, prin portul Constanţa au trecut o treime dintre exporturile totale de cereale ale Ucrainei, de aproximativ 49 de milioane de tone.


Operatorii portuari români au expediat 8,6 milioane de tone de cereale în anul 2022 şi 6,3 milioane de tone în primele cinci luni din 2023, a precizat Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. Pe ansamblu, portul Constanţa a intermediat 12,17 milioane de tone de cereale în primele cinci luni ale acestui an, în creştere cu 21% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.


„Există premisele ca Portul Constanţa să înregistreze un nou record de trafic", a informat autoritatea portuară.


La începutul războiului din Ucraina, aproximativ 700 de vagoane de tren ruginite blocau şinele din portul Constanţa. Însă numai anul trecut România a redeschis sau reabilitat 47 de legături feroviare de marfă şi pasageri cu Ucraina şi Republica Moldova, iar lucrările continuă.


De asemenea, rutele de tranzit pe calea ferată sau cu barjele din porturile ucrainene de la Dunăre s-au maturizat în cele 16 luni de război, susţin operatorii portuari. Progresele pe partea de logistică au dus la diminuarea costurilor, astfel că Dunărea a devenit vitală pentru exporturile de produse agricole ale Ucrainei.


În paralel, primele de asigurări pentru navele care pleacă din portul Odesa, precum şi costul perioadelor de aşteptare în Istanbul pentru efectuarea inspecţiilor, care ajung până la un milion de dolari pentru o navă de mărime medie, fac o călătorie pe ruta Constanţa-Suez de patru ori mai ieftină decât în cazul uneia cu plecarea din Odesa.


Această combinaţie de factori fac din ruta românească o alternativă semnificativ mai ieftină nu doar pentru cerealele din zona de vest a Ucrainei, dar şi una competitivă pentru livrările din zona centrală a Ucrainei, a declarat un trader ucrainean.


În consecinţă, portul Constanţa ar putea să fie supraaglomerat, chiar dacă acordul internaţional privitor la exporturile de cereale ucrainene via porturile de la Marea Neagră va fi prelungit, spune Cezar Gheorghe de la o firmă de consultanţă.


„Deşi nu suntem în sezon de recoltare, cu toate acestea portul Constanţa este sufocat”, spune Cezar Gheorghe. Potrivit acestuia, aproximativ 27 de milioane de tone de cereale şi oleaginoase din Ucraina ar putea fi expediate prin portul Constanţa în sezonul 2023/2024, chiar dacă acordul internaţional va fi prelungit, care vor concura cu cele 20-21 milioane de tone de cereale şi oleaginoase rezultate de pe urma unei recolte româneşti promiţătoare.


Împreună, cele două recolte combinate ar urma să dubleze vârful de 25 de milioane de tone de cereale care au trecut prin portul Constanţa în cel mai bun an, rezultând în blocaje şi întârzieri. 


“Deja exportatorii nu mai semnează contracte cu Constanţa pentru livrare în iulie-august, nu mai există loc liber, foarte multe cereale sunt aşteptate să ajungă. Se semnează contracte cu livrare în septembrie”, a spus Cezar Gheorghe.


Întârzierile sunt provocate şi de blocajele de-a lungul infrastructurii de legătură şi de lipsa unui sistem digital integrat, susţin operatorii. Autoritatea portuară spune că lucrează la un sistem conectat care va automatiza fluxul de informaţii în port, dar nu a estimat când anume va deveni operaţional.


Lucrurile ar putea fi complicate şi mai mult de capacitatea limitată de stocare a portului Constanţa, susţine un analist ucrainean. Portul are o capacitate de stocare de două milioane de tone, însă fluxurile trebuie separate strict pentru obţinerea certificatului de origine.


Între timp, autorităţile de la Bucureşti analizează măsuri care vor da fermierilor români un acces preferenţial în portul Constanţa în sezonul de recoltare, ceea ce ar restricţiona fluxurile de cereale din Ucraina. România este unul din statele membre din Europa de Est care s-a confruntat cu o explozie a importurilor de cereale din Ucraina, ceea ce a determinat UE să introducă restricţii comerciale temporare.


Indiferent de aceasta, analiştii susţin că exporturile de cereale ale Ucrainei vor fi livrate clienţilor în acest an, în special având în vedere faptul că recoltele vor fi mai mici din cauza războiului.


„Având în vedere că avem recolte mult mai mici în acest an, cred că le putem gestiona fără probleme. O parte va merge prin Constanţa, porturile de la Dunăre şi coridorul internaţional, iar alta va merge pe calea ferată sau cu camionul direct în Europa”, spune un analist intervievat de Reuters.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.3121 secunde