Mizerie și neglijență pe drumul de fier! Sudul litoralului, prin ochii călătorului din tren

3146

Articole de la același autor

Drumul de fier care leagă Constanța de Mangalia, preferat de mulți pentru a ajunge, în timpul verii, pe litoral, dezvăluie o imagine dezolantă: stații CF învechite, murdare și inestetice, gunoaie care păzesc liniile de cale ferată mai ceva decât paznicii etc. Între timp, CFR pregătește un proiect pentru electrificarea acestei linii.

Bătrânețea i se citește în straturile groase de rugină și în scârțâiturile cu care îi însoțește pe cei care i se alătură la drum. Șerpuitor, răzbate câmpiile înverzite ale județului Constanța în timp ce își deschide calea spre sudul litoralului. Pe alocuri, se apropie periculos de mult de malul lacurilor prin vecinătatea cărora trece, oferind călătorilor peisaje impresionante și senzații tari. Apoi poposește, parcă timid, preț de câteva momente, în dreptul peroanelor cu care trecerea timpului nu a fost blândă. Într-un final, șuierător, dă semnalul final într-o micuță gară, aflată la marginea Mangaliei.



Astfel ar putea fi descrisă în câteva cuvinte o călătorie cu trenul pe vechiul drum de fier care leagă Constanța de Mangalia. Ar putea! Dar, din păcate, această viziune romanțată cu care ar putea să plece de la malul mării turiștii care aleg să călătorească cu trenul este umbrită de mizerie și neglijență, care străjuiesc bătrânele linii de cale ferată pe aproape întreaga lor distanță.

Liniile de cale ferată care leagă Constanța de Mangalia au fost înființate în jurul lui 1938. O victorie a acelor timpuri, cu beneficii și în prezent. Mulți localnici folosesc alternativa feroviară pentru a ajunge la locurile de muncă din orașele răsărite, în vreme ce turiștii, în majoritatea lor tineri nonconformiști și vârstnici nostalgici, preferă acest mod de a călători din orice colț al țării spre sudul litoralului. O alternativă mai ieftină, ce e drept. Dacă în extrasezon trenul albastru Regio ce gonește spre litoral nu este prea încărcat, în lunile de vară devine neîncăpător. Iar cum vara este după colț, reporterii „Cuget Liber” au pornit într-o călătorie feroviară spre sudul litoralului, spre a constata, la fața locului, cum sunt așteptați turiștii. Iar concluziile nu sunt flatante.





Graffiti, moloz și gări murdare, într-un peisaj înverzit

După ce ieșirea de pe peronul Gării Constanța dezvăluie ruinele mâzgălite, parcă apocaliptic, cu cuvintele „Lumea interlopă”, călătorii au posibilitatea să admire o groapă de gunoi la marginea cartierului Poarta 6, parcă pentru a se obișnui cu ceea ce îi așteaptă pe drum. Căci preț de o oră, cât durează drumul de 43 de kilometri, călătorii au posibilitatea să „admire” grămezile de moloz care străjuiesc liniile de cale ferată. Rând pe rând, trenul trece prin Agigea Nord, Agigea Ecluză, Eforie Nord, Eforie Sud, Tuzla, Costinești, Costinești Tabără, Neptun Haltă, Neptun, pentru a opri la Mangalia. Toate stațiile CF au în comun un iz de învechit și neîngrijit. Chiar dacă, de ceva ani, reprezentanții CFR tot ies în public și anunță modernizări, acestea nu sunt vizibile: peroanele sunt murdare, scaunele dintr-un plastic albastru sunt vizibil afectate de trecerea timpului și mâzgălite de „artiștii” nonconformiști, iar în unele cazuri, clădirile din stații stau să cadă. De departe, stația de la Costinești Tabără este una dintre cele mai deplorabile, cu aspectul unui chioșc acoperit cu tablă, cu betonul plin de crăpături și murdărie la tot pasul. „Omul sfințește locul”, spune o veche zicală, iar la Neptun se adeverește din plin. După ce, la Neptun Haltă, călătorii sunt întâmpinați de ruine pline de graffiti, la următoarea stație, deși cu același aspect de murdărie, ghivecele de flori înveselesc parcă atmosfera.



Ultima oprire, Mangalia. Cum nu se puteau să lipsească maidanezii, călătorii sunt întâmpinați de deja nelipsitele patrupede din orice peisaj urban. Pe peron, aceeași imagine tristă: scaune de un plastic albastru murdar, pe care din loc în loc tronează câte un mesaj obscen, cu o sală de așteptare parcă rămasă în epoca comunismului, ca aspect.

Aceleași modernizări anunțate nu au modificat nimic în ceea ce privește facilitarea accesului în trenuri, căci distanța dintre peron și tren este una considerabilă, ce poate ridica probleme persoanelor vârstnice și celor încărcați cu bagaje. Elena și Sorin sunt doi studenți din București. Au venit la malul mării pentru un week-end și mărturisesc că folosesc frecvent trenul. „Mai sunt multe de schimbat. De exemplu, noi facem în jur de două ore de la București până la Constanța, așteptăm în Constanța, apoi o oră până la Mangalia. Este murdărie, dar practic nu e cu nimic diferit față de restul gărilor din țară!”, spun cei doi.



Electrificare până la Mangalia, pentru trenurile de viteză

Se impune menționat că, mai nou, sunt anunțate alte intenții de modernizare. La sfârșitul săptămânii trecute, CFR a lansat licitația pentru studiul de fezabilitate pentru electrificarea liniei de 43 de kilometri din Constanța și Mangalia. Proiectul este intitulat „Servicii de elaborare studiu de fezabilitate pentru Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia”. Valoarea totală a contractului este de 14,3 milioane de lei, iar la finalul lucrărilor, trenurile ar putea să circule cu viteze mult mai mari. 





Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5104 secunde