Statul român recurge la o nouă jonglerie pentru a salva CFR Marfă

3313

Articole de la același autor

În anul 2013, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA avea datorii de 1,66 miliarde de lei la bugetul statului. Pentru a o salva, statul român, în calitate de unic acționar, a recurs la o jonglerie. A convertit datoriile în acțiuni, mărindu-și astfel, pe hârtie, participația la capitalul social al companiei. Manopera n-a adus mai mulți bani în visteria statului, dar nici în contul CFR Marfă, fiind în esență un ajutor de stat mascat, o formă de ștergere a datoriilor fiscale.





N-a ținut figura

La acea vreme, autoritățile române au informat Comisia Europeană cu privire la intenția de a realiza conversia datoriilor în acțiuni, urmată de privatizarea societății, susținând că măsura în cauză nu ar reprezenta ajutor de stat. Dacă privatizarea CFR Marfă a rămas la nivel de promisiune, în schimb conversia datoriilor a fost efectuată.

Prestidigitația statului n-a produs încântare în rândul companiilor feroviare cu capital privat, dimpotrivă le-a stârnit indignarea. Drept urmare, în martie 2017, Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România a sesizat Comisia Europeană despre ajutorul de stat mascat acordat societății CFR Marfă. Drept urmare, la data de 24 februarie 2020, Comisia a emis o decizie prin care obligă CFR Marfă să restituie ajutorul de stat nelegal, împreună cu dobânda de recuperare aferentă.

Un mort-viu

Moartă-coaptă, compania statului trebuie să dea cele 1,66 miliarde de lei înapoi, plus dobânzile și penalitățile adunate între timp. Dar de unde să scoată atâta bănet, când situația ei financiară este catastrofală. În anul 2020, veniturile CFR Marfă au fost de numai 576.783.342 lei, cu 25,40% mai mici decât în anul precedent, iar pierderea brută a crescut cu 41,13%, ajungând la 335.079.185 lei. Datoriile sale au urcat la 4.464.807.521 lei, fiind cu – atenție! – 230,37% mai mari decât în urmă cu un an, ajungând să reprezinte 94,63% din valoarea activelor imobilizate ale companiei (vagoane, locomotive, clădiri și instalații), care, pe hârtie, se ridică la 4.717.734.060 lei.

Dar cu siguranță că valoarea reală a respectivelor active este cu mult mai mică, dacă ținem seama de starea lor reală. În anul 2019, compania avea 29.209 vagoane, din care câteva mii se află „în conservare”, practic abandonate prin toată țara, într-o stare avansată de degradare.





O ordonanță de urgență cu… cântec!

Conform deciziei Comisiei Europene, societatea feroviară are obligația ca, pe parcursul anului 2021 până în luna martie 2022, să returneze integral ajutorul primit din partea statului român.

Potrivit unui proiect de Ordonanță de Urgență pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor, stingerea datoriilor fiscale ar urma să se facă prin trecerea în proprietatea publică sau privată a statului a unor bunuri mobile și imobile din patrimoniul CFR Marfă. Cu alte cuvinte, statul în calitate de unic acționar al companiei și de proprietar al activelor acesteia, își va trece o serie de bunuri din buzunarul care se numește CFR Marfă în alt buzunar.

Ce va face statul cu locomotivele, vagoanele și clădirile preluate? Le va vinde pentru a-și recupera banii? Răspunsul îl aflăm din articolului 5 al sus-pomenitului proiect de act normativ: bunurile mobile și imobile transferate în domeniul public sau privat al statului pot face obiectul oricăror acte de administrare și de dispoziție în condițiile legii.

Și mai jos se precizează că: „Bunurile mobile și imobile transferate pot face, totodată, obiectul unor contracte de concesiune.”



Nu o va lăsa fără obiectul muncii


Ați ghicit, stimați cititori, cui va concesiona statul român locomotivele, vagoanele și clădirile preluate de la compania sa feroviară? Ce-ați spus? Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA? Aha, bănuiți că statul-patron nu e atât de hain încât să își lase propria societate fără obiectul muncii!

Păi, dacă așa stau lucrurile, atunci metoda „dării în plată” (cum a fost botezată) nu se deosebește, în esență, de cea a transformării datoriilor fiscale în acțiuni! Este tot o jonglerie, tot o formă mascată de ajutor de stat!



Metoda ar putea fi brevetată

Și dacă statului român îi va ieși pasența și Comisia Europeană va înghiți gălușca, atunci metoda va putea fi extinsă la toate societățile care au datorii fiscale și în care statul român este acționar unic sau majoritar. Peste noapte, vor fi toate albe ca zăpada din punct de vedere fiscal, fără patrimoniu, doar simpli administratori ai bunurilor aflate în proprietatea statului.

Ce-ați spus, stimați cititori? Metoda ar putea fi brevetată, iar brevetul ar putea fi vândut și altor state care au în proprietate publică companii falimentare? Nu am nicio îndoială că va fi o afacere bună!

„Fraierii” din economia privată

În tot acest timp, „fraierii” din economia privată vor plăti o mulțime de taxe și impozite către bugetele statului și vor fi vânați fără milă pentru orice întârziere. Vor suporta fără să crâcnească povara dobânzilor și penalităților excesive, iar de vor rămâne lefteri și nu vor mai avea de unde să plătească, vor fi condamnați și executați fără milă.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5956 secunde