Porturile maritime - pușculița administrațiilor locale?

645
5
Porturile maritime - pușculița administrațiilor locale? - port-1351179867.jpg
Demersul parlamentarilor social-democrați Alexandru Mazăre, Eduard Martin și Manuela Mitrea privind transferul de la stat la comunitatea locală a acțiunilor Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime a stârnit numeroase comentarii. Multe dintre ele emoționale.


Mai mulți portuari și jurnaliști m-au întrebat ce părere am: e bine sau nu ca porturile să treacă la administrația Constanța? Răspunsul nu este deloc simplu și trebuie puse în balanță argumentele pro și contra.

Dar mai întâi trebuie făcute câteva precizări. Proprietarul domeniului public din porturile maritime Constanța, Mangalia, Midia și Tomis este statul, reprezentat de Ministerul Transporturilor. În 2003, el l-a concesionat administrației portuare, pe o perioadă de 49 de ani, în schimbul unei redevențe anuale de 3,5 milioane lei. Deci, indiferent cum va evolua structura acționariatului CNAPMC, ministerul rămâne proprietarul unic al celor 4.000 de hectare de uscat și luciu de apă.

În baza contractului de concesiune și a Legii 108/2010, CNAPMC trebuie să realizeze o serie de activități de interes public național. În calitatea sa de administrație portuară și de zonă liberă trebuie să aplice politicile portuare elaborate de Ministerul Transporturilor, să întocmească și să pună în practică planurile de dezvoltare a porturilor maritime. Mai mult, îndeplinește funcția de autoritate portuară.

Ce se întâmplă în fapt prin schimbarea structurii acționariatului CNAPMC? Sarcina bunei administrări a porturilor maritime trece de pe umerii statului (care rămâne proprietarul domeniului public portuar) pe cei ai administrațiilor locale.

Acestora doar CNAPMC le mai lipsea, căci și așa au destule probleme cărora nu reușesc să le dea de cap. Nici nu se pot lăuda că se pricep mai bine decât Ministerul Transporturilor să administreze porturile. Este clar că ceea ce le interesează sunt dividendele.

CNAPMC a avut dintotdeauna rezultate pozitive, profitul său brut având următoarea evoluție: 2005 - 18,942 milioane lei; 2006 - 32,441 milioane lei; 2007 - 13,533 milioane lei; 2008 - 12,050 milioane lei; 2009 - 12,368 milioane lei; 2010 - 24,654 milioane lei; 2011 (datele la 11 luni) - 38 milioane lei; 2012 (buget planificat) - 26,711 milioane lei.

Pericolul cel mai mare ce decurge din transferul acțiunilor este ca administrațiile locale să trateze CNAPMC doar ca o pușculiță și, din dorința de a maximiza profitul și dividendele, să reducă cheltuielile de exploatare și întreținere a infrastructurii și suprastructurii portuare, să pună în pericol activitatea portuară.

Nu trebuie omis un alt aspect extrem de important. Porturilor maritime românești se află într-o acerbă competiție pe piața Mării Negre și trebuie să participe la cursa investițiilor.

Cele mai importante investiții, în infrastructura portuară, sunt realizate de statul român în calitate de proprietar, din fondurile proprii și fonduri atrase de la bănci sau de la Uniunea Europeană. La rândul său, CNAPMC alocă o parte din profit pentru investițiile în suprastructura portuară și în întreținerea infrastructurii.

Iată un exemplu: conform HG 737/2012, CNAPMC are prevăzute, în bugetul pe 2012, cheltuieli de 709,529 milioane lei cu investițiile, finanțate după cum urmează:

- din surse proprii - 26,644 milioane lei;

- din alocații de la buget - 2,5 milioane lei;

- din credite bancare externe - 10,75 milioane lei;

- din fonduri europene FEDR - 669,635 milioane lei.

Se pune întrebarea: când statul nu va mai fi acționar majoritar, va mai face CNAPMC investiții? Nu cumva noul acționariat va tinde să maximizeze profitul, mărind chiriile și tarifele serviciilor și reducând cheltuielile strict necesare cu reparațiile și întreținerea echipamentelor portuare, cu menținerea adâncimilor în dane și pe șenalele de navigație?

Interesul local - încasarea dividendelor de către primării - nu coincide cu cel național, care presupune folosirea profitului pentru dezvoltarea și modernizarea porturilor.

Ce pârghii are Ministerul Transporturilor pentru a impune interesul național? Cum poate obliga viitorul acționariat al CNAPMC să ia măsuri de creștere a gradului de atractivitate a porturilor românești, să reducă tarifele și chiriile și să reinvestească profitul? Tare mă tem că asemenea instrumente nu există.

Dacă, totuși, statul român dispune de aceste pârghii, chiar că n-are importanță cine-i acționar majoritar la CNAPMC.



Comentează știrea

cristel
26 octombrie 2012
port constanta

toate porturile mari ale Europei(exceptie Rotterdam care apartie doar 30 la suta statului si 70 la suta primariei,dar este intr-un program de trecere complet la stat) apartin statului.Nuexista nici o documentatie care sa sustina masura trecerii la primarii.Oare tot occidentul e prost si noi suntem destepti?

Constantin
26 octombrie 2012
Propuneri , nu vorbe !!!

Este evident ca acest mascarici cu gasca sa de golani vor sa puna mana pe banii proveniti din port. Decat sa ne dai cifre seci , mai bine ne-ai da niste idei cum sa scapam de acest golan si scalambaiat , pentru ca nu se poate ca ptr niste prosti si lenesi care-l aleg ptr pachete sa sufere un oras intreg... Numai cine nu a mers prin Cluj , Ploiesti , Sibiu , Timisoara ,Piatra Neamt , Iasi si prin alte municipii, nu a aflat ca acolo parcurile si spatiile verzi sunt ingrijite si fara a se "retroceda"din suprafata lor , cainii sunt cu mult mai putin pe strazi , orasele sunt curate , trotuarele si strazile asfaltate, gigacaloria este cu mult mai ieftina iar siguranta cetateanului este asigurata de politisti comunitari si nu de pliante care ne sunt date ca sa invatam cum sa ne aparam singuri de infractori... E adevarat ca nu au avut parte de care alegorice cu fete in bichini si manelisti sau concursuri de unduit lasciv soldurile (a se citi samba)... Trebuie sa fie o cale de a scapa de acest clovn si de betivul ala de la Consiliul Judetean , pana cand justitia asta de rahat isi va face poate , datoria !!!

sile
26 octombrie 2012
scapati de directorasii slugi din port

Peste tot in lume porturile, aeroporturile, podurile cu o anumita dimensiune, autostrazile si autobenzile pe anumite segmente de lungime, canalele navigabile, ecluzele s.a.m.d., sunt investitii strategice pt statul respectiv si partenerilor lui de alianta. Pai cum adica, unii cu munca si investitiile si altii cu profitul??!! Este o forma mascata de privatizare, este o golaneala "Made in Mazare@Co"??!! Asta ii mai lipsea drogatului turbat, portul!! Aloooooooo, SRI-ul, Parchetul, DNA-ul, chiar nu stiti nimic de chestia asta??

.constructor de port
26 octombrie 2012
sa judecam toate implicatiile

.Si daca vine o furtuna si spala o portiune din digul de larg, de unde are Constanta sa plateasca reparatia de miliarde de euro? Nu vedeti ca actionari, numai 'placintele'!Si-apoi obiectivele mari din jud Cta au fost construite cu banii intregii tari! sau, facem ping-pong cu Portul si alte mari oobiective, ca si cu Cazinoul. nu vedeti, ca suntarea, prin darea in folosinta a podului de la Calafat cu coridorul auto aferent va reduce traficul auto spre Portul Cta?

nike blazer femme pas cher
15 mai 2014
nike blazer femme pas cher

Stiri Economie : Porturile maritime - pușculița administrațiilor locale? | Ziarul Cuget Liber de Constanta Online nike blazer femme pas cher http://www.motivatedmoms.com/fr/nike-pas-cher.php?p=nike-blazer-femme-pas-cher

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2597 secunde