Nereguli fatale, scoase la iveală în ancheta morții celor doi scafandri, de la Eforie Nord

1548

Articole de la același autor

Anchetatorii au dispus urmărirea penală a Societății de Cercetare a Biodiversității și Ingineriei Mediului AON SRL și a doi dintre reprezentanții acesteia, sub acuzația de ucidere din culpă, în cazul morții a doi scafandri. Tragicul incident a avut loc în luna aprilie, în timpul supravegherii lucrărilor de înnisipare de la Eforie. Potrivit unor surse, în cadrul anchetei s-a stabilit, printre altele, că buteliile de aer ale scafandrilor nu ar fi avut manometre, iar cele două victime nu ar fi deținut brevete de scafandri profesioniști.





Tragedia în urma căreia s-au stins din viață Emil Marian Matei, de 54 de ani, din Mangalia, și Ștefan Adrian Strungaru, de 32 de ani, din Iași, a avut loc în după-amiaza zilei de vineri, 9 aprilie, în zona plajei din Eforie Nord. Cei doi scafandri supravegheau lucrările de înnisipare desfășurate în zonă și se aflau la o adâncime de aproximativ patru – cinci metri, la o distanță de vreo 500 de metri de țărm, atunci când au dispărut. Salvatorii au intervenit cu un elicopter și alți scafandri, pentru a-i găsi și a-i aduce la mal, dar protocoalele de resuscitare au fost în zadar.

Încă din zilele care au urmat tragicului incident, mai multe voci – atât din rândul colegilor într-ale scafandreriei, cât și din cadrul Blocului Național Sindical – au reclamat o serie de nereguli. Anchetatorii au deschis o cercetare penală pentru ucidere din culpă, cazul a ajuns în atenția procurorilor de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța și a urmat o amplă investigație, pe toate planurile: documentație, organizare la locul incidentului, dotări etc.

Miercuri, 28 iulie, reprezentanții Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța au anunțat începerea urmăririi penale a două persoane fizice, P.T. și P.T.R., cât și a unei persoane juridice, SC B.I.M.A. SRL. „S-a reținut în sarcina suspecților că prin neluarea măsurilor legale de securitate în muncă necesare în cadrul executării lucrărilor servicii de monitorizare a diversității și calității apei pentru proiectul de reducere a eroziunii costiere – faza II – 2014 – 2020 au generat condițiile ce au determinat accidentul de muncă soldat cu decesul scafandrilor S.S.A. și M.M.E. În cauză au fost luate măsuri asigurătorii. Precizăm că suspecții au fost audiați cu respectarea drepturilor procedurale. După administrarea probatoriului ancheta va fi finalizată și se va dispune soluție în cauză”, au transmis procurorii.



Dezorganizare: barca de supraveghere era ancorată la mal

Potrivit surselor noastre, cele două persoane puse sub urmărire penală sunt Traian Petrescu, fost director al Agenției de Protecția Mediului Constanța, și fiul acestuia, Răzvan Traian Petrescu, ambii reprezentanți ai Societății de Cercetare a Biodiversității și Ingineriei Mediului AON SRL (de asemenea pusă sub urmărire penală), ai căror subcontractori erau cei doi scafandri morți. Aceleași surse ne-au dezvăluit că până în prezent ancheta ar fi scos la iveală o serie de nereguli atât în ceea ce privește respectarea cerințelor din documentația de atribuire a contractului în cadrul proiectului de reducere a eroziunii, cât și a dotării. O parte dintre aceste nereguli au fost semnalate încă din zilele care au urmat incidentului.

De exemplu, printre constatările oamenilor legii ar fi faptul că cele două victime nu dețineau brevete de scafandri profesioniști, ci doar de amatori. Deși o lucrare de amploarea celei de la Eforie Nord ar fi trebuit să fie realizată de profesioniști cu atestate recunoscute internațional. Ștefan Adrian Strungaru era biolog doctor cercetător științific la bază, cu o experiență redusă ca și scafandru amator, iar Emil Marian Matei, deși avea o experiență de zeci de ani și era unul dintre cei mai apreciați profesioniști din țara noastră, nu ar fi deținut certificările respective.



O altă neregulă vizează nerespectarea procedurilor de desfășurare a scufundărilor. Astfel, în timp ce cei doi scafandrii se aflau în apă, ar fi trebuit să fie supravegheați de colegii lor, aflați într-o barcă, deasupra locului unde s-au scufundat. Ancheta a evidențiat că barca era ancorată la mal în momentul producerii tragediei.

Totodată, ancheta a confirmat o supoziție a altor scafandri, vehiculată încă din ziua incidentului, și anume că echipamentele de scufundare nu dețineau manometre. Acestea sunt niște dispozitive montate la buteliile de aer, pentru a indica presiunea; în absența lor, scafandrii nu știau dacă care era presiunea din butelii, puteau doar să aproximeze.

xxx

Reamintim că în urma incidentului, reprezentanții societății AON SRL au transmis un punct de vedere, în care au atins și aspectele invocate mai sus. Aceștia au subliniat că nu au ca obiect de activitate principal sau secundar activitatea de scufundare, motiv pentru care au subcontractat firma lui Matei și le-au asigurat echipamentele folosite la scufundări. „În acest context, au fost achiziționate echipamente de cea mai înaltă clasă, constând în echipamentele de scufundare, de siguranța scufundării, compresoare, inclusiv ambarcațiuni. Toate echipamentele care au fost solicitate de firma SUBSEATEC SRL erau de cea mai înaltă calitate posibilă, fiind dublate și triplate în funcție de anotimp, iar compresorul care putea să încarce butelii până la 300 de bari era cu activitate electrică”, au mai afirmat reprezentanții societății. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2936 secunde