Boboteaza-n „primăvara“ lui 2022 a adunat cei mai puțini enoriași

327
După ani de zile în care credincioșii au avut de înfruntat gerul Bobotezei, pentru a participa la un ritual consacrat, la finalul căruia intrau în posesia apei sfințite, joi, 6 ianuarie 2022, temperaturile mici au fost înlocuite de o zi de adevărată primăvară, cu aproape 17 grade în termometre.

Și, în ciuda acestei atmosfere primăvăratice, prezența la procesiune nu a fost conformă cu așteptările organizatorului, Arhiepiscopia Tomisului, care spera ca cele 10.000 de oameni care au îndurat anul trecut gerul Bobotezei anul acesta să se dubleze. Se vede treaba că avertizările autorităților cu privire la răspândirea noului virus Omicron au fost însușite, mulți alegând să meargă la parohiile de care aparțin pentru a intra în posesia apei sfințite.



După desfășurătorul anunțat, cele câteva mii de credincioși prezenți au însoțit alaiul cu cele șase care cu apă de la Catedrala „Sfinții Petru și Pavel” spre Portul Tomis, acolo unde s-a mutat anul acesta slujba de sfințire a apei, din cauza șantierului de la Cazinou. După citirea Sfintei Liturghii și ritualul de sfințire a apei, a urmat aruncarea celor trei cruci în apa mării. Cei trei care au prins crucile aruncate în apă de IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, sunt: Albert Știobei, 28 ani, scafandru în Marina Militară, Fedul Victor, salvamar, cel care a fost primul în 2021, și Costache Vlad, aflat la a doua participare.




La revenirea de pe mare, IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, a transmis un mesaj optimist tuturor enoriașilor: „A fost prielnic timpul să vină multă lume ca să se bucure de sărbătoare și să o continue de-a lungul vieții. Boboteaza ne aduce viață, lumină și atâtea daruri după atâtea înspăimântări și atâtea prorociri atât de sumbre. Iată, Boboteaza ne aduce bucuria și lumina sărbătorii care trebuie să se prelungească peste tot anul. Și avem încredere că, așa cum anul trecut, nu s-au îmbolnăvit oamenii, din cei 10.000 de creștini prezenți, nici de data aceasta, chiar și o boală mai ușoară să fie învinsă cu rugăciunea și cu credința în Dumnezeu și cu apa aceasta sfințită și să avem un an mai luminos și mai plin de entuziasm!”.



Boboteaza face parte din seria celor 12 sărbători creștine importante și este menită să reamintească faptele petrecute la apa Iordanului, înainte ca Iisus să pășească în viața publică. De aceea, Biserica mai numește Boboteaza „Arătarea Domnului”, „Dumnezeiasca Arătare” și „Epifania", această din urmă denumire provenind din limba greacă și însemnând „arătare", „descoperire", „revelare”. De fapt, Boboteaza înseamnă înnoirea omului creştin.

Cum se ia Agheasma Mare

Joi, 6 ianuarie, au fost împărțite enoriașilor de către jandarmi circa 150.000 de sticle îmbuteliate în zilele premergătoare procesiunii, prin voluntariatul mai multor credincioși.



După tradiție, vom gusta de opt ori din această apă sfințită; cifra opt ne amintește de veșnicie, de viața de veci, căci în Cartea Apocalipsei se vorbește despre ziua a opta, ce va urma după Judecata universală. Agheasma Mare se ia pe nemâncate timp de opt zile, pentru că ea ne cheamă să căutăm viaţa şi bucuria veşnică în iubirea Preasfintei Treimi. Nu mâncăm nimic înainte de împărtășirea cu Agheasma Mare, pentru a arăta că nimic din cele lumești, trecătoare nu este mai important decât hrana cea spirituală.



„Această apă sfințită se folosește din ajunul Bobotezei, în fiecare zi până pe 14 ianuarie. Oamenii trebuie să știe că atunci când luăm Agheasma Mare ducem o perioadă de abstinență. Femeile care sunt în perioada slăbiciunii nu pot să ia Agheasma Mare. Bărbații pot să ia tot timpul, dar să trăiască perioadă de abstinență”, a precizat IPS Teodosie.



Articole pe aceeași temă

Miercuri, 05 Ianuarie 2022
Stire din Cultură-Educație : Tradiții din ajun de Bobotează
Pagina a fost generata in 0.6291 secunde