Conform proiectului de master-plan

Portul vechi Constanța ar trebui să fie plin de cârciumi, mall-uri și bărcuțe

2098
8
Portul vechi Constanța ar trebui să fie plin de cârciumi, mall-uri și bărcuțe - portvechi-1420989085.jpg

Articole de la același autor

În ediția din 9 ianuarie 2015, a ziarului "Cuget Liber", în articolul "Master planului portului Constanța - o mare dezamăgire costisitoare", am prezentat o primă evaluare a acestei lucrări de importanță națională și regională. 


Mi-am exprimat surprinderea și dezamăgirea că pe parcursul celor 293 de pagini ale lucrării, autorii nu au prezentat prognoza principalelor fluxurilor de mărfuri de pe piața Mării Negre, pentru anii 2020, 2030 și 2040. Am argumentat că o strategie de dezvoltare portuară, un master plan trebuie să înceapă cu prognoza de piață, cu analiza cererii și ofertei viitoare, a evoluției fluxurilor de mărfuri de pe piețele cu care sunt conectate porturile maritime românești. În funcție de aceste date se stabilește dacă sunt suficiente capacitățile portuare existente, dacă sunt necesare noi investiții. 


Astăzi mă voi opri la programele de dezvoltare până în 2020 și până în 2030. Cel pe termen scurt este, în fapt, o simplă enumerare a proiectelor propuse de CNAPMC și operatorii portuari, cu un scurt referat de justificare a fiecăruia. Acestea se referă, în special, la lucrările de dragaj, de extindere și modernizare a rețelelor de cale ferată și rutiere, a infrastructurii electrice, de gaze și căldură, de apă și canalizare; la construcția unei parcări în afara portului, a unui pod rutier peste canalul de legătură din zona fluvio-maritimă, a unui terminal ro-ro și pentru autoturisme la Constanța Sud și a unor dane.


Pentru beneficiarii lucrării - Ministerul Transporturilor, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța și operatorii portuari -, partea aceasta a master planului nu face decât să repete lucrurile știute deja. Ceea ce atrage cu adevărat atenția sunt formulările care frizează ridicolul. Iată un exemplu. Referindu-se la necesitatea investițiilor în lucrările de dragaj, autorii susțin că unul dintre obiectivele acestora ar fi "eliminarea limitărilor de pescaj din cadrul portului". Probabil că autorii lucrării n-au aflat până astăzi că, în lumea reală, nu există porturi fără limite de adâncime, cum nu există nici nave cu pescaj nelimitat. Să mergem mai departe! Proiectele din planul de dezvoltare pentru 2030 au în vedere creșterea adâncimilor unor dane, lucrări la rețelele feroviare, finalizarea terminalului de barje în portul Constanța, schimbarea destinației portului vechi și reamplasarea terminalului din dana gabare. Atrage în mod deosebit atenția propunerea de schimbare a destinației portului vechi, zona cuprinsă între dana 0 și dana 24. În acest perimetru sunt amplasate flota militară și danele de operare ale companiilor Romned Port Operator, Casa de Expediții Phoenix, Astar Stevedoring, Silo - Port, Niva Prodcom, Emercom, Decirom. Autorii lucrării aduc următoarele argumente în sprijinul propunerii lor: condițiile de lucru din portul vechi nu permit o manipulare modernă și eficientă a mărfurilor. Concret, fac referite la: faptul că spațiul de pre-depozitare și de depozitare este limitat; existența unor dotări vechi și ineficiente de manipulare și depozitare (silozuri, încărcătoare, magazii, macarale pivotante etc.); faptul că adâncimea apei e limitată de 8,25 m; apropierea mare de centrul istoric al orașului (poluare fonică, emisii de praf și carburanți etc.).


Dar cel mai șocant argument este următorul: "Pe de altă parte, din cauza activităților portuare desfășurate în zonă, atractivitatea Constanței pentru turismul de croazieră este extrem de redusă (munți de fier vechi, traficul de mărfuri, liniile de cale ferată etc.)." Ce destinație ar urma să i se dea portului vechi? Consultanții propun ca acesta să fie "reprofilat într-o zonă urbană, comercială și de recreere, legată de centrul istoric al orașului. Avantajele care rezultă pentru turism și dezvoltarea orașului, ca și valoare adăugată provenită din extinderea și dezvoltarea activităților neproductive și a celor de agrement - recreere sunt mult mai ridicate decât veniturile scăzute pentru CNAPMC și mediul economic rezultate din activitatea de manipulare a mărfurilor." Apără-ne și păzește-ne, Sfinte Sisoe! Mă întreb de unde le-a venit autorilor master-planului ideea aceasta năstrușnică? Cum adică? Să se radă de pe fața pământului magaziile, sediile, platformele de depozitare și să se ridice în locul lor cârciumi și mall-uri comerciale, iar prin acvatoriul portuar să se dea tot neamul în bărci și să sufle în vele?


Măi oameni buni, voi sunteți serioși? Ce v-a venit să propuneți înlocuirea activităților de operare portuară, care produc tot timpul anului, chiar dacă traficul nu este cel pe care și-l doresc portuarii, cu o activitate sezonieră, de două până la trei luni?  Deschideți, stimabililor, ochii! Orașul Constanța, din Mamaia până în peninsulă, este plin de cârciumi, mall-uri și buticuri, care se concurează în draci. Cei mai mulți comercianți și cârciumari se bat de muscă, mai tot timpul anului. Dacă n-ar face evaziune fiscală pe rupte, ar muri cu toții de foame.  Cât despre sporturile pe apă, pentru două - trei luni cât durează sezonul estival, portul Tomis și celelalte porturi de agrement de pe litoralul românesc sunt suficiente.


Nu pot înghiți ca pelicanul nici afirmația voastră că turismul de croazieră în portul Constanța este extrem de puțin atractiv din cauza munților de fier vechi, traficului de mărfuri și liniilor de cale ferată. Firmele de agenturare portuară și tour-operatorii susțin cu totul altceva. Turiștii nu se înghesuie să vină la Constanța cu milioanele, ca în Turcia, pentru că nu prea au ce vedea, pentru că oferta turistică este săracă. Niciun turist nu s-a plâns până azi de faptul că, trecând prin port cu autocarul sau taxiul, a traversat o linie de cale ferată pe care nu trecea nici un tren și a văzut pe geam, în loc de cârciumi și mall-uri, un terminal de fier vechi.


În finalul justificării propunerii, autorii își dau cu stângul în dreptul, afirmând: "Totuși, aceste măsuri de dezvoltare nu pot face obiectul prezentului master plan. Pentru acestea este nevoie de un plan de urbanism, de concursuri de arhitectură, de proiecte de turism etc., care să conserve clădirile istorice din portul vechi, să le modernizeze în scopuri comerciale, turistice, recreaționale și de agrement și să le integreze în noua zonă urbană." Atunci de ce le-ați mai propus? Doar de bășcălie, să vă aflați în treabă?


Comentează știrea

1. Comentariu marcat ca fiind necorespunzător

Acest comentariu contravine regulilor și condițiilor de utilizare a site-ului CugetLiber.ro. Conținutul lui poate fi inadecvat sau chiar ofensator pentru vizitatori. Daca ai luat la cunoștință avertismentul și dorești să citești acest comentariu pe propria răspundere click aici.

Black
12 ianuarie 2015
Aiureli

Nu trebuie să mire pe nimeni faptul că nu există un Master Plan pentru port, fiindcă în România nu există Master Plan pentru nimic. Doar proiecte pe termen scurt, pe durata unei legislaturi. Asta spune foarte multe despre calitatea și interesele celor care promovează astfel de proiecte scurte. Din păcate, de la an la an cei care ar avea capacitatea profesională de a se implica într-un plan pe termen lung ... îmbătrânesc. Și dispar. Încet dar sigur, le vor lua locul generații de semianalfabeți crescuți la Maritimo ("centrul distracției din Costanța") care vor căuta soluții cu tableta sau iPhone-ul pe Google, pe Facebook, Twitter, etc.

naekst
12 ianuarie 2015
masterplan

ba exista in Romania madterplan, pentru hotie, nesimtire, haos, golaneala.

Răspuns la: Aiureli
Adăugat de : Black, 12 ianuarie 2015
Nu trebuie să mire pe nimeni faptul că nu există un Master Plan pentru port, fiindcă în România nu există Master Plan pentru nimic. Doar...
admirator
12 ianuarie 2015
inca din 1990,

FSN/PDSR/PSD, a venit cu marota distrugerii economiei. (Fabrici, uzine, IAS-uri, SMA-uri, CAP-uri etc.) Au distrus tot ce au putut, pentru a inlocui cu... turism... Acum, la 25 de ani de distrugere, tara e in ruina, muncitorii sunt emigranti (nu oricati: 3 milioane;30% din forta activa a tarii) si turismul e la pamint... Mai teziti-va odata! Nu realizati cine sunt si ce vor pesedeii astia? Nu realizati ca liderii lor sunt agentii Moscovei si vor sa termine Romania? Cum va apara ei, ca lideri politici, de mosieri si capitalisti, cand ei sunt mosierii si capitalistii? Facuti prin hotii. Acum vor sa distruga si portul Constanta... Nu-i mai votati!

Pardon !
12 ianuarie 2015
@admirator

Cinci milioane de romani si-au parasit tara.Un dezastru national,un adevarat genocid.Nici in primul si nici in al doilea razboi mondial,Romania nu a pierdut asa de multa populatie.Mai grav este ca pesedeii(Victor Ponta @Co) i-au sters din evidenta populatiei pe romanii care si-au parasit tara.Daca prin absurd acesti romani care muncesc in strainatate s-ar intoarce acasa intr-o singura zi,din Victor Ponta sau din Fesenei,din acesti politicieni incompetenti si aroganti nu ar mai ramane nicio proteza dentara.

Răspuns la: inca din 1990,
Adăugat de : admirator, 12 ianuarie 2015
FSN/PDSR/PSD, a venit cu marota distrugerii economiei. (Fabrici, uzine, IAS-uri, SMA-uri, CAP-uri etc.) Au distrus tot ce au putut, pentru a inlocui...
MARIA
12 ianuarie 2015
Angajari in Constanta

Studioul de videochat AriaStudio este unul din putinele locuri de munca din Constanta unde poti castiga ca si model un salariu mediu de 1.000-3.000 $/luna si, in acelasi timp putand sa iti faci singura programul. Suntem singurul studio de videochat din Constanta ce iti respecta intimitatatea,intreaga echipa fiind formata din personal feminin. Studioul nostru este situat in centrul Constantei,pe Bulevardul Tomis. Oferim Comision intre 50-80% plus bonusuri lunare in functie de performanta. Colaboram si cu modele ce vor sa lucreze de acasa. [email protected] www.ariastudio.ro MARIA-0721133353

RODICA
12 ianuarie 2015
Cea mai cautata oferta de lucru!

Cea mai cautata oferta de lucru! Veti gasi din ce in ce mai des aceasta oferta de lucru, pentru ca noi suntem cei mai seriosi! NU este necesara niciun fel de experienta! Oferim curs gratuit si complet de instruire de la zero! Selectam urgent dezvoltatori de proiect pentru piata nationala si mondiala. Plata castigurilor realizate este garantata prin contract legal. Se lucreaza part-time (in timpul liber) sau full-time, la alegere. Cerem seriozitate maxima si dorinta de a invata ceva absolut nou si de viitor. Va oferim alte detalii dupa ce trimiteti textul "Info" la adresa de email: [email protected]

EscorteDinRomania.ro
28 martie 2015
EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi...

EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi... www.EscorteDinRomania.ro -Escorte Constanta, Escorte Bucuresti, Escorte Brasov, Escorte Cluj, Escorte Iasi, Escorte Timisoara, Escorte Arad, Escorte Craiova, Escorte Targu Mures, Escorte Mures, Escorte Oradea, Escorte Satu Mare, Escorte Tulcea, Escorte Buzau, Escorte Pitesti... Lista detaliata pe judete pentru servicile de escorte din Romania si saloane de masaje erotice din Romania pe: www.EscorteDinRomania.ro escorte unice...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5106 secunde