Potrivit strategiei de descentralizare a Ministerului Transporturilor

Concurs Porturile dunărene trec în administrarea autorităților locale

1322

Articole de la același autor

Programul de guvernare al Cabinetului Tăriceanu prevede "trecerea porturilor maritime și fluviale în administrarea autorităților locale".

Fiind o sarcină deloc ușoară, ce trebuie să țină seama de o mulțime de considerente economice și sociale, precum și de numeroase interese, problema nu și-a găsit rezolvarea până acum. Oricât și-ar dori un asemenea transfer, un consiliu local nu se poate aventura să preia un port, dacă acesta îi aduce prea puține venituri și prea multe cheltuieli. Pe de altă parte, administrația locală poate falimenta rapid portul prin neștiință și lăcomie. Dacă, în goana după venituri, aceasta mărește taxele și tarifele, portul respectiv ajunge să fie ocolit de transportatori și proprietarii de mărfuri.
La finalul mandatului, guvernul a adoptat "strategia sectorială pe termen mediu privind descentralizarea în cadrul Ministerului Transporturilor". Aceasta nu se referă doar la porturi, ci și la alte sectoare de activitate. În esență, ea urmărește privatizarea într-un grad mai mare sau mai mic al unor companii subordonate Ministerului Transporturilor și transferul altora către autoritățile administrației publice locale.
Strategia prevede câteva măsuri pe termen scurt. Un prim pas este demararea procesului de listare la Bursa de Valori București, în anul 2008, a unor pachete de 5 % din acțiunile unui număr de 9 unități: "Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu" SA, "Aeroportul Internațional Constanța" SA, "Aeroportul Internațional Timi-șoara - Traian Vuia" SA, "Aeroportul Internațional Henri Coandă București" SA, "Administrația Canalelor Navigabile" SA Constanța, "Administrația Porturilor Dunării Maritime" SA Galați, "Administrația Porturilor Dunării Fluviale" Giurgiu și "Administrația Porturilor Maritime" Constanța.
O a doua măsură are în vedere transferul "Metrorex" la Consiliul General al Municipiului București, a SN "Aeroportul Internațional Timișoara - Traian Vuia" la Consiliul Județean Timiș și a RA "Administrația Zonei Libere Sulina" la Consiliul Județean Tulcea. Cu excepția "Metrorex", celelalte două unități își acoperă cheltuielile din venituri proprii.
În al treilea rând, vor fi transferate o serie de baze sportive (stadioane) aflate în patrimoniul public al unor instituții, companii și societăți naționale din cadrul ministerului.
La rândul lor, vor fi transferate companiile naționale "Administrația Porturilor Dunării Maritime" SA Galați (care administrează porturile Tulcea, Galați și Brăila și a celorlalte porturi de pe sectorul de Dunăre cuprins între porturile Tulcea și Hârșova) și "Administrația Porturilor Dunării Fluviale" SA Giurgiu (care administrează porturile situate pe sectorul de Dunăre cuprins între porturile Cernavodă și Moldova Veche). Pentru unele dintre porturile sus amintite se analizează posibilitatea trecerii infrastructurii portuare (care aparține domeniului public al statului) în administrarea auto-rităților publice locale din orașele respective.
Pe termen mediu, se are în vedere privatizarea a două societăți comerciale din domeniul rutier ("Viastar" SA București și "Stard" SA Fetești) și a CFR-Marfă SA.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.724 secunde